Lite hovhjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 903
L

Lantlolla

Igår när vi skulle rida så såg jag på min gamling att han hade på båda bakhovarna ett ljusare parti (precis nedanför där pälsen tar slut) det va mjukt på ngt sätt. Han va varm på ena hoven men inte på den andra. Så vi bestämde oss för att ge oss ut en sväng ändå. Planeringen va nämligen bara en skrittrunda.

Gamlin började halta, inte mycket så först trodde jag de va som han brukar göra nu när han går barfota att han känner efter så mycket han bara kan för att han brukar övertyga sig själv om att de gör ont i bakhovarna.
Dock slutade han inte halta, men imellanåt kom de fem steg som han inte haltade alls. Tilläggas ska att han haltade i ena frambenet och inte i bakbenen.

Någon som vet vad detta på bakhovarna kan vara?

När vi kom tillbaka strechade jag båda frambenen lite stilla, han va inte varm i ngt av dem, och han haltade knappt alls när jag hade hoppat av och ledde honom sista två km hem.
Bakbenen va ett annat mysterium, den hoven som va varm innan vi började va nu inte detta, och den andra hoven inte heller, dock va benet (på den andra hoven) lite varmt högre upp (men inte de andra benet)

Alltså skulle tagit bilder men glömde självklart att ta med kameran när jag skulle ner o ge dem lite käk sen.

Kan tillägga med att de går på lösdrift och igår fick de sin andra bale ensilage. Förra balen va i bra "skick" enda tills den tog slut.

Hoppas någon kan hjälpa mig, och har ngn liten aning om vad de kan vara. Är livrädd för att de ska vara fång men verkar inte vara de.. Funderade på om hästar kan ha svamp på hovarna, på utsidan?

Tacksam för all hjälp (skall försöka ta bilder idag)

Sv: Lite hovhjälp!

Menar du på utsidan,precis under hovhåret,på kronranden?

Det är som en sorts "hinna" där som liksom är vit.

Isåfall tror jag det är helt normalt.Kommer ihåg att jag också reagerade på det en gång.Ja,det ser liksom ut som svamp.

Det brukar va så på vintern när hovarna är ständigt våta,precis som vårt skinn blir vitt och skrynkligt om det är fuktigt länge.

Jag tror det är helt normalt iallafall.

De andra symptomen du hittade har jag ingen aning om,men ibland när man leta efter nåt symptom ,ja, då dyker det upp tusen andra varianter,det är konstigt det där.:crazy:

Gamlin började halta, inte mycket så först trodde jag de va som han brukar göra nu när han går barfota att han känner efter så mycket han bara kan för att han brukar övertyga sig själv om att de gör ont i bakhovarna.

Det du beskrev i övrigt om hovarna låter helt normalt för årstiden. De brukar bli så där när de blir konstant blöta om fötterna. Men ovanstående låter som du behöver sko hästen. Att hästen bara skulle "övertyga sig själv" att den är ömfotad undrar jag...

Haha ja verkligen. Tog kort på de idag, va inte lika ljust men på ngt sätt svampigt.
Dock va han jämnsvullen på bakbenen men tror inte han har rört sig så mycket i hagen i natt så det va hans gallor som satt fart.

Dock haltade han enormt på samma framben idag med så han får vila iaf en vecka så får jag se hur han känns i helgen. Antar och hoppas på att det är en liten streckning i hagen.

Ska ringa hovslagaren imorgon med o hoppas på at than kan komma ut i veckan.
Ska se om jag kan slänga in bilderna sen (dåliga men bättre än inget)

Han haltar alltså på frambenet, men är barfota där bak inte där fram. Skona är änsålänge bra och knappt nerslitna. Men som sagt hovis kommer!

Det där svampliknande brukar uppkomma när hästarna gått med hovarna i fukt länge. En dag i snön, i fuktigt gräs etc.

Precis så där kan mina hästar se ut om hovarna när de gått ute länge på blött underlag te.x gräs som det regnat i eller en blöt hage.
Jag tror inte hans hälta beror på det svampiga i hoven. Hoppas han snart är bra igen, man blir ju så orolig

sorry....... jag menar inte i hoven utan på hoven.......:crazy:

Tack för svaren, ska ringa hovis imorgon med, sen ska han vila denna veckan ut och till helgen blir de en liten prommenix är de inte bättre då får vetten komme veckan därpå!

Men då fattar jag vad de va iaf, hans va värst nämligen men de andra två hade lite sånt svampaktigt, men de beror på fukten då är det problemet löst i min hjärna iaf!!

Tack för hjälpen :D
Va som sagt rädd för fång eller liknande, för då hade jag behövet minska maten och då överlever han inte:P (magert skrälle)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 002
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka