löst bajs?

josefinefreed

Trådstartare
mitt varmblod har väldigt löst, och nästan grön-gulaktigt bajs.. vet inte riktigt vad det kan vara. Han får vetekli, betfor och hel korn.. Har fått tips av en i stallet att börja med en slags musli, som innehåller lite av varje. Ska självklart testa den, men jag undrar om ni tror att det kan vara något annat?

/ Jossan

Sv: löst bajs?

jo det skall krossas.Hästen kan inte smälta det helt eller vad det nu var

Lite info om korn:

Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt.
Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU

Lite info om korn:

Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt.
Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU

Tack så hemskt mkt! Ska iallafall sluta med kornet, har inte möjlighet att blöta upp ett helt dygn innan, varje morg. och kväll.

Kör på dendär muslin.. Tror ni lösbajset kan försvinna då?

Varför skulle du inte kunna ge enbart betfor?

Måste och måste.. jag vill det. Och eftersom betfor är en självklarhet för mig, och man inte kan ge Endast betfor, så blir nog kraft ett måste för mig.

Visst kan man ge bara betfor, det är inga som helst problem.

Vad är det för häst? Hur mkt grovfoder får den? Värden på det?

Ofta beror lös mage på att hästen får för lite grovfoder.
Tyvärr är betfor inte det optimala att ge en häst som är lös i magen eftersom det är laxerande

Tyvärr är betfor inte det optimala att ge en häst som är lös i magen eftersom det är laxerande

Inte nödvändigtvis, betfor innehåller en stor mängd fibrer. Högt fiber innehåll gynnar åt bägge hållen, hård träck gör att tarmen blir mer aktiv och för lösare avföring kan faktiskt bli fastare av betfor.

mitt varmblod har väldigt löst, och nästan grön-gulaktigt bajs.. vet inte riktigt vad det kan vara. Han får vetekli, betfor och hel korn.. Har fått tips av en i stallet att börja med en slags musli, som innehåller lite av varje. Ska självklart testa den, men jag undrar om ni tror att det kan vara något annat?

/ Jossan

Jag hade samma problem med min häst, men jag gav honom linfröolja o såg till att han drack ordentligt efter det har det blivit mkt bättre. Ger du honom hö eller ensilage? för en del hästar tål ju inte ensilage.

Lycka till

Min häst blir lös i magen av betfor. Inte så att allt är jättelöst, det är mest "bajsvatten" i slutet liksom. Men det har blivit bättre varje gång jag har testat plocka bort betforn igen. Så nu får han ingen betfor alls längre.

Ta bort kraftfodret och ge en bakjäst om dagen i lite betfor, ge tillräckligt med grovfoder så blir nog magen bra, tycker du att hästen behöver lite extra så ge linfrökaka det är också bra för tarmarna:)

På mitt sto plockade jag bort allt kraftfoder utom kornkross, och gav henne Proviva under ett par veckor. (Under den tiden stallade jag upp henne, har lösdrift annars.) Det rättade till magen, och nu får hon inget kraftfoder men fri tillgång på grovfoder.

Min första tanke..vad får h*n mer?hö,ensilage? '

Mina hästar blir precis likadana i magen om dom får för kraftigt ensilage:angel:

Lycka till!

Han får absolut inte för lite grovfoder.. 12-14kg om dagen får han.

Betfor ska man inte ens ge utan ngt annat kraftfoder..

hämtat från agrias hemsida;

Betfor innehåller mycket socker, vilket ger energi och glansig päls. Betfor ska användas som komplettering till annat foder och inte som huvudsaklig kraftfodergiva. Betfor ska alltid blötas och svälla innan det ges till en häst. Annars kan hästen få foderstrupsförstoppning och/eller kolik när det sväller i magen. Häll på dubbelt så mycket vatten som betfor i en hink och låt stå några timmar, gärna över natten. Pelleterad betfor tar längre tid att svälla. Låt inte färdig betfor stå för länge – den jäser lätt.

Min nsv valack var ruggigt dålig i magen förra året, efter efterforskningar om just betfor ansåg jag det bäst att sluta med det då en del hästar tydligen kan vara lite känsliga mot det(:confused:), har tyvärr idag glömt av allt jag läste men min herre svarade riktigt bra på det. Har också börjat tillsätta bryggerijäst och han är kalasfin i magen.

Han äter alltså nu;

1 kg krossad korn som blötes strax innan fodring
mineraler
1 dl bryggerijäst

Har aldrig varit så bra i magen som nu... detta funkar alltså för oss...:banana:

Betfor ska man inte ens ge utan ngt annat kraftfoder..

Var hittar du stöd för det uttalandet? Hos Agria? De är väl knappast några foderexperter, eller? Jag har gett enbart betfor till mina hästar under flera år, och jag vet flera andra som gör det.
Och ska man vara petig är betfor inte ett kraftfoder, utan snarare ett sockerfodermedel/saftfoder.

Immer

det agria menar med att man inte ska ge det som enda kraftfoder är ju för att det inte innehåller det hästen behöver,men blir det tillgodosett av höt så spelar det ju ingen roll att ge lite betfor för att det är gott,dom menar bara att det inte är ett helfoder!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
634
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 728
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 982
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 004
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka