• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LillJay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 069
Sv: Re: Löpning

Är det inte vad TS försökte göra när h*n startade tråden, Lära nåt?:confused: MÅSTE man Google eller ta det från en bok? Här trodde det var en del av forumet att man kunna fråga saker...:confused: Hur fel var jag?:o

Jag tycker du hade fel, ja. TS vill lära ja, men TS skrapar på ytan av en ocean, och visar med sitt inlägg att både TS och släktingen saknar ens den mest grundläggande kunskapen. Vaddå, hur länge löper en tik? Har den aldrig löpt förr? Då är det ju bara att räkna? De flesta brukar hålla reda på hur länge åtminstone deras egna tikar löper, särskilt om de har avelsplaner.

Men hur fel är det äntligen? Många är inte uppväxt i familjer som håller på med avel men har tikar. Om man inte har en han hund i huset man kanske inte tänker så mycket på hur länge tiken löper. De bara gör det. Men en vackert dag så ändra planer och tanken kommer till de att det är intressant.

Jag absolut håller med om seriös avel och er emot att slänga ihopp en hund med grannes bara att får söta valpar, men vad jag inte heller håller med är att många i hund branschen är emot att hjälpa de som kan inte. Jag heller säger på en snällt sätt att de kanske kan lära sig lite mer och ta det mer seriös än att som så många gör att skriva/säga på så sätt att det framföra meningen som "är du dum i huvud!".

Alla måste lära nånstans och om man är snabb att säger " du är dum för att även tänka tanken" så kommer de inte ta nåt man säger och söker stöd med nån annan som råda att det är en jätte bra idea.:confused:

dvs det jag vill med hund och häst är att öppna andras ögon men inte ska de känna utkastad eller dum för det de frågade eller tänkte. Man kan ändra deras tänker på andra sätt. Givetvis är det folk som kommer aldrig ändra för de är ALLTID rätt (eller vill vara rätt, bättre sagt) men det är många som vill lära och spela ingen roll hur dum frågan låter, vill man inte lära de så de känna bra och får detta rätt information intagen?

Sv: Löpning

Det var ju folk som frågade för att kunna ge mer tips och sedan var det en person som länkade till en bra del på SKKs hemsida. Vad är det för fel med det?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 324
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 156
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn