Lite krux med maten..

sthu

Trådstartare
Ponnyn är på banting. Efter rådslag med veterinär blev det nästan bara halm på menyn (lite ensilage ute ihop med den andra hästen, eftersom vi inte kan dela dem). Hon har i det närmsta förbjudit ensilage som grovfoder. Kraftfodret är utbytt mot morötter.
Jag rider ganska mycket ("avancerad hobbyridning" enligt vet :p) och ibland ganska hårt. Halm innehåller inget protein, och protein behövs för att bygga muskler. Om jag ökar energiintaget med ex lucern eller kraftfoder är jag rädd att han går upp i vikt igen.
Det är inte bara lite sommarmage som ska bort, utan flera års fettlagring ska väck så snabbt som möjligt. Det går åt rätt håll runt magen, men vad har han att bygga muskler av? Kan fett "omvandlas" till muskler? Det låter inte så logiskt, men jag är ingen stjärna i biologi :crazy:
Vad tror ni som har någorlunda koll, ska jag ge honom någon slags kraftfoder efter ridning, eller ska jag i första han sikta på att minska fetman? Proteinbrist är ju också en faktor att ta hänsyn till, men det är ingen fara på taket än... Kan hästar få ödem förresten?

Ensilageanalys är på g, väntar på svar från labbet. Men där håller jag nog på vet's linje, inget ensilage om det går att undvika! Jag kan få tag i hö, men det är ett mycket dåligt hö som förmodligen innehåller småsten och är allmänt dåligt hanterat :crazy:

Sv: Lite krux med maten..

Det kan ju funka att banata sådär väldigt kortsiktigt iom att han får i sig en massa fibrer med halmen, men rent generellt tycker jag inte det är någon bra lösning. Proteinbrist kombinerat med mkt halm kommer ge en jäkla slapp mage och inga muskler. Varför räknar du inte fram en bra foderstat med bra hö och alla minerlaer och vitaminer han behöver, och sedan drar av kanske 20-30% av energiintaget? Du måste hålla igäng förbränningen genom ridning och regelbundna mattider.

Men jag antar att läget är ganska akut om veterinären ordinerar något sådant. Men jag skulle inte göra så några längre tider.

Jag hade rådfrågat en annan veterinär. Så pass hård bantning på vintern låter verkligen inte sunt.

Jag hade rådfrågat en annan veterinär. Så pass hård bantning på vintern låter verkligen inte sunt.

Det var ju rådfrågat av veterinär lät det som! :eek: :crazy:

Till TS:
Håller med föregående inlägg att en bra räknad "normal" foderstat först med hänsyn till hur hårt hästen motioneras, sen avdrag på energin.
Fett kan omvandlas till energi, därför ser jag själv hellre att hästarna är lite knubbiga på vintern än tvärtom för att hålla värmen (men det finns såklart gränser! :p ). Och OM hästen får lagom med protein och lagom = inte för mycket fett så försöker jag hellre träna bort fettet än att banta ner ännu mer om det då blir risk för brist på annat. Borde vara samma som för oss människor gällande att det också krävs energi för att göra av med fett (till förbränningen) därför skulle jag också vara försiktig med att ge för lite energi i fodret -men det där är som sagt bara en gissning/magkänsla.

Hästarna blir i regel finast i kroppen när den är balanserad. Hästar som får för lite energi och protein blir i regel dåligt musklade/halvspinkiga men samtidigt bukiga om de får tillräckligt med magert grovfoder. Hästar som får lagom med energi (och gör av med en del för att hålla värmen och vid motion) och protein brukar kunna se lite runda ut men harmoniskt i hela kroppen, inte "fläskigt" eller "bukigt" om man hittar en bra balans.
Upplever också att hästarna är lite lika oss när det gäller snabbantning - bantar man för hårt och går ner snabbt i vikt kommer den lika snabbt tillbaka igen och ofta ännu mer, dessutom pajas ämnesomsättningen så hästen får svårare och svårare att gå ner i vikt. Man ser ju en del stackars ponnyer som är så, t ex en d-ponny som får ett par nävar kraftfoder om dagen och ca 4kg hö och ändå ser fet ut.

Vet inte om det var till så stor hjälp, men lite spekulationer.

Senast ändrad:

Det är över 100 kg övervikt som måste bort innan han ens kan kallas något över normalhull. Benen har blivit krokiga. Han går upp massor varje sommar, ner lite grann varje vinter. Nu måste han gå ner mycket och hållas där på något sätt. Skulle inte kalla det "hetsbanta" kanske, men rejäl diet.
Räkna ut foderstat kräver att hästen mer eller mindre är en tabellhäst, men visst är det ett bra komplement. Men att fodra med bra hö är inget alternativ då jag varken har råd eller tid att åka land och rike runt för att hitta ett. Halm är vad veterinären sa, om jag inte får tag i hö. Jag har som sagt ett hö jag kan köpa (dyrt om jag känner den bonden rätt) men som är i det närmsta äckligt. Grådassigt och härligt al dente med lite småsten.. :crazy:
Mineral- och vitaminbehovet är täckt, ingen fara han får mineraler. Att dra ner energiintaget genom en uträknad foderstat är inte så lätt, vad finns det att dra ner på förutom grovfoder?

Jag tror inte att risken för proteinbrist är så där väldigt överhängade, han får ju trots allt ensilage på dagtid även om det inte är så mycket. Hur snabbt uppträder det hos häst?

Brist är det ju direkt, men sympomen syns väl efter någon månad.

Jag tycker det är ganska självklart att man åker land och rike runt om det är det som krävs för att få tag på hö till hästen. Men jag förstår att den måste ner i vikt, och då kan det funka med halm väldigt tillfälligt. Genom att äta lite hösilage under dagen får den förmodligen inte i sig tillräckligt med protein.

Släpp den aldrig mer på ett kraftigt bete. Du får helt enkelt hitta en kuperad skogshage att ha sommarsemester i, det är inte rätt att låta den förfalla och må dåligt.

Men för någon som går i skolan till elva, tolv, och sedan börjar jobba klockan två och kommer hem vid tolv är det ett under att man ens hinner rida så mycket som jag gör. Att jag dessutom har varken bil eller släp gör inte saken bättre.

Han går aldrig på kraftigt bete, eftersom han har haft fång. Men han blir fet på ingenting, till och med kuperade skogshagar. Och lämnar man honom i en skogshage kliar han sönder sig (eksem) vare sig han har täcke eller inte. Jag lägger all tid och energi jag har på att ta hand om honom, så visst kan jag räkna ut hundraelva foderstater om jag sitter uppe halva natten och visst kan jag lägga några tusen på att hyra bil och släp och leta hö, men jag måste ju leva och sova ibland jag med.

Jag tror (hoppas) att en veterinär på ett sjukhus inte rekommenderar något som är farligt för hästen. Men ok, för att hålla god min, veterinären kanske var korkad? Nu blev det bara löjligt, förlåt, men jag blir ledsen när folk säger att jag missköter min häst när jag lägger allt jag har på att ta hand om honom.. Han går upp i vikt sjukligt lätt, så nånting måste göras. Jag la nästan 10 k på att åka till sjukhus för att få hjälp, så snälla, något måste väl veterinären veta?

Jag kan rekommendera betesbegränsare som ett alternativ, då håller de sig sysselsatta men tränas också att undvika "hets-ätning". Enklast gör man den själv av köldridåplast (finns beskrivet på andra ställen på bukefalos).

Jag förstår att halm i ett läge där fetman hotar hälsan är det magraste grovfodret man kan hitta. MEN man måste ge ett tillskott av aminosyror, mineral och vitaminer. Annars kan hästens ämnesomsättning inte ta hand om det nedbrutna fettet ordentligt och benstommen orkar inte bära på dig. HH

Förra året bantade vi faktiskt bort över 100kg på en väldigt fet ponny.Vi vägde grovfodret och gav c:a 4 kilo hösilage med bra kvalite och resten halm för att han skulle få tillfredställa tuggbehovet.Vi gav tillskott av mineraler,selen och b.vitaminer.Han fick inget kraftfoder och reds varje dag.Vi vägde honom med viktmåttband en gång per vecka och det gick stadigt neråt.
Han kunde inte gå med de övriga hästarna i hagen som hade fri tillgång på hösilage utan de fick turas om att vara med bantarponnyn imhans hage.Lite tråkigt men bantningen lyckades.

Det där med att räkna ut foderstaten är väl snarare för att LÄGGA TILL annat än energi så hästen får i sig tillräckligt av övrigt. Man vill ju att den ska må bra även fast den "bantar"! :p
Att upptäcka obalanser innan hästen börjar må dåligt av dom.

Du borde kanske kolla över vad du släpper hästen på för bete på sommaren. Jag tycker detta med krokiga ben låter mycket grymt och elakt mot hästen. Var mer vaksam nästa sommar.

Hur mycket är lite ensilage?

Tre-fyra kilo ts?

Isåfall tycker jag det är ok med halm för då är det ju egentligen bara för att fylla tuggbehovet.

Om hästen får tillräckligt med mineraler och vitaminer på annan väg så tycker jag att det låter ok.

Hoppas bara han klarar sig, krokiga ben låter ju inte som någon bra prognos:crazy:

Just nu får han 5,5 kg blött, fem ute i hagen och ett halvt blandat med halmen så han ska äta den (tycker inte om halm..). Han får 2 kg halm. Det är lite, men det är på veterinärens rekommendation. Ska öka det nu när det är kallare.

Mineralbehovet är täckt, han får mineraler ihop med sina morötter. Det är ingen fara med det.

Åke, jag kollar över betet, det är inget kraftigt bete jag släpper honom på och jag rider så gott som varje dag. Men han går upp i alla fall. Varje sommar samma sak. Ska nog fixa en betesreducerare...

Nähä, ingen hade något svar på min första fundering så nu lägger jag ner och kör på som hittills, han ser pigg och fräsch ut och vikten går stadigt neråt så jag får väl ringa en veterinär och höra istället.

Veterinärer har inte speciellt mycket om foder med i sin utbildning, en husdjursagronom kan oftast betydligt mycket mer om foder! Försök att få tag i en sådan som är foderrådgivare och inte beroende av någon fodermedelstillverkare!
Jag tror till och med att hippologerna läser mer om foder än veterinärer, men det är en gissning.

Vi är i ungefär samma sits som dig , det som är negativt för oss är att våran står skadad sedan midsommar , vi skrittar/leder honom nu ca 35-45min/dag. Hans vikt har bara ökat , han blir också "fet"av att bara se mat. Vi har magert bete, men han lägger alltid på sig ordentligt under sommrarna . Denna har ju varit extrem pga av att han ej har ridits.
Vi ger torrhö,halm + lucern( för proterinets skull)
Detta är också i samråd med veterinär då övervikten ej är bra för hälsan.
Jag tycker att det syns lite att magen blivit mindre under dom här 2veckorna. Nu är det ju på sikt han ska ner i vikt och inte snabbantas.
Lycka till

Vår ponny är i ungefär samma "situation". Detta är alltså en ponny som gått på ridskola = ridits ett par timmar varje dag och fått en normal fodergiva. Lik förbannat är hon fet som en gris... Nu rids hon nästan varje dag och får inget kraftfoder öht. (ojoj..nu blir det rama skri)...
Under dagarna får hon helt ok med hösilage och på kvällen får hon ett par kg väldigt blött hösilage och inte innehållande någon näring alls. Perfekt ponnyfoder om jag får säga det själv!... hon hade säg en 150 kgs övervikt. Nu har vi fortfarande en del att banta bort, men valken över ryggen är borta...tack o lov:crazy:.

Så att säga att det är elakt av vet att råda ts att inte ge nån kraft o så lite hö/hösilage som möjligt, det är väl ändå BRA? Att fortsätta ge den en massa mat är i det närmaste djurplågeri (och nej, nu hårddrar jag det bara). En häst överlever utan en hel hög med vitamintillskott, kraft, osv osv osv! Tro det eller ej! Sen får vår ponny sjklart mineraler, det behöver den ju så klart, men att misstro veterinärens trovärdighet i detta fallet vet jag inte om det är riktigt rätt..faktiskt. ursäkta rörigt inlägg..

TS: Fett behövs ju alltid för att bygga muskler, så det ska nog inte vara nån fara för din hästs del! Sen får du ju hålla koll på hur den ser ut osv, så den inte tappar i muskelmängd, utan snarare står kvar/ökar desto mer fett du får bort...

Tänk om alla hästar vore av "uträknad foderstats modell"..Vad skönt det hade varit!:)

Nä det är klart inte veterinären är korkad, och jag menar inte att du missköter din häst, men jag menar att det inte är någon bra lösning på lång sikt att ha hästen på bara halm och lite hösilage. Om det är akut att få ner hästen i vikt är det klart att man kanske måste göra så under en begränsad tid. ( dessutom är inte alltid vbeterinnärer helt uppdaterade när det gäller foderrrådgivning, det är fortfarande vanligt att de ordinerar svältdiet till fånghästar)

Jag skulle bli orolig om min häst hade så svårt att hålla normal vikt. Om du ger orimligt lite foder skulle jag börja fundera på om den hade cuschings eller nedsatt förbränning av nån annan orsak. Det låter jättekonstigt om du hållit igen på fodret och hästen ändå är jättefet.

Senast ändrad:

Nä jag tror inte det blir något ramaskri för att ni inte ger något kraftfoder! det behövs inte om hästen får i sig allt den behöver via grovfodret. Det är det första jag skulle ta bort om min häst behövde banta.

Liknande trådar

I
Foder & Strö Jag har flyttat till ett nytt stall där en del foder ingår (halm, ensilage och Kraffts blå mineraler). Eftersom de går ute långa dagar...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Isislover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka