Lösdrift för årsföl?

carambawinnie

Trådstartare
Kan man släppa på lösdrift även i nov/december fast dom stått i uppstallat stall tills dess? Nån som har erfarenhet av detta? Mitt föl är nämligen fött väldigt sent och vill gärna släppa den på lösdrift men vill ej att stoet skall med, så får ju vänta tills fölet är avvant.

Hur lång tid tar avvänjningen? Hur skall man på bästa sätt gå till väga?

Sv: Lösdrift för årsföl?

Om fölet är fött sent så är risken stor att avvänjingen blir under en kall period. Jag skulle inte riskera att avvänja och sätta fölet på lösdrift då. Brukar själv, i sånt läge, låta fölen gå längre med stoet så att de inte avvänjs när det är som kallast.

Det är en dålig idé att släppa på lösdrift när det är som kallast om fölet stått uppstallad först.

Har stoet ont av att gå länge ihop med fölet? Tänkte om man kanske kunde släppa båda.

Nä det är ingenfara såvida hon inte är ombetäckt och skall föla tidigt på året? Det som kan hända är ju att om stoet går för länge med sitt föl och hon skall föla året efter igen är att det inte bildas tillräckligt med bra råmjölk om stoet ger di åt åringen.

DEt låter ju konstigt när de senaste rönen är att låta stoet själv vänja av fölet. Detta brukar ske naturligt när fölet är 8-9 månader om stoet är dräktigt o vid 12-18månader om hon inte är det.
Låter själv mina ston avvänja fölen själva o nog har de haft bra råmjölk. De har vänt av sina föl vid 7mån resp 8 mån vid dräktighet.
Då äter fölet så pass mycket foder själv att den mer behöver mamma som trygghet o tröst. Men framförallt är mamma en bättre uppfostrare än de flesta andra hästar. Vilket lär fölungen att umgås i grupp på ett bra sätt...vilket kan minska skaderisken i framtiden.

TS!
Skulle inte släppa ut den i lösdrift när den väl stallats in...den är då inte rustad för det kallare vädret.
Har själv en som är född i juni o hon får gå på lösdrift med sin mamma, så det är inte lösdriften jag ser som problemet.

DEt låter ju konstigt när de senaste rönen är att låta stoet själv vänja av fölet. Detta brukar ske naturligt när fölet är 8-9 månader om stoet är dräktigt o vid 12-18månader om hon inte är det.
Låter själv mina ston avvänja fölen själva o nog har de haft bra råmjölk. De har vänt av sina föl vid 7mån resp 8 mån vid dräktighet.
Då äter fölet så pass mycket foder själv att den mer behöver mamma som trygghet o tröst. Men framförallt är mamma en bättre uppfostrare än de flesta andra hästar. Vilket lär fölungen att umgås i grupp på ett bra sätt...vilket kan minska skaderisken i framtiden.

TS!
Skulle inte släppa ut den i lösdrift när den väl stallats in...den är då inte rustad för det kallare vädret.
Har själv en som är född i juni o hon får gå på lösdrift med sin mamma, så det är inte lösdriften jag ser som problemet.
Precis som du säger till fölisen är ca 8-9 månder är det inget fel att den diar men om den diar fram till nästa fölis beräknad nedkomst så kan det bli sämre kvalite på råmjölken, detta är inget som jag personligen har erfarenhet av men både min veterinär har talat om detta för mig och även läst det i en bok.Jag kommer själv låta mitt sto sköta avvänjningen med våran fölis. Men det kanske inte alls är så fast tycker nog själv att det låter som att det finns lite logik i det.
Å det där med lösdrift om fölet varit installat och sedan "stalla ut" tror nog inte jag heller är så bra, men som sagt det är vad mitt eget sunda förnuft säger å inget jag vet/hört ifrån ngn som är mer kunnig inom området!

Har fördelen att ha många hästar. Fölen går med sina mammor i flock med andra vuxna hästar. När fölen är 9 mån ställre vi deras mammor i en hage bredvid den ordinarie. Fölen går kvar i den gamla flocken och kan se sina mammor. Detta gör jag eftersom mammorna är dräktiga på nytt och måste hinna bilda ny mjölk till nästa unge.

Har fungerat väldigt bra. Fölen står och tittar på sina mammor men är ändå med i den vanlig flocken

Låter bra.

Ronjas Matte:
Hittills har jag aldrig sett ett sto som låter fölis dia tills nästa kommer. Så råmjölken borde aldrig vara i farozonen.
Precis som alla däggdjur i naturen så brukar stona "fösa" bort sina ungar vänligt men bestämt när de vill dia när de börjar närma sig för nästa unge.

Jag köpte mitt sto när hon va 10 månader gammal. Hon stod då på lösdrift med mamman och dom andra stona. Var van vid att stå ute på lösdrift då hon och alla stona alltid stått där.
Ställ mamman med fölet i driften och ställ isåfall in mamman senare på vintern när du ska vänja/har vant av fölet.
Skicka inte ut fölet i kylan efter att ha stått istall.

OK, då vet jag! :)

Å carambawinnie Lycka till med avvänjningen!!!

Senast ändrad av en moderator:

Låter bra.

Ronjas Matte:
Hittills har jag aldrig sett ett sto som låter fölis dia tills nästa kommer. Så råmjölken borde aldrig vara i farozonen.
Precis som alla däggdjur i naturen så brukar stona "fösa" bort sina ungar vänligt men bestämt när de vill dia när de börjar närma sig för nästa unge.

Har hört ett fall där stoet inte föste bort sin ett åring, där fick de ge nya fölet extra råmjölk och sen hade det stoet två avkommor som diade det året. Men det är nog väldigt sällsynt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 804
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 686
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Bildtråd