Lösdrifts hyra shettis

exotic

Trådstartare
Vad är en rimlig månadshyra för en shettis på lösdrift?
Hö, strö, ligghall, mockning, tillsyn ingår. Bra elstaket.
14 km från centrala Göteborg, Paddock och ridhus 15 min promenad bort.
Finns inget och jämföra med här, varken lösdrift eller shettisar.
 
Vad är en rimlig månadshyra för en shettis på lösdrift?
Hö, strö, ligghall, mockning, tillsyn ingår. Bra elstaket.
14 km från centrala Göteborg, Paddock och ridhus 15 min promenad bort.
Finns inget och jämföra med här, varken lösdrift eller shettisar.

Räkna ut vad Hö, strö o de kostar dig, hur mkt hö som ingår och lägg på lite. Men under 1000:- tror jag. Jag betalar 1900:- och då är de fri tillgång på silage, till storhäst så betydligt mer grovfoder och strö, och jobb (mockning etc).
 
I mitt stall ligger hyran på 1500 oavsett storlek på häst. Då är det 500m till ridhus, ridbana utanför stallet, egen boxplats, enorma hagar uppdelade på 5 +5 hästar, fri tillgång på foder, stora ligghallar osv. Enda kravet stallägaren har på en är typ att man inte ska se lösdriften som något hotell där man kan dumpa hästen och att man städar efter sig.
 
Runt 2500 kan jag tycka är rimligt. Det är trots allt nära centrum (och en storstad, inte en håla) och mycket ingår.
 
Minst 1000 kr. Nära en storstad och med så mycket som ingår, så behöver ju ägaren bara borsta och motionera shettisen.
 
Runt 2500 kan jag tycka är rimligt. Det är trots allt nära centrum (och en storstad, inte en håla) och mycket ingår.
Jag betalde 1500 (för några år sen, nu är det 2000) 2,5 mil från Sthlm innerstad o då fanns paddock på gården, för storhäst på fri tillgång. Så 2500 för shettis (500 kr i hökostnad för shettis ungefär kan jag tänka mig), känns dyrt. Eller ja, jag tror ingen vill betala det tyvärr. Så vill man ha inackorderingar tror jag det blir för mkt.
 
Jag har ingen shettis, men fundrar på att skaffa, och kommer då att få betala 1000 kr/månad med fullservice 365 dagar om året. Det är inte lösdrift utan vanlig uppstallning i box. Stallet ligger ca 1 mil utanför Västerås.
 
I de flesta stall/lösdrifter häromkring får en betala lika mycket för shettis som för annan häst. Det verkar vara ganska vanligt att kostnaden för ponny är ett par-några hundringar lägre än för stor häst, om stallet har boxar "i båda storlekarna" (i annat fall verkar det vara en prislapp som gäller, oavsett storlek..). Men jag har helt ärligt inte stött på ett ställe som tar mindre för en shettis än för min fjordvalack (D-ponny) t.ex. Nu bor jag iofs i en helt annan ände av landet :p
 
I de flesta stall/lösdrifter häromkring får en betala lika mycket för shettis som för annan häst. Det verkar vara ganska vanligt att kostnaden för ponny är ett par-några hundringar lägre än för stor häst, om stallet har boxar "i båda storlekarna" (i annat fall verkar det vara en prislapp som gäller, oavsett storlek..). Men jag har helt ärligt inte stött på ett ställe som tar mindre för en shettis än för min fjordvalack (D-ponny) t.ex. Nu bor jag iofs i en helt annan ände av landet :p
Samma här. Om det fanns t.ex. shettisboxar förstår jag om kostnaden är mindre (eftersom boxarna måste bli uthyrda till en shettis), men annars kan de "lika gärna" ta in en större häst och få fullt betalt än att sänka priset för att ponnyn är mindre. :p
 
Enda anledningen som jag ser det till att ta mindre hyra för en så pass liten häst (har själv haft en lättfödd B-ponny) är foderkostnaden. En så liten häst äter sällan lika mycket som en större häst/ponny. Men i alla övriga hänseenden är det en häst lika mycket som alla andra, och ska behandlas därefter.

Här där jag bor ligger en lösdriftsplats på allt mellan 500 och 1500 kronor. Inte storstadsområde. I och med att du bor så pass nära centrala Göteborg får du nog räkna med en lite högre kostnad.
 
Vi hyr ut för 1200:-/månad,oavsett storlek på hästen,då ingår hösilage och halm. 600:- under juni,juli,augusti. Däremot så hjälps vi alla åt att packa hö (vi portionerar ut hö med hjälp av timer) och mocka ur bajset i ligghallen,så det krävs att man iallafall är dit nån dag i veckan,så det är ingen lösdrift där man tex "dumpar" sin häst som man inte har tid för. Bor i Dalarna, ridavstånd (ca 30 min) till ridklubb och hästbad. Tillgång till liten ridbana.
 
Vi hyr ut för 1200:-/månad,oavsett storlek på hästen,då ingår hösilage och halm. 600:- under juni,juli,augusti. Däremot så hjälps vi alla åt att packa hö (vi portionerar ut hö med hjälp av timer) och mocka ur bajset i ligghallen,så det krävs att man iallafall är dit nån dag i veckan,så det är ingen lösdrift där man tex "dumpar" sin häst som man inte har tid för. Bor i Dalarna, ridavstånd (ca 30 min) till ridklubb och hästbad. Tillgång till liten ridbana.

Oj, nån dag i veckan tycker jag låter som att man har dumpat av hästen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 432
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 952
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp