Sv: Lite frågor inom avel
Det stämmer som Görel skrev att 88an finns utanför Lammhult, jag har betäckt 1 sto med honom i år och så vitt jag förstod så kommer han stå kvar där resten av livet.
Maj brunster brukar vara bra brunster så då kan det vara lämpligt att åka, då har man dessutom gott om tid att prova flera gånger om stoet inte blir dräktigt på 1a försöket (det blev min)
Du kan välja att antingen lämna henne hos hingsten i början på brunsten och hämta henne när den är slut (ca 1 vecka) och återkomma på ultraljud vid 16dygn alternativt lämna kvar henne tills hon är konstaterad dräktig..
I år har jag låtit mina 2 singel ston bara vara borta över brunsten och sen hämtat hem, kört tillbaka på 16dygn osv. Mitt sto som har föl vid sidan har jag låtit stå på stationen tills hon var konst. dräktig på 16 dygn eftersom jag inte vill släpa runt på fölungen för mycket.
Hur man gör beror ju på hur långt man har till hingsten/stationen och hur ens sto är att köra om man har tillgång till bil/transport/chaufför etc. Minns inte på rak arm vad jag betalade/ dygn hos 88an men jag tror det var 75kr/dygn + moms.