lösdrifts fråga

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 223
I

indigo95

Finns de nån här som har halvblod / fullblod här på lösdrift.. Hur tycker ni att de funkar?? Är ni nöjda.. för och nackdelar med att mot att ha hästen uppstallad..
Är hästen täckt?? klippt???

jag funderar på att satsa på de pga min häst hosta..
Men jag rider mycket och brukar klippa han men de kanske man inte borde göra :confused:

Jag gillar iden med lösdrift men har aldrig varit i kontakt med de så jag vill höra lite åsikter..:)

ha de bäst allihopa

Sv: lösdrifts fråga

Jag har ett halvblod på lösrift. Iofs är han 23 år gammal och promenadrids bara numera. Han är oklippt, men har har aldrig haft mycket päls och var inte klippt när han var yngre och tränade mera heller. För hans del har det bara varit positivt, han var uppstallad "normalt" till för 3 år sedan, hade då problem med hosta och stel i lederna, det har blivit mycket bättre.

Jag har också ett kallblod som rids 3-4 ggr/vecka + för dressyrtränare 2 gg i månaden. Han är klippt hals - bog-lite under magen. Jag föredrar att ha honom klippt, han torkar fortare då och man behöver inte hålla på och byta täcken flera gånger.
Jag har mina hästar täckta när det behövs, vilket i praktiken innebär att när det regnar/snöslaskar går de täckta dygnet runt ibland. Däremot torrare kyla klarar de bättre.

Vad som är positivt med lösdrift tycker jag är mest är att hästarna får välja om de vill vara inne/ute, vill de vara ute 24 h så får de det (mina går dock alltid in och sover, de vill ligga torrt). Vill de stå inne 24 h så kan de göra det , det förekommer när det är riktigt pissväder. Mindre kul för mig att mocka de dagarna förstås....:crazy:

Det man behöver tänka på är att det måste finnas ordentliga, gärna uppvärmda skötselutrymmen, utrymme att torka täcken i o.s.v. Gärna några boxar/spiltor där hästar kan torka efter ridning, äta kraftfoder o.s.v.

Har mitt eget 16-åriga halvblod på lösdrift och det fungerar hur bra som helst. Är inte klippt och går inte med täcke, men tränas regelbundet.

Har även ett fullblod i hagen. Hon är inte klippt, men har täcke nu när det börjar bli kallare. Heller ingea problem.

Kommer en PRE pojke som också ska gå på lösdrift (de är ju ganska frusna av sig). Han kommer inte klippas och lär behöva täckas.

Jag tycker själv att det verkat vettigast att ha dom oklippta och otäckade på lösdrift (i den mån de klarar det givetvis). Sen får man anpassa ridningen därefter alt. se till att ha stall att låta dom torka i och borsta av det torkade svettet efteråt om de blir för varma under ridning.

jag har alltid varit imot lösdrift till vi stog utan atall till våra 4 hästar. de enda som var ledigt var lösdrift så nu står dom där. Arab hingsten är hel rakad och har ett vinter täcke på sej. Dom andra tre är 2 travare och en arab korsning alla har täcke på sig men inte speciellt tjocka. en av travarna är dessutom klippt täckes klippning. jag tycker det är super. arab hingsten hade hosta å blev jätte ste i benen på morgonen innan men nu slipepr man de =) självklart får dom klippta hästarna tjockt täcke med hals sen när det blir kallare (dom får ju ej frysa)

Har två fullblod på lösdrift. Den ena är ej klippt hon promenadrids bara, den andra är halvklippt. Bägge har täcke, hästen som är klippt har täcke med magplatta och hals när det är busväder. Fri tillgång till grovfoder (hö + halm).
Ridhästen som är klippt var 17 år första vintern hon fick gå på lösdrift, det var förra vintern hon är alltså 18 nu. Hon verkar trivas alldeles utmärkt med detta när hon stod på stall var hon ofta svullen i benen det har försvunnit.
Det andra fullblodet har lite problem med luftvägarna men det har blivit mycket bättre nu. När hon stod på stall vävde hon ganska kraftigt nu väver hon enbart när det vankas havre

Min fullblodsåring går ute, han gör iofs inte så mycket än, så han får gärna bli lite raggig.

Han börjar få sådär fet päls, så nu när det snöar/regna om vartannat sså ligger det bara ovanpå, och rinner av honom. Tänkte på det imorse när jag var ute och fodrade kraftfoder. Efter 30 min inne i "hallen" var han helt torr. Vill inte täcka honom ute, känns värre om han ska gå ett halvt dygn med ett genomblött täcke...

Han kommer dock INTE att gå på lösdrift nästa vinter då han ska ridas in nu i vinter och förhoppningsvis vara i träning till våren.

Vill inte täcka honom ute, känns värre om han ska gå ett halvt dygn med ett genomblött täcke...

Men då är det ju inget bra täcke.:crazy:
Jag ser dessutom ingen skillnad i mot att ha hästen uppstallad nattetid och i hagen t.ex. från 7-19 (12 h) täckad?

Mina hästar på lösdrift är ibland täckade hela dygnet med vattentäta andastäcken. Om det slutar regna, eller om de står inne i ligghallen, så är ju täckena helt torra på nån timme, och insidan är ju alltid torr? Så jag förstår inte problemet.

Naturligtvis tar jag ju av täckena minst 1 gg/dygn i samband med ridning/visitation och ryktar hästen innan de får täcke på sig igen.

Har en PRE kille som gått på lösdrift sen han var 6 månder (född 2005). Här går ytterligare en PRE i kille i samma ålder, samt några PRE korsningar, halvblod, varmblod mfl. Inga har täcken, men å andra sidan är det unghästar.

Alla hästar som gått i lösdriften har klarat det mycket bra oavsett ras eller ålder. Ordentliga vindskydd är ett måste, och när det är som värst utanför ligger de i högar och myser i halmen :rofl::rofl:

Alla mina har gått på lösdrift. Det har funkat perfekt. De har inte varit klippta, men täckade. Klippta hästar, med täcke och fri tillgång på grovfoder finns överallt på lösdrifterna här där jag bor, så det borde ju funka. :D

Medisen går på lösdrift, han är ett femtonårigt halvblod som rids aktivt men tävlas inte. Han är inte heller klippt eftersom vi börjar täcka honom ganska tidigt för att han inte ska få så mkt vinterpäls, men tillräckligt med päls för att man inte ska behöva ha täcke när man rider ut.
Tycker att det fungerar jättebra med lösdrift, oavsett ras på häst :banana:

Finns de nån här som har halvblod / fullblod här på lösdrift.. Hur tycker ni att de funkar?? Är ni nöjda..
Är hästen täckt?? klippt???
Hade ett fullblodssto (alltså tidigare galoppör) i vår tidigare lösdrift som jag startade. Det var min kompis häst. Hon hade haft den på lösdrift tidigre en vinter men den fanns inte kvar varpå vi stratade en tillsammans. Hon kommer aldrig att stalla in sin häst igen. Precis som jag. Den var inte klippt men reds regelbundet (och gör än idag, hon har nu egen lösdrift hemma). Täcke på vintern. Hon var ju mycket noga med att täcka i tid o så då den hästen lätt kunde falla ur - vilket hon dock inte gjorde på lösdrift tack vare rätt förutsättningar. Hon täckades ändå relativt sent och blev av med täcket tidigare än va många installade hästar blir. Man måste alltid anpassa detta efter hästen själv. Tilläger att vi har haft ett gäng vbl, vi har haft hbl, tinker, nordskensk, och ffa andalusier. De sistnämnda går utan täcke helt, de rids dock inte så mkt just nu utan är betäckta med ägarens hingst. Inga problem med någon ras har vi haft.

för och nackdelar med att mot att ha hästen uppstallad..
Det finns ju bara nackdelar enl mig. Förutom att man slipper klampa ut i hagen efter ridning på kvällen. ;)
Uppstallning är dåligt för hästens leder/hovar/etc. Det stannar blodcirkulationen, påverkar tarmfunktionen, alla organ etc. Hästar är inte gjorda att stå still och deras organ fungerar inte korrekt om de inte rör sig som de är gjorda att göra. Dessutom är det en mentalt onaturlig situation. De kan inte agera i flock, de kan inte gå undan på en annan hästs order, de kan inte vara sociala, de får inte närheten, de får tråkigt så de kan inte ha fri tillgång till mat vilket också påverkar dem både fysiskt och mentalt - jättemycket. Trots att vi inte vill acceptera detta.

jag funderar på att satsa på de pga min häst hosta..
Men jag rider mycket och brukar klippa han men de kanske man inte borde göra
Jag skulle isf klippa tidigt på hösten. En del klipper sina lösdriftshästar så det går. Men jag vill att min häst ska ha päls så istället så täckar jag sent. Om täcket skulle åka av en stormig natt i kylan så har han iaf lite päls som skyddar. Men annars anser jag att det borde räcka med att bara täcka tidigt så att hästen inte sätter så mkt vinterpäls. Den pälsen som hästen sätter behöver den också ha.

Jag gillar iden med lösdrift men har aldrig varit i kontakt med de så jag vill höra lite åsikter..
Jag har funderat, läst, filosoferat och tänkt mycket över detta. Har pratat med många människor, erfarat en del och startade lösdrift för 2 år sen helt från början. Så jag har en del o dela med mig av om du har fler frågor. :) Har haft både tränande hästar och icke ridandes hästar, i alla åldrar, av olika raser. Är väldigt engagerad i ämnet så det är bara att fråga så kanske jag iaf har en fundering att lägga till om jag inte har ett rakt svar.

Mitt fullblod trivs jättebra på lösdrift, men hon går enbart som avelssto. Hon väver och sparkar i väggarna och blir allmänt "galen" av att vara instängd i box, men när hon får gå fritt och själv välja när hon vill gå in så trivs hon och har blivit en otroligt trevlig häst.

Jag tycker inte skillnaden är speciellt stor om jag har lösdrift eller inte åt hästarna. Men hästarna blir lugnare, kräver mer foder och är friskare. Dock är det svårare med individuellt foderstat och hästarna blir inte lika mycket hanterade (tänker på unghästar nu).

Att klippa eller inte samt hur man gör med täcke tycker jag inte ska göra någon skillnad på lösdrift eller inte. Jag har alla hästar utan täcke, nordisarna klipps en gång på hösten men får så pass mycket päls ändå att de klarar sig utan täcke.
Fullblodet gick med dubbla täcken förut när hon var installad, nu går hon utan täcke och har fått enormt bra päls, är inte alls lika besvärad av flugor längre om sommaren och har inga bekymmer att hålla värmen om vintern. Dock rids hon ju inte så jag har ju inte problemet med svettig oklippt häst.

/M

mitt varmblodsto går på lösdrift pga hosta troligen kvickdrag. och jag tycker det funkar jätte bra. har täcke på henne så hon får inte så jätte mycket päls heller.

Fast eftersom han bara är 1 1/2 så får han gärna vara långhårig. Kommer ju ändå inte att ridas in, på ett tag. Så länge han inte fryser eller är tunn ser jag ingen anledning att täcka honom. Skulle i så fall vara för att hans kompis som alltid tuggar på honom skulle ha något att slita i stycken då...;)

Hej!

Jag har en fundering som du kanske kan svara på med hjälp av din tidigare erfarenhet.

OM jag skall ha täcke på min häst som går på lösdrift när bör jag börja lägga på täcket för att han inte skal få isbjörnspäls?

OM jag skall klippa s.k. spårklippning behöver jag täcke på honom överhuvudtaget?

Han går nu sin tredje vinter på lösdrift och han sätter päls tidigt. I början av oktober är han isbjörn och pälsen blir tjock. Han rids nu regelbundet och han blir ordentligt svettig. Fungerar då det inte är minusgrader men sedan då, i februari då det kan krypa ner mot 15-20 minusgrader..... vintervila?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 438
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 077
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka