Liten konstig tand bakom framtänderna *bild*

Bellini

Trådstartare
Kikade på en häst och upptäckte en liten tand i underkäken, en bit bakom framtänderna. Kan ju inte vara en vargtand, så mycket är ju klart iaf. Finns ingen sådan på andra sidan. Är dessutom som en utbuktning med tandkött runt om som ser skum ut.

Vad är det för slags tand?
Hästen i fråga är ett sto på 14 år.

2hsb5o0.jpg

Sv: Liten konstig tand bakom framtänderna *bild*

Valacker har iaf (kan ha?) något som kallas betar där. Ser typ ut som en liten spetsig huggtand. Vet inte om ston också kan ha det?

Om tandköttet ser skumt ut runt tanden så kanske det har blivit en infektion eller nått där, ska inte se annorlunda ut än kring de andra tänderna vad jag vet.

Har för mig att man brukar kalla det för canintand.

Är det det som är canintand? Har alltid undrat... :p Min valack har en tand där, men jag har som skuggi alltid hört den kallas bete. Det bildas i alla fall tandsten runt den, som man får skrapa bort till hästens stora förtret.

Svarar alla:

Detta är alltså ett sto :confused:

Ser ni bilden? Tandköttet är ju liksom som en ring runt tanden. Men det är inte rött och ser inte irriterat ut på något sätt.

Ingen mer som har ett sto med detta?

Canintand framträder främst på handjur medan vargtänder finns hos bägge könen. Placeringen antyder vargtand.

Men sitter inte vargtänderna längre bak :confused:

Vargtänder sitter i överkäken precis framför första tanden i i käken, inte alls där din bild visar.

Det ser ut som en bete som inte riktigt har vuxit upp på rätt vis.

Mitt sto har en kanintand i ena lanen i nederkäken, det kan ju va det din häst har!

Det låter troligt! Ser lite skumt ut iaf tycker jag...

Mitt sto fick en sån tand när hon var 7 år, inte helt ovanligt enligt en vet. på jobbet. Nu har hon även fått en på andra sidan (9år) hon störs inte av dem när man rider men jag red henne med hackamor när de bröt fram.

mitt sto har också så kallade kanintänder, det har hon haft sen hon var 5 år och jag köpte henne. på besiktningen sa bara veterinären att jag skulle hålla koll på så att de inte blev svullna, annars sitter de såpass bra till att hon aldrig någonsin störts av dem. hon är nu 8 år....

men på din bild ser det mer ut som en vargtand, den sitter så långt fram....

Vargtänderna sitter längre bak som någon sa, framför de stora kindtänderna, läget på bilden är en minityrbete som oftast handjur har (både valcker och hingstar) och är en rest av ett vapen som urhästar hade att slåss med;-) Sabeltandad häst vore något at börja föda upp;-)

Bild på hela tanduppsättningen hos häst

Jättebra översikt men inte att förväxla med underkäken.
I underkäken finns inga vargtänder och hingstbetarna framträder främst på handjur.
Jag misstänker ett tandanlag som kommit på villovägar. Min häst har en liknande men mycket mindre som en lite plupp på insidan av lanen(som hon inte alls störs av)
/T

Canintand framträder främst på handjur medan vargtänder finns hos bägge könen. Placeringen antyder vargtand.

Fel. Wargtänder sitter precis framför P2:an, dws den första premolaren = kindtanden i öwerkäken. Wargtänder kan äwen förekomma i underkäken, men då kallas de inte wargtänder utan öwertaliga tänder. Läget på bilden ts wisar stämmer bra öwerens med caninetanden, alltså "beten". Denna är lika wanlig hos ston som hos hingstar och walacker. Bryter fram i 7 årsåldern, så den har knappast ploppat upp nu. Wargtanden dyker upp före 2 års ålder.

Jättebra översikt men inte att förväxla med underkäken.
I underkäken finns inga vargtänder och hingstbetarna framträder främst på handjur.
Jag misstänker ett tandanlag som kommit på villovägar. Min häst har en liknande men mycket mindre som en lite plupp på insidan av lanen(som hon inte alls störs av)
/T

Hingstbetar är misswisande då de lika ofta återfinns hos ston. Wargtänder, eller snarare P1:an, kan förekomma i underkäken men kallas då öwertalig tand.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 390
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 287
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka