Lösdrift??

carambawinnie

Trådstartare
Funderat lite att släppa mitt föl på lösdrift, men kan man göra detta även i november/december eller är det då för sent? Eftersom han är född sent på året så vill man ju inte avänja innan typ dess...
Men är det nån fara att han har för dåligt med päls för att fixa gå på lösdrift?

Hur gör ni med era föl? Är det viktigt att vid avvänjningen flytta fölet till annat stall?

Sv: Lösdrift??

Jag tycker att man, om man väljer att sätta ett föl på lösdrift, verkligen ska veta vad man gör. det finns mkt som kan gå galet, för en liten"lägst i rang" häst.

Dels är det otroligt viktigt att lösdriften är ordntligt tilltagen, att den är byggd så att alla hästar vågar/kan vistas i den samtidigt.
Att ett föl vågar/kan lägga sig ner tillräckligt ofta, så att den får vila mycket(vilket ett föl verkligen behöver då den växer rejält).

Sedan måste även fodertillfällena vara noggrant kontrollerade så att ALLA hästar får den mängd mat dom behöver.

Allt för många människor likställer en lösdrift med "så lite som möjligt att göra", vilket är otroligt fel tänkt. Det krävs mkt arbete även i en bra fungerande lösdrift!

Personligen tycker jag att föl är för unga för att ha på lösdrift första vintern. Däremot gillar jag det för 1 och 2 åringarna, OM den är uppbyggd och sköts på ett föredömligt vis.

Vi kommer lösa det så att stona får gå med hingstfölen (2 ston) i lösdriftshagen (släppte dit dem igår) fram till avvänjning. Så att fölen får bli trygga i den nya hagen tillsammans med sina mammor.
När det är dags att börja vänja av...vilket kommer få ta lång tid...vi har inge bråttom..så kommer vi stänga in fölen i lösdriften(som en stor box) o mödrarna får gå kvar i hagen. De kan då stå direkt utanför o nosa på fölen.
Vi ska så småningom sätta upp plastridå o då vill vi att mammorna kan visa att det inte är farligt.

Så småningom kommer vi ta bort mammorna från hagen när fölen är instängda i lösdriften o sedan när de är själva i hagen.
Brukar gå bra.
Vi kommer binda upp fölen vid ev kraftfoder. Men foderanalysen visar att hösilaget var så bra att de inte ska behövas kompletteras med annat än selen. Så de kommer få ett mineralfoder med selen.

I hagen finns ett mycket bra skogsområde där det inte kommer ner nederbörd i första taget. Ev kommer vi att sätta upp ett "skjul" där så de kan gå in där också...då finns det definitivt sovplats till alla(de blir 3) även om någon är ranglåg.
I värsta fall får "farbror Nestor", 11 årig islänning som älskar bebisar gå in o styra upp. Han uppfostrar lugnt men bestämt en uppstudsig hingstunge.
Det enda som talar emot det är att hingstarna ska ha fri tillgång o inte Nestor. Men sådant går alltid att lösa. Tex genom att binda upp hingstfölen vid fodring o låta nestor vara kvar i hagen.

Ancan!
Du har helt rätt, det krävs mycket arbete i en fungerande lösdrift.
Men det som är skönt för en sjukpensionär som mig, är att slippa mocka varje dag. Vi mockar ut det värsta 1gg/v o halmar upp varje dag. Sen tar traktorn ut det på våren.
Har haft fölungar på lösdrift jämt, men då har det varit med en blandad flock...där mamma oftast finns kvar.
Har ju haft turen att aldrig fått ett hingstföl förr. 6 stoföl i rad.
Har iaf funkat hur bra som helst då.
MEN jag får återkomma till dig vad gäller föl på lösdrift om inga vuxna finns med för det har jag ingen erfarenhet av.
Men jag har back up med Nestor.:bow:

Oj nu blev det långt:o

Vill bara tillägga att om du ska ha fölungen på lösdrift så bör den INTE stått uppstallad förts för att sen i dec gå ut dygnet runt. Då bör mamma o föl gå ute tills den ska in på lösdriften så att den är rustad för vädret. Man bör vara mycket observant på om de fryser eller verkar hängiga.

Det här blir mitt första föl men vi har en treåring på samma stall som jag följt sedan han var liten. Han har fått gå med en jämnårig kamrat tillsammans med resten av valackerna och de har tagits in ca 4-5 h per dag då de fått kraftfoder och vila i boxen. Bebisarna använde också vår stora ligghall flitigt. Det har fungerat utmärkt och jag hoppas kunna göra samma sak med det kommande fölet.
Det verkar ibland som att det finns ett motsatsförhållande mellan antingen lösdrift och i princip aldrig ta in fölet eller att den står inne halva dygnet men så behöver det ju inte vara.

Absolut ingenting emot lösdrifter, bara väldigt mycket emot hästägare som missbrukar lösdrifterna:devil:

har själv använt lösdrift till unghästar i många år, och tycker det är helt suveränt- dock har vi ej fölen där första vintern.

Det är väl det som är stora faran med lösdrifter, vi (föreningen) har faktiskt varit tvungna att skriva in i stallreglerna att vi kräver att det ska vara daglig tillsyn av hästägarna. Detta efter att vi har haft problem med de som lämnat sin hästar utan tillsyn flera dagar i följd!:eek:
En lösdriftshäst kräver enligt mig ännu mer tillsyn än uppstallade hästar eftersom ju mer utegång hästen har desto större är risken för hagskador. Kuperade hagar gör också att man inte alltid ser alla andra hästar vilket man annars gör vid intag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 104
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: tanten
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka