Lösdriftshästar, generellt varmare i benen än andra?

Casteloro

Trådstartare
Ni som har era hästar på lösdrift, hur känns de i benen?

Jag har min halvblodsvalack ute i princip dygnet runt och han trivs med det så otroligt bra. Då han började gå ute så blev han något gallig i bakbenen, och detta har jag inte gjort så stor affär av. Frambenen är helt klanderfria! Idag när jag tog in honom märkte jag dock av att han var något varmare än min kroppstemperatur på 36,5 i alla fyra kotor samt i karleden. Dock ingen svullnad, ingen feber, ingenting extra utöver det. Båda hästarna ligger och vilar dagligen och vid extra ruggigt väder får de komma in i stallet trots skydd och liggplats.

Jag blev lite orolig över detta och känner att jag behöver ha lite tips och råd. Självklart får jag kontakta veterinär om det inte blir bättre, men då det inte är akut vill jag inte ringa jourhavande vet.

Någon som kan diskutera vad detta kan bero på?

Sv: Lösdriftshästar, generellt varmare i benen än andra?

Mina hästar går också på lösdrift och är precis som du beskriver det varma i sina ben och hovar, dock inte varmare än sin kroppstemperatur (dvs ingen lokal värme eller svullnad). Detta ser jag som någonting mycket positivt att dom har så bra blodcirkulation att benen aldrig blir kalla. De är också oskodda runtom.

Min herre har skor, inte lillhingsten dock. Men jag borde alltså inte vara överdrivet orolig över detta då? Pratade med min syster som föreslog att jag kyler benen på honom efter att jag ridit, men vill inte göra något förhastat. Vet heller inte hur det är att använda kylbalsam så länge det är snö ute, de busar i snön och där hösilagebollen står är det även snö. Kylning därifrån borde kanske räcka tills vidare?

Hörde även att om hästen är kall i benen, så är det ett tecken på bra ben. I sådant fall säger det tvärt emot det du skriver, att det är bra blodcirkulation då benen aldrig blir kalla. Fast jag skulle hellre hålla med det senare, särskillt då alla fyra ben är jämnvarma!

Lösdriftshästar brukar vara finare i benen, d.v.s. inga gallor, när man jämför med boxhästar. Däremot gäller det att lösdriften ska ha bra underlag, ingen häst är betjänt av att stå i lerig, ojämn hage hela dygnet (kuperad hage med bra underlag är dock en annan sak) och då brukar också gallor och överansträngningar visa sig.

Mina hästar går på lösdrift, och de är i princip aldrig galliga. Unghästarna kan bli lite "svampiga" i benen när d växr mycket, men annars är alla torra i benen. Om de är varmare än andra hästar vet jag inte (svårt att jämföra efter flera år på lösdrift), men som sagt är de i princip aldrig galliga.

Så länge alla benen är lika varma tror jag inte det är någon fara. Jag har mina hästar på lösdrift bland annat en 20 åring som tidigare svullnade rejält i benen. Idag har hon lite gallor bak men det är betydligt mindre än det har varit. Jag använder arnika tinktur efter ridning men jag bor i södra Sverige så snön är borta sen länge.

När vi rör oss blir vi varmare i hela kroppen även fingrar och tår. Borde det inte vara likadant för hästar? Om de rört sig mycket precis innan du kom borde hästen vara lite varmare än normalt kanske? Eller tänker jag helt tokigt?

kl

Mna hästar går också på lösdrift och de är i princip aldrig svullna eller galliga i benen. Ibland kan unghästarna var lite svampiga i benen när de växer mkt. Min ridhäst stortrivs på lösdrift och har aldrig fungerat så bra i ridningen mm som hon gör nu. Den enda nackdelen är att grovfodret är lite för "bra" så jag har svårt att få ner hennes vikt, men vi jobbar på det:D.

Till Ts så skulle jag inte oroa mig så mkt för värmen i benen så länge hästen inte är allmänpåverkad eller är varmare på något ställe eller svullen.

Självklart fungerar cirkulationen i benen bättre när man kan röra sig än om man tvingas stå still. Det ”onaturliga” är snarast att den icke frigående hästen får svalare och ofta tjockare ben. HH

ja det är klart. däremot behöver inte en häst ha kalla ben bara för att den står i box, är den bra verkad och skodd samt har bra cirkulation så brukar benen sällan bli helt kalla.

kl

Skall reflektera över det andra ni skrev senare, har folk hemma nu och hinner inte med mig. Men hagen är bra, inte lerig för tillfället då det fortfarande ligger snö på backen, men funderar över om gallorna kan bero på fodret i sådant fall? Hur gör jag för att "behandla" gallor? Om det är fodergallor, kan det bero på att jag bytte foder på honom alldeles innan då jag flyttade honom till lösdriften?

Tacksam för svar! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 910
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra mig för litegrann efter någon med erfarenheter eller tips om vad som kan tänkas vara med min lilla pärla. Hästen...
Svar
10
· Visningar
1 838
Senast: Centaur
·
Hästvård Vår häst har sedan 2 veckor tillbaka varit varm i sitt bakben. Det började i vänster bak, varm och svullen. Vi avvaktade två dar och...
Svar
5
· Visningar
1 679
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 017
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10