Lösdrifthästar, regn och minusgrader

_moa_

Trådstartare
Hur gör ni som har era hästar på lösdrift om det har regnat och snöat hela dagen och sen framåt kvällen klarnar det upp och fryser på istället?

Jag känner mig väldigt löjlig som tog in mina hästar idag. Dom var blöta och så hade det fryst på så det var som ett istäcke på dom. Hade dom kunnat gå kvar ute så? Skulle ni lagt på täcke? Eller skulle ni ha tagit in dom så ni hade kunnat reda ut pälsen igen sedan när dom torkat på morgonen?
För det är klart vädret kan ju vara såhär hela vintern och jag vill helst inte ta in dom så mycket.

Hur hade Ni gjort?

Sv: Lösdrifthästar, regn och minusgrader

Min häst får gå ute med täcke :) Fast hon är klippt också.

Det kan ju bero lite på hur pass kallt det är, hur mycket päls de har o s v. Med en bra päls och vindskydd kan de ju klara rätt mycket.

I vårt stall tar vi en sån här dag in hästarna för ett par timmar under em/kväll, så de kan vila upp sig och torka med ett fleece eller ulltäcke. Sedan släpps de ut till natten med täcke om vi tror att det kommer att behövas. Annars går de utan, men har tillgång till stort vindskydd.

Har man lösdrift så tycker jag att det är viktigt att man ändå kan ta din hästarna på stall om det blir för jäkla dåligt väder. Eller om dom får en skada om måste stå inne några dagar. Tyvärr så är det inte många som har det så.

Det går på lösdrift med möjligheter till tak etc (just nu tät tät skog).

Så de är kvar ute.

Men jag har möjlighet att ställa på stall om jag vill.

Tänkte ta in dem nu, den ena behöver ÄTA och den andra har bytt färg, tänkte se om jag kan hitta ursprungsfärgen...

(De har fri tillgång ute på grovfoder naturligtvis).

Mina hästar går i lösdrift fast nog en ganska så "lyxig" sådan. De har en del av ladugården där det är ca 100 kvadrat meter, dörren står alltid öppen så de går in och ut när de vill och därför behöver jag aldrig täcke på dom. Där inne har dom en bädd på spån och halm men jag mockar varje dag så det är som en gigantisk öppen box.

Har ett eng. fullblod och ett dräktigt sto som inte får förlora hullet därför ger jag de ett jättebra hö och fodrar så de hela tiden har tillgång. De får även havre och mineraler + örter en gång om dagen och jag tycker det funkar kanon för mig och mina hästar.

mirjabengtsson

Jag har min pålle på lösdrift,stor ligghall och möjlighet att äta hö upp till 20 gånger per dag och kraftfoder ett antal gånger per dag!(ktaftfoder och hö-stationer,transponder runt halsen)
Jag tar inte in oavsett väder!
Deras ligghall är ca en halv lada med en öppning,rejält med halm!
Har tills idag alltid gått utan täcke(7 år);men idag blev hon klippt pga en rejäl pälssättning som ej går ihop med ridningen..

Tar inte in oavsett väder. Har däremot tillgång til en box vid ev skada.

Viktigt är att man har koll på att alla får komma in i lösdriften och att de kan/får ligga ned och vila.

Härrom dagen regnade det mkt och sedan frös det på under natten och blev ca 5 minus. Hästarna hade som pansar på ryggen, MEN under var de helt torra och ingen frös när jag kom dit.

Fri tillgång på grovfoder, dragfri liggall med mkt halm. Det fungerar mkt bra för mej.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·
Foder & Strö Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar...
Svar
18
· Visningar
2 569
Senast: Buck
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 998
Senast: skuggi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 414
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka