Lite frågor

Zarro

Trådstartare
Ok nu har jag nästan bestämt mig att jag ska skaffa en hund.
Det kommer troligtvis bli en cavalier king charles spaniel.
Jag jobbar eftermiddagar men även vissa helger då mellan tex:9.00-20.00 eller 11.00-18.30.Hur hade ni löst det här?
Hur gör ni som har hundar men jobbar heldagar?

Sen har jag två katter med.Hur tror ni att dom kommer att acceptera hunden?
Dom är nu ett halvår och hunden som jag kommer skaffa kommer vara något mellan ett halvår-till tre år och aldrig träffat katter innan.

Sv: Lite frågor

Antingen ha med hunden på jobbet eller skaffa någon som passar den när du jobbar. Är inte så bra att lämna själv så länge...

Se till att skaffa dig en lösning som håller och som du kan lita på att behålla.

Du ska inte riskera att du plötsligt står utan hundvakt och måste lämna hunden denna tid själv. Det är inte ok. jag tycker däremot inte att man ska skaffa djur om man måste hänga upp sig på andra. Att vara beroende av andra för att kunna ha hund tycker jag i de flesta fall talar för att det inte är lämpligt att man skaffar hund än.

Det är aldeles för riskabelt, det binder upp dig på ett dåligt sätt och dessutom så binder det upp din hundvakt de närmaste 10-15 åren. En hund lever länge.

Du jobbar em och ibland helger. Varför skaffar du hund nu?
Jag menar inte att vara negativ. Men att bara ha hunden lite på fm, sen i väg till jobbet. Hämta hunden när du slutar och då antar jag du ska lägga dig strax.
När ska du ha roligt med hunden?

Efter och före jobbet.Finns det något som heter att man just måste ha roligt på em?
Jag kanske jobbar mellan 15-20 cirka och så jobbar jag inte varje helg.

Ne haha det var bara lite roligt utformat men det verkar som att det ev kommer att lösa sig för mig.

Jag tycker att de ser lite snålt ut med tid säger om du jobbar Mån-Fre och bor själv (har ingen aning om hur ditt liv ser ut )
Helger är oftast lättare att ordna hundvakt än vardagar.
Att låta en hund vara själv så länge är inget jag skulle rek.
Hund och katt ja de kan ju fungera men de kan också gå åt helvete!!!

Jag och min sambo jobbade 75% resp heltid när vi köpte första hunden de fungerade ett tag men de var jobbigt de ända jag tänkte på var hur mår han vad gör han osv osv..
Så jag sökte nytt jobb och tjänstgör idag på natten och gubben på dagen.
På så sätt har jag full koll och jag kan strya livet på ett enklare sätt.
Hade jag varit själv och jobbat heltid på dagen hade jag aldrig skaffat hund.
Visst kan man köpa en hund och sen sätta upp lappar på konsum om hundvakt sökes men vad är de för liv?

Det är typ 3 dagar i mån som jag kommer att jobba så lång tid så att hunden inte ska vara själv och detta är på helgen.
På vardagarna jobbar jag endast på em.En tid som hunden klarar sig på.

Det är typ 3 dagar i mån som jag kommer att jobba så lång tid så att hunden inte ska vara själv och detta är på helgen.
På vardagarna jobbar jag endast på em.En tid som hunden klarar sig på.

Hux flux blev problemet mindre när folk inte tyckte det var 100 % bra.
Men så brukar det bli här när folk inte får den respons de vill ha :)

Ne men det är fortfarande 3-5 dagar i mån då jag jobbar heldagar på helgen.

Hunddagisplats eller någon hundintresserad i familjen som kan passa är nog det enda som funkar, att en kompis eller "okänd" doggywalker ska vara pålitlig i flera år framöver är nog inte att lita på.

Sedan är det ju inte heller säkert att din hund klarar att vara ensam sex timmar (om du har en timmes sammantagd restid till jobbet) om dagen fem dagar i veckan.

Skaffar du en valp, en unghund, eller en icke ensamtränad hund så får du ju också räkna med flera månader innan du kan lämna den själv mer än några minuter i taget.

Spaniels är ju också typiska "varamed-hundar" som IBLAND är svåra att lämna mycket ensamma.

Min hund är hemma ganska mycket själv på dagarna.

Vi åker hemifrån runt 06.30 - innan dess är jag ute och går minst 30-40 minuter med honom.
Vid 12.00 kommer pappa hem under sin lunchrast, och går då en promenad med honom.
Jag kommer hem mellan 14.00-16.30 och då blir det träning/aktivering av något slag, samt en lång promenad på 1-3 timmar.

Många tycker att våran hund är ensam hemma på tok för länge, medans vi tycker att det är ganska okej, med tanke på att han aktiveras såpass mycket före och efter vi kommer hem, och att han trivs bra ensam när det är lungt och skönt.

En del hundar klarar ju knappt en timma ensamma innan de blir rastlösa, uttråkade, stressade, oroliga osv.
Man får väl känna av vad ens hund trivs med.

Om hunden får välja så väljer den nog att inte ligga ensam så länge iaf :)

Lugnt och skönt kan dom ha även om flocken är samlad..

som jag kan sumera det hela så verkar det trots allt inte så farligt.
ska prata med min kompis nu bara.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
2 005
Senast: Bison
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 349
Senast: lizzie
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 275
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 820
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka