Lösningar boxdörr till Shettis

Lindsen

Trådstartare
Har en liten shettis som ska få stå i en storhästbox, men vill att han ska kunna titta ut. Blir ju helt isolerad annars därinne.
Boxen har skjutdörrar och helst vill jag inte plocka ut brädor eller göra för stora förändringar i boxen.

Vad har ni andra shettisägare för lösningar för era shettisar som bor i vanliga boxar?
 
Har en liten shettis som ska få stå i en storhästbox, men vill att han ska kunna titta ut. Blir ju helt isolerad annars därinne.
Boxen har skjutdörrar och helst vill jag inte plocka ut brädor eller göra för stora förändringar i boxen.

Vad har ni andra shettisägare för lösningar för era shettisar som bor i vanliga boxar?
Bytte till en egenbyggd låg.
 
Har en liten shettis som ska få stå i en storhästbox, men vill att han ska kunna titta ut. Blir ju helt isolerad annars därinne.
Boxen har skjutdörrar och helst vill jag inte plocka ut brädor eller göra för stora förändringar i boxen.

Vad har ni andra shettisägare för lösningar för era shettisar som bor i vanliga boxar?

Vi byggde en egen liten skjutdörr innanför den ordinarie. :)

C1B53FC9-0228-40E8-9581-F46DFD3E30D2.jpg
B018F314-5571-4AEF-915E-14A4BFC2FF3E.jpg

Han har rullat sig lite. ;)
 
Har en liten shettis som ska få stå i en storhästbox, men vill att han ska kunna titta ut. Blir ju helt isolerad annars därinne.
Boxen har skjutdörrar och helst vill jag inte plocka ut brädor eller göra för stora förändringar i boxen.

Vad har ni andra shettisägare för lösningar för era shettisar som bor i vanliga boxar?


Sågade ur ett hål i boxdörren och stadgade upp med en järnram. Då fick han en egen korvlucka att kunna hänga ut i. Är du inhyrd hos någon skulle jag nog fråga om jag fick byta ut dörren alt. Byta ut planken till något eget material som kan sågas upp.

Idag står han inhyrd och stallägaren ordnade från dag ett en "shettisdörr" åt honom, först skjutdörr och nu slagdörr. Helt underbart :love:
 
Om du har krubbor som öppnas utifrån så går det att kyfta ur den så har shettisen ett litet "fönster" att kika ut i. Så har vi gjort. :)
 
Sågade ur ett hål i boxdörren och stadgade upp med en järnram. Då fick han en egen korvlucka att kunna hänga ut i. Är du inhyrd hos någon skulle jag nog fråga om jag fick byta ut dörren alt. Byta ut planken till något eget material som kan sågas upp.

Idag står han inhyrd och stallägaren ordnade från dag ett en "shettisdörr" åt honom, först skjutdörr och nu slagdörr. Helt underbart :love:
Jo, vi kan plocka ut plankorna i dörren, men ville helst slippa göra för stora ändringar i befintlig box
 
Har en liten shettis som ska få stå i en storhästbox, men vill att han ska kunna titta ut. Blir ju helt isolerad annars därinne.
Boxen har skjutdörrar och helst vill jag inte plocka ut brädor eller göra för stora förändringar i boxen.

Vad har ni andra shettisägare för lösningar för era shettisar som bor i vanliga boxar?

Vi har bytt ut brädorna. Blev jättebra.
 
Har satt metallister runt hålet så att det är gnagsäkert.
Tyggrinden jag satte först höll hon på att klia sönder.
Brädorna kan man ju bara ta ur om man behöver boxen till storhäst igen.

så gulligt :) :D kanske ska prova det då, se om det går lätt att få ut dom, kan ju sätta en skiva i bara då. Ville snabbt kunna flytta honom om jag behöver boxen till storhäst igen, men kanske går lätt att sätta tillbaka
 
@Equilina har en söt lösning till sin mini shettis :).

Då jag hade shettis så hade jag ingen special lösning. hade tänkt sätta in en lägre dörr men blev aldrig av.
 
Smart! det kanske kan vara en idé! Men hur har ni gjort på insidan? för att få den att sitta?


Vi har satt som en planka med klossar som den går igenom på insidan, och i själva öppningen hamnar den också mellan två plankor/reglar som på så vis håller den på plats. Fick ha planka på golvet för att den skulle glida lättare. Om jag kommer ihåg tar jag kort från insidan ikväll. :)
Funderade också på att försöka byta brädor i dörren, men dels är det inte mitt stall så vill inte åverka för mycket och så skulle ramen bli för tight ändå tror jag. (Såklart är detta okejat med stallägaren :))
På detta vis kan man också fortfarande stänga den stora dörren om det skulle behövas vid något tillfälle.

Vi är mycket nöjda och så är även lille herrn. :)
 
Vi har satt som en planka med klossar som den går igenom på insidan, och i själva öppningen hamnar den också mellan två plankor/reglar som på så vis håller den på plats. Fick ha planka på golvet för att den skulle glida lättare. Om jag kommer ihåg tar jag kort från insidan ikväll. :)
Funderade också på att försöka byta brädor i dörren, men dels är det inte mitt stall så vill inte åverka för mycket och så skulle ramen bli för tight ändå tror jag. (Såklart är detta okejat med stallägaren :))
På detta vis kan man också fortfarande stänga den stora dörren om det skulle behövas vid något tillfälle.

Vi är mycket nöjda och så är även lille herrn. :)
Vill gärna se kort från insidan! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 728
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: tessan.g
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp