Sv: Lösspringande hundar?
Det här är ett bra och tydligt inlägg tycker jag, men var står det att all skuld läggs på ägaren till hunden som började? Jag möter dagligen ägare som inte inser att deras hundar är provokativa, så hamnade min hund i bråk med en sådan skulle garanterat min räknas som den orsakande.
Svar till er båda. Jag funderade själv över detta och bakom mitt inlägg ligger mina egna juridiska kunskaper efter 1.5 års studier inom rättsvetenskap, samt samtal med en av SKK:s juridiska ombud, där jag har ställde samma fråga till dem, då jag inte var säker på att min lagtolkning var korrekt.
Den nya lagen om tillsyn över hundar och katter som trädde i kraft 1/1-08 innehåller 27§ varav det är 1§ och 19§ som är intressanta i det aktuella fallet;
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.
Not: Om hunden t ex har koppel på sig men ändå lyckas bita en annan hund så anses hunden enligt lagen inte vara under tillräcklig tillsyn för att inte kunna orsaka en skada.
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess
ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat
skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd
har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat
skadan.
Not: Denna § säger i första meningen att oavsett ägarens inblandande eller ej så blir denne skadeståndskyldig för de skador som den egna hunden orsakat. Den andra meningen gör det däremot möjligt för ägaren att få tillbaka sina pengar om denne kan bevisa att denne inte var vållande till skadan. Här kan jag tänka mig situationen om hunden blev hetsad och detta kan bevisas så kan det falla under denna mening. Obs! Det står att denne kan få tillbaka utbetalat skadestånd, dvs ägaren hamnar i samma ekonomiska situation som innan incidenten, dvs +/-0
Däremot är det som Gabbi skrev att det kan vara svårt att veta, eller för den delen bevisa, vilken hund som bet först. Bevisbördan ligger på ägaren till den hund som blev biten först. Med bevisböra innebär att personen måste kunna bevisa att det var dennes hund som blev biten först.
Obs! Jag inte är färdigutbildad och fel kan därför förekomma i min lagtolkning.
Det här är ett bra och tydligt inlägg tycker jag, men var står det att all skuld läggs på ägaren till hunden som började? Jag möter dagligen ägare som inte inser att deras hundar är provokativa, så hamnade min hund i bråk med en sådan skulle garanterat min räknas som den orsakande.