Lite frågor inom avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Meeis88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 832
M

Meeis88

Hejsan, jag är helt ny inom avel, men nu vill jag betäcka mitt sto. Hade tänkt mig Eighty eight keys, men vill veta när avelssäsongen är för jag antar att den inte är året om. När jag ska betäcka mitt sto ska jag då åka iväg med henne dit hingsten finns och sedan lämna henne där i ca 20 dagar? Eftersom flyinge har 16-dagars levande föl avgift, eller kan jag låta dom inseminera henne och sedan ta med henne hem och låta en veterinär här kolla henne? Tacksam för svar:)

Sv: Lite frågor inom avel

Läs lite på Flyinges hemsida, www.flyinge.se under Avel och Sport.
Du kan även ringa eller maila dit och fråga. Avelssäsongen är nog slut nu ja, Flyinge har i alla fall inte fler insemineringsdagar.
Flyinge har inte 16-dagars levandeföl avgift, på de flesta av deras hingstar betalar man när stoet har fött ett levande föl. Däremot betalar man språngavgift när stoet är konstaterat dräktigt på 16 dagar (fast vi fick inte fakturan förrän efter 30 dagar).

Eighty Eight Keys betäcker naturligt så du får lämna stoet på stationen där han finns. Han har stått i Lammhult de senaste säsongerna.

Betäckningssäsongen brukar vara ungefär från 1 mars till 15 augusti.

Det stämmer som Görel skrev att 88an finns utanför Lammhult, jag har betäckt 1 sto med honom i år och så vitt jag förstod så kommer han stå kvar där resten av livet.

Maj brunster brukar vara bra brunster så då kan det vara lämpligt att åka, då har man dessutom gott om tid att prova flera gånger om stoet inte blir dräktigt på 1a försöket (det blev min)

Du kan välja att antingen lämna henne hos hingsten i början på brunsten och hämta henne när den är slut (ca 1 vecka) och återkomma på ultraljud vid 16dygn alternativt lämna kvar henne tills hon är konstaterad dräktig..

I år har jag låtit mina 2 singel ston bara vara borta över brunsten och sen hämtat hem, kört tillbaka på 16dygn osv. Mitt sto som har föl vid sidan har jag låtit stå på stationen tills hon var konst. dräktig på 16 dygn eftersom jag inte vill släpa runt på fölungen för mycket.

Hur man gör beror ju på hur långt man har till hingsten/stationen och hur ens sto är att köra om man har tillgång till bil/transport/chaufför etc. Minns inte på rak arm vad jag betalade/ dygn hos 88an men jag tror det var 75kr/dygn + moms.

Ok jag tror jag har förstått lite nu. Tack för all information. Det var verkligen till hjälp, har varit inne på flyinges sida många gånger, men inte förstått allt, därför jag frågade här. Men tack för allt :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 655
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 416
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat