Sv: Lösdrift??
Vi kommer lösa det så att stona får gå med hingstfölen (2 ston) i lösdriftshagen (släppte dit dem igår) fram till avvänjning. Så att fölen får bli trygga i den nya hagen tillsammans med sina mammor.
När det är dags att börja vänja av...vilket kommer få ta lång tid...vi har inge bråttom..så kommer vi stänga in fölen i lösdriften(som en stor box) o mödrarna får gå kvar i hagen. De kan då stå direkt utanför o nosa på fölen.
Vi ska så småningom sätta upp plastridå o då vill vi att mammorna kan visa att det inte är farligt.
Så småningom kommer vi ta bort mammorna från hagen när fölen är instängda i lösdriften o sedan när de är själva i hagen.
Brukar gå bra.
Vi kommer binda upp fölen vid ev kraftfoder. Men foderanalysen visar att hösilaget var så bra att de inte ska behövas kompletteras med annat än selen. Så de kommer få ett mineralfoder med selen.
I hagen finns ett mycket bra skogsområde där det inte kommer ner nederbörd i första taget. Ev kommer vi att sätta upp ett "skjul" där så de kan gå in där också...då finns det definitivt sovplats till alla(de blir 3) även om någon är ranglåg.
I värsta fall får "farbror Nestor", 11 årig islänning som älskar bebisar gå in o styra upp. Han uppfostrar lugnt men bestämt en uppstudsig hingstunge.
Det enda som talar emot det är att hingstarna ska ha fri tillgång o inte Nestor. Men sådant går alltid att lösa. Tex genom att binda upp hingstfölen vid fodring o låta nestor vara kvar i hagen.
Ancan!
Du har helt rätt, det krävs mycket arbete i en fungerande lösdrift.
Men det som är skönt för en sjukpensionär som mig, är att slippa mocka varje dag. Vi mockar ut det värsta 1gg/v o halmar upp varje dag. Sen tar traktorn ut det på våren.
Har haft fölungar på lösdrift jämt, men då har det varit med en blandad flock...där mamma oftast finns kvar.
Har ju haft turen att aldrig fått ett hingstföl förr. 6 stoföl i rad.
Har iaf funkat hur bra som helst då.
MEN jag får återkomma till dig vad gäller föl på lösdrift om inga vuxna finns med för det har jag ingen erfarenhet av.
Men jag har back up med Nestor.
Oj nu blev det långt
Vill bara tillägga att om du ska ha fölungen på lösdrift så bör den INTE stått uppstallad förts för att sen i dec gå ut dygnet runt. Då bör mamma o föl gå ute tills den ska in på lösdriften så att den är rustad för vädret. Man bör vara mycket observant på om de fryser eller verkar hängiga.