Lösdrift för föl

Tarantino

Trådstartare
Vilket anser ni vara bästa sättet att ha föl på efter att dom har blivit avanda?

mitt snart 6 månaders föl går tillsammans med sin mamma nu. ute i stor hage hela dagarna och inne på nätterna.
Jag funderar på att ha honom på lösdrift med två andra hingstar i samma ålder då han blivit avand. Detta är hemma hos en vänn till mig2 mil därifrån jag bor. dom skulle ha en väldigt stor hage med mycket skog samt en stor ligghall.

Föredrar ni lösdrift? nackdelar?
han kommer vänjas av i slutet av året och då eventuellt flytta till lösdriften, men blir det för kallt för honom som inte är van att vara ute på nätterna?
Jag har ingen möjlighet till lösdrift hemma så han kan inte vara ute på nätterna nu eftersom jag inte har någon ligghall. stallet han står i är dock inte speciellt varmt är nästan som ute box, något varmare.

mitt andra alternativ är att ha kvar honom hemma men då blir hans enda sällskap våran pensionerade vallack o de får gå ute hela dagarna men stå på stall nattetid.

Vad skulle ni föredra?

Sv: Lösdrift för föl

Lite snabbt!
Om fölet är lättfodrat och har bra päls lösdrift.
Om fölet kräver mycket mat och svårt att äta fort och/eller har väldigt tunnpäls box.

Vi köpte tre unghingstar förra året de hade precis blivit avvänjda från deras mammor och tog hem dem till en lösdrift bara de tre tillsammans. De fick fri tillgång på grovfoder och kraftfoder 2 ggr om dagen, de bind upp under de tillfällen de måste äta kraftfoder så då kan man ändra foderstaten hur som helst.
Se bara till att vatten inte har en frystendens utan att detta sköts. och att lösdriftarna inte är "blåsiga" om de är täta är det inga problem med "frysna" hästar. det är bra att de har många lösdriftar så ingen blir utknuffad ur flocken, så se till att de är tillräckligt stora. Att ha hästar på lösdrift är det absolut bästa de blir friskare, starkare och de växer bra. åk dit nån gång i veckan och bind upp den så den kan bli borstat o gullad med. Jag har inte haft några som helst negativa delar i lösdrift vi har runt 10 häst på lösdrift i tre olika hagar o det fungerar super. Vi har aldrig haft några problme med bronkit eller sådant på 15 år. Det som jag däremot har reagerat mest på att de hästar som är mest sociala är inte mina tävlingshäatr som jag hanterar dagligen utan de lösdriftshästar som man träffar nån gång i veckan de kommer alltid fram och vill hälsa o pratats lite.
Jag tycker detta låter super att ha hästar med jämnåriga kompisar på stora lösdriftar bättre än så kan de aldrig ha!

PS tänk på att hingstar leker MYCKET och rör på sig mer än ston så de kan ibland behöva mer foder att tillgå.
Och tillåt något "stridsår" att de leker kan bli lite småsår utav men de får en sån stor lärodom, och de blir friskare i kroppen utav att röra sig!

Svårt val , men JAG personligen tycker att som regel är ett årsföl för ungt för lösdrift, de växer så enormt detta första år och behöver massor av mat och vila för kroppens skull, något som kan vara svårt att tillgodose i en lösdrift tycker jag. I en lösdrift har de svårare att hålla värmen/hullet och i många fall får de inte den ro de behöver att vila , särskilt om det bara är jämngammla ungar och inga äldre som tar ansvar och vaktar flocken. Jag gillar inte heller att ha bara unghästar ihop, har haft det korta stunder och ser vilken skillnad det är mot när de får ha en eller ett par äldre trygga hästar med i flocken. Har nu själv en riktig blandflock med allt fårn årsföl till åringar och gamla pensionärer = oslagbart.

Däremot när de små nästa år är 1-1.5 år gamla tycker jag att en välskött lösdrift kan vara ett mycket bra alternativ dock fortfarande med äldre hästar som balans. Sen måste jag poängtera att för mig är det en enorm skillnad mellan olika lösdriftar. Jag har sett sådan som jag aldrig skulle gå med på att ha någon av mina hästar i och jag har sett sådana som jag faktiskt även skulle kunna överväga att ha mina årsföl i, så det är ju svårt att generalisera.

Ditt andra alternativ att ha honom hemma men utan lekkompis är ju heller inget vidare, har stått / står eventuellt med samma problematik senare i år, och jag anser att till ett hingstföl ,måste man ha en kompis ( helst till ett stoföl oxå) kan du inte låna in någon?

Går han hemma kan jag tyvärr inte låna in någon jämngammal kompis pga av plats brist, vi har åtta egna hästar o begränsat med mark.
Så går han kvar hemma får han gå ihop med en vallack på 17 år. Hagen blir inte jätte stor.. eller normal stor kanske man kan säga. det är ingen liten hage men den är inte lika stor som han skulle få på lösdriften.
Lösdrifts hagen är ju välldigt stor...men känns som att det blir lite kallt om han inte är van.. Han kräver oxå väldigt mycket mat även nu då han fortfarande går med mamma.

Kanske är det bättre att ha kvar honom hemma och flytta honom till lösdriften nästa vår då han fyllt ett år och det blivit lite varmare?.

Ja av de två alternativen hade jag nog gjort så , är det boxplatsbrist du har?,( hagen kan ju inte göra någon skillnad med en knatte eller två! ), han kan inte dela box med en kompis isåfall?
Så planerar jag att göra med mina småkillar i år till nästa år, visserligen är det stora boxar Ca 20 m2 men mindre boxar borde inte vara något problem , de brukar tycka om att ha en kompis vid sig det första året.
Mina tjejer bodde så när de kom som åringar i vintras. Nu när de stallades in i höst fick de varsin box men hade de fått välja hade de nog gärna fortsatt dela:)

Självklart håller med att alla lösdriftar i detta land inte är helt funktionsdugliga!
Men att poängen med att de växer mycket under första året håller jag inte riktigt med om att de ska vara inne under ett par timmar per dag då det under den perioden de behöver röra sig mycket för att stärka sig i leder och skelett!
I en lösdrift är det större chans för hästen att vila sig och må bra.
Tänk dig en stor fin lösdrift med mycket halm där det inte blåser in. eller gå ute under dygnet i en snöig hage och måste vänta på att komma in under natten för att sova. Jag skulle valt lösdriften i alla fall om jag var häst. Och med att hästen fryser är skitsnack har hästen mat fryser inte en häst! ska hästen gå på lösdrift bör den ha fri tillgång på mat = tex en stor ensilagebal i hagen.
Sen om man vill mixa gruppens ålder är det jättebra, det är bara viktigt att det blir en väl fungerande grupp, detta ser jag som största problemet, då det i hästvärlden även där finns "mobbare" speciellt om man blandar olika ålder på åringar! Har hellre en grupp på lika åldrade om man har plats!

*kl* Jag förordar att man kan ta in det avvända fölet några timmar om dagen för att säkerställa att den helt säkert får vila (och äta sitt kraftfoder ifred) men det är ju mycket färre timmar än om den skulle vara tvungen att vara inne hela natten.

Ja av de två alternativen hade jag nog gjort så , är det boxplatsbrist du har?,( hagen kan ju inte göra någon skillnad med en knatte eller två! ), han kan inte dela box med en kompis isåfall?
Så planerar jag att göra med mina småkillar i år till nästa år, visserligen är det stora boxar Ca 20 m2 men mindre boxar borde inte vara något problem , de brukar tycka om att ha en kompis vid sig det första året.
Mina tjejer bodde så när de kom som åringar i vintras. Nu när de stallades in i höst fick de varsin box men hade de fått välja hade de nog gärna fortsatt dela:)

att dela box är inget alternativ. boxarna är 3x3 meter o de går inte att ha två hästar i. Han o hans mamma står nu på 4x4 m o det börjar kännas för litet. han är aldeles för stor för att dela box.

en till nackdel. endast jämn gammla på lösdriften, vilket kan vara en nackdel.

Med de förutsättningar du har hemma så låter lösdriften som det bästa alternativet. Försök ha honom ute så mycket som möjligt hemma fram till flytt (dvs ute från morgonfodring till kvällsfodring), vänj honom redan nu vid fri tillgång på grovfoder så att han är van att äta. Kom ihåg att det värsta för hästar vädermässigt är då det är blåsigt/regnigt som i nov-dec, så om han får flytta mitt i vintern är det kanske inte så farligt. Kyla klarar de bra så länge de har mat och möjlighet att ligga torrt.
Hur ser lösdriften ut, kan de kanske stängas in där några timmar/dag i början så han förstår att där är tryggt och en plats att vila? Även bra om de blir uppbundna en gång per dag för individuell kraftfodergiva, viktigt när de växer och kanske har olika behov.

På 4x4 m borde det annars funka att ha två årsföl, om de går ute långa dagar i övrigt. Och om de håller sams såklart. När min pålle var bäbis bodde de tre jämngamla i motsvarande box, inte optimalt kanske men de höll sams och mådde så bra så. De bodde i gruppbox på natten och gick med flocken o mammorna på dagarna fram till betessläpp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 295
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 096
Senast: Twirro
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka