Lösdrift-plastridå?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 191

kicket

Trådstartare
Har ni någon erfarenhet av plastridå o fölungar?
Funderar på att sätta upp plastridå i hingstlösdriften för att minska draget o ev att det snöar in.
Hur lär man dem att gå igenom... är det lätt eller hur brukar de reagera?

Några nackdelar med plastridå?

Sv: Lösdrift-plastridå?

sån där plastridå hade vi också förut, då hade vi fem hästar på lösdriften varav fyra var föl och en vuxen. Den vuxna sprang sin kos till en början, tre av fölen var nyfikna och gick fram, ganska avvaktande, men när de väl kom på att det inte var farligt så var det kul.

Den fjärde fölisen - min egen hemmauppfödd. Han tyckte detta med plastridå var en jätteball grej, bet och stampade på den så nästa morgon var den totalförstörd... Provad hänga upp den igen inkletad i en massa nobite men det hade ingen större effekt. Eftersom han går kvar i den hagen och är lika full av hyss som han var för två år sen då den hängdes upp så har jag inte hängt upp den igen. Men min erfarenhet är att det inte är några problem, de vänjer sig fort...

När jag hade häst på lösdrift så hade vi en sån i dörren, vi satte upp några i taget på vardera sida så att "hålet" emellan blev mindre o mindre, det var inga problem.

Kan inte komma på några nackdelar men remsorna ska ligga några cm omlott och det kan nog vara bra att göra dom så pass korta att det blir några cm glipa nertill så dels hästarna inte trampar på dom och att det blir en liten luftspalt.

Låter ju som en smart lösning att lämna lite öppet.
Att lämna glipa nertill hade jag räknat med. Men det andra hade jag inte tänkt på.

i förra stallet hade stallägaren plastridå vid ingången till lösdriftens ligghall,3 ston har fölat där och fölen har inte brytt sig om ridån alls.

Mvh Arabizar

Jag har också bara goda erfarenheter av plastridå. vi använder det till både hästarna och korna och det är aldrig någon som haft problem med att inte hitta in. Förespråkar starkt denna typ av vind och snöskydd i dörröppning. Enda nackdelen tycker jag är att när det blåser riktigt mycket far dom in och liksom flappar mot varandra, det kan låta ganska illa för en stackars fölis, men det händer ju ytterst sällan att det blåser så mycket.

Enda nackdelen tycker jag är att när det blåser riktigt mycket far dom in och liksom flappar mot varandra, det kan låta ganska illa för en stackars fölis, men det händer ju ytterst sällan att det blåser så mycket.

Men det är ju perfekt! Den vänjer sig och man slipper få en vuxen häst som är rädd för nåt som fladdrar och låter när man ute och rider!

Malin

Tack för alla svar.
Vilken tjocklek rekommenderar ni?
Finns från 2 mm till 4 mm tjocka (kan tänka mig att de tjockare inte blåser in lika lätt).
Sen finns det olika bredder också. Allt från 20cm till 40cm.

Exakt vad jag också tycker, mina djur har aldrig reagerat men dom kanske kan göra det om dom är lite "hariga", vad vet jag!!.

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 316
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
1 004
Senast: Kakis
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 167
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka