livräddaren

Milosari

Trådstartare
nu har cillamuffins och hennes labbe räddat livet på ytterligare en hund. vi och schäfern var ute på en lugn skön promenad i det sista eftermiddagsljuset, när jag ser en liten vit hund komma springande. faaaan tänkte jag, ser en tjej med cykel som stannar vrålar att min hund hugger och släpper labben. men det var visst inte hennes hund :o. hur som helst är den lilla skithunden mycket intresserad av schäfern som vid det här laget håller på att krypa ur skinnet och skriker i högan sky. ett par välriktade sparkar och hunden håller sig på ett par meters avstånd. då ser jag långt långt borta ett par som kommer gående i lugn takt och visslar på den lilla hunden. labben springer bort till tjejen med cykeln för att hälsa och hon är snäll nog att ta fast honom. då kutar den lilla :devil:-hunden bort till sina ägare, som låter bli att koppla hunden utan bara vänder och går. ingen ursäkt, inget "tack för att du räddade livet på vår hund" (ett bett från min jycke och det hade inte funnits nån liten brunochvit hund mera), INGENTING!! mycket irriterad och med en hund som är helt tokig av adrenalin gå jag så hemåt. döm min förvåning när jag hör en bekant vissling och ser den lilla hunden springa lös IGEN! nu har vi tagit en liten genväg istället för att följa cykelvägen som den lilla hunden springer på så den hittar inte oss utan springer tillbaka till ägarna.

hur faaaaan tänker dom egentligen?? hade det inte varit för att jag hade fått så mycket problem hade jag fan låtit min hund bita ihjäl den lilla... :devil: vi som faktiskt hade gjort lite framsteg i hundträningen... nu är allt spolierat. helvetes j-la skiiiiit!

jodå. det var inga träd ivägen eller så. och så jättelångt borta var de inte heller, ca 50-100 m och vi stod på en kulle, så nog syntes vi...

Såg inte vad som höll på att hända. :confused:

Har man inte tillräcklig pli på sin hund skall den inte vara lös i områden där andra folk vistas .

Cillamuffins

Suck man blir inte ens förvånad, undrar om dom lika lugnt
hade gått sin väg om din hund hade huggit!

Såg inte vad som höll på att hända.

Har man inte tillräcklig pli på sin hund skall den inte vara lös i områden där andra folk vistas

Har jag sagt att de med den andra hunden gjorde rätt, har jag försvarat dem?
Jag bara ställde en enkel fråga. Suck!

Allmänt svar?
Ja, jag tyckte det verkade som om du tyckte att min fråga var dumt ställd och det tyckte jag inte att den var. Jag har redan fått ett svar av CillaMuffins som gjorde saken klar tycker jag..

Det var inte alls ett svar som skulle få din fråga att låta dum.
Svarade bara allmänt om vad jag tycker om lösa hundar som inte lyder.

Spelar ingen roll att inte ägaren(?) såg, lyssnar inte hunden så skall den vara kopplad.

Om jag säger så här vad jag tycker:
Det finns oansvariga hundägare som låter sina hundar vara lösa och då kan det hända att cillamuffins hund kanske tom dödar dem om de kommer fram. Därför anser jag för allas säkerhet att den hunden borde ha munkorg.
För om hunden hugger ihjäl en annan kan det hända att den krävs att bli avlivad även fast det inte enbart är dennes fel.
Så jag anser det vara en försiktighetsåtgärd.

Fast..

Varför skall en hund och dess ägare straffas för att vissa måste ha sina olydiga hundar lösa.

Ok om man väljer att ha munkorg om man skall promenera bland tätbebyggda områden, mitt i centrum etc.
Men att sätta munkorg på hunden varje gång den går ut tycker jag är rent ut sagt för :devil:

Om ägaren till den otrygga och lite aggresiva hunden har den i koppel så tycker jag att dom gjort va dom ska = håller koll på sin hund.

Att man släpper en hund lös i tätområden då man vet att den inte lyder är oansvarigt, dessutom löper hunden större risk att bli påkörd än att bli ihjälbiten.

vi har provat med munkorg på henne men det funkar inte. är min hund inte farlig mpt människor kan jag inte bli tvingad att avliva henne. men framför allt, jag har henne kopplad. det betyder att hon inte kan ta sig fram till andra hundar, de måste komma till henne.

Biter hon ihjäl en annan hund så kan ju påföljderna bli avlivning även om det inte är jättevanligt. Lagen är dessutom så att även om den andra hunden är lös och kommer fram till din hund så är du ansvarig för vad din hund gör då.

Personligen skulle jag aldrig kunna hålla en hund som är så pass farlig för andra hundar att den har för avsikt att bita ihjäl dom. Framförallt om jag måste träffa andra hundar dagligen genom att man till exempel bor i tättbebyggt område. Hur motiverar du ett sådant beslut?

hon har nog inte som direkt avsikt att döda, men på en så pass liten hund (såg ut som en liten dansk-svensk gårdshund) räcker det med ett enda hugg. det som är lite jobbigt är just det att jag får betala ev veträkningar. men så länge koppel och halsband håller kommer hon inte åt någon annan hund, och labben hjälper till med att leda bort dom. mardrömmen är den dagen det kommer en stoor hud som dessutom är arg. vi har blivit jagade en gång och det var fan inte kul när den började hugga efter mig!

Nej, det verkar jobbigt. Du har inte varit i kontakt med Hand med Hund i Staffanstorp? De skall vara duktiga på problemhundar.

Jag tycker också att man har tillräckligt med kontroll om man har sin hund kopplad så att den inte kan nå fram till andra. Men som sagt, det kommer alltid finnas oansvariga hundägare som släpper sina hundar vind för våg. Och om man går skogspromenader etc där det inte finns så mycket folk och hundar så bör hunden slippa ha munkorg.
Men Flisan verkar dessutom vara en så osäker hund att hon kanske tar skada om hon har munkorg på sig? Vad vet jag?
Fast det är cillamuffins beslut och jag accepterar det även fast jag tror att det tyvärr kan komma att få allvarliga konsekvenser en dag. :(

det är hon yrsa något va? nej har inte varit där ännu, ska göra en ordentlig vetundersökning i januari, bara så att hon inte har ont någonstans, och sedan får jag väl kontakta henne. vet nån om hon har någon hemsida och vad ett besök kostar?

Svar till:
är min hund inte farlig mot människor kan jag inte bli tvingad att avliva henne

JO DÅ - DET KAN DU VISST BLI!

Det har tidigare varit rättsfall vid liknande incidenter - och det är DEN HUND SOM BITER MEST som "åker dit" - även om den är kopplad och hunden som blir biten är lös och springer fram. Och JA - även om du har din hund kopplad så kan du bli tvingad att avliva den alternativt belagd med munkorgstvång - fastän det är den andra hunden som är lös och springer fram! Personligen skulle jag inte våga riskera något sådant - jag skulle ha munkorg på hunden - även om det inte funkar så bra, eller är en lösning på problemet.

Som hundägare har man vad som kallas ett strikt ägaransvar . Det innebär att man är ansvarig för ALLT vad hunden gör oavsett om man är med när det händer eller inte och oavsett om det är ditt / din hunds fel. Det innebär att man som hundägare kan ställas till svars om ens hund skadat en annan människa eller skadat andra djur eller annan egendom.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 281
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 342
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 365
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka