Lite frågor om betäckning

VelvetQ99

Trådstartare
Ni avelskunniga människor därute får gärna hjälpa mig genom att svara på mina frågor.

1. Hur länge kan man rida sitt sto inpå fölningen? Hur hårt?

2. Efter hur lång tid sätter man igång stoet igen efter fölningen?

3. När särar man på fölet och mamman?

:bump:

Sv: Lite frågor om betäckning

Först - man bör kanske skilja på var man "kan" göra och vad man "bör" göra...
Det går säkert att rida ända fram till fölningen, men stona brukar kunnatycka att det är ganska jobbigt på slutet och då tycker jag att hon bör få vila.
Är man lite lyhörd för stoets signaler så känner man när hon tycker det börjar bli jobbigt och min erfarenhet är att detta brukar vara runt jultid, som hon ska föla i maj-juni. Men det är ju individuellt mellan stona...

Det finns olika teorier runt detta med igångsättning också, men min åsikt är att stoet bör få vara mammaledigt tills den mest intensiva digivningsperioden (fölet 3-4 månader) är över och man ser att stoet behållit hullet bra efter det.

Avvänjning sker oftast någon gång mellan 6-12 månader efter fölningen.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 823
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 037
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 120
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V