Lite färgfrågor

MissFideli

Trådstartare
Satt och funderade lite på jobbet idag...

Varför har isabeller nästan alltid ljusare man och svans? Medan fuxar ofta har samma färg på man/svans och kropp?
Om en isabell är flaxfux under, ser man det? Eller "försvinner" det i blekningen?

Hur nedärvs flaxanlaget? Recessivt? Med tanke på att alla Haflinger är "flaxade"...

Fortsätter fundera :p

Sv: Lite färgfrågor

Varför har isabeller nästan alltid ljusare man och svans? Medan fuxar ofta har samma färg på man/svans och kropp?
Om en isabell är flaxfux under, ser man det? Eller "försvinner" det i blekningen?

Hur nedärvs flaxanlaget? Recessivt? Med tanke på att alla Haflinger är "flaxade"...

En isabell/palomino är helt enkelt en fux med en gulgen. Båda föräldrarna måste bära flaxen anlaget för att det ska nedärvas enligt vad jag har hört.

Varför har isabeller nästan alltid ljusare man och svans? Medan fuxar ofta har samma färg på man/svans och kropp? Det är ju den ljusare manen och svansen som gör att det är en isabell. Fuxar och isabeller, kan precis som bruna hästar vara olika ljusa. En ljus fux, med gulanlag blir en ljus isabell. En mörk fux med gulanlag blir en mörk isabell. Även utan gulanlag kan ju en fux ha något ljusare man och svans än vad täckhåren är.
Om en isabell är flaxfux under, ser man det? Eller "försvinner" det i blekningen? Dubbla blekanlag brukar ju göra att det blir extra ljust, så att säga.

Hur nedärvs flaxanlaget? Recessivt? Med tanke på att alla Haflinger är "flaxade"... Båda föräldrarna måste bära på anlaget, precis som med fuxfärgen. Då kan det bli som det blev för oss för två år sedan: Vi betäckte en brun travare med en brun travare. Ut kom en flaxfux. Så nu vet vi att den mamman bär på båda de anlagen.

Gör det!:D

Ja men gulanlaget bleker helt enkelt manen och svansen. Förstår då inte riktigt var du vill komma med din fråga om du redan vet detta.

Jisses...
En fux som har samma färg på kropp och man/svans blir med ett gulanlag helt plötsligt mycket ljusare i man och svans än på kroppen. Förstår du nu?

Jag vet vad gulanlag är, jag vill veta varför en man med gulanlag blir så mycket ljusare än en päls med gulanlag. Om man pratar fux alltså.

Gulanlaget bleker ju inte bara man och svans, utan även pälsen. En isabell är ju inte fuxfärgad med vit man och svans, eller hur? Hela hästen bleks ju av gulanlaget, varför bleks man och svans mer än pälsen?

Bra fråga. Om nu gulanlaget har svårare att bleka ner svart så borde en helt kolsvart häst med gulanlag vara helt omöjlig att se det gula på... Eller?

Jag har fått lära mig att på isabeller så är inte pigmentet jämnt fördelat i hårstrået, utan det mesta pigmentet sitter i "toppen" på hårstrået. Det gör att ett längre hårstrå ger ett ljusare intryck än ett kortare. Alltså blir man och svans ljusare. Även vinterpäls brukar bli ljusare på isabeller än vad sommarpälsen är (särskilt om det är en ras som får lång vinterpäls, t.ex. islandshäst - jag har sett flera isabellfärgade islandshästar som nästan ser vita ut vintertid).

Bra fråga. Om nu gulanlaget har svårare att bleka ner svart så borde en helt kolsvart häst med gulanlag vara helt omöjlig att se det gula på... Eller?

Ja. Ser du det gula någonstans på denna hästen? Hon är gulsvart. ;)

KittyavClaudia3.JPG

Jag har fått lära mig att på isabeller så är inte pigmentet jämnt fördelat i hårstrået, utan det mesta pigmentet sitter i "toppen" på hårstrået. Det gör att ett längre hårstrå ger ett ljusare intryck än ett kortare. Alltså blir man och svans ljusare. Även vinterpäls brukar bli ljusare på isabeller än vad sommarpälsen är (särskilt om det är en ras som får lång vinterpäls, t.ex. islandshäst - jag har sett flera isabellfärgade islandshästar som nästan ser vita ut vintertid).

Precis, det har något att göra med längd och typ på hårstråna.

*kl*

Får jag också fråga..

Vad är skillnaden mellan flaxfux och isabell? Alltså,den synliga skillnaden,hur kan jag som novis avgöra om en häst är isabell eller flaxfux?

En flaxfux är oftast (inte alltid!!) mörkare i kroppsfärgen. Titta på Haflinger t.ex. Men så finns det förstås undantagen som bekräftar regeln och då kan det vara omöjligt utifrån sett.

Det kan som sagt vara svårt att avgöra i vissa fall. Att flaxfuxar är mörkare i kroppen behöver tex inte alls stämma. Jag har haft en isabell som var riktigt mörk svettfux på kroppen, vit man och svans. den flaxfux jag har nu är ljus i sin fuxfärg.
Att titta på vad föräldrar, avkommor och syskon har för färger, talar om vad den aktuella hästen har för färg.

Men om det är gulanlaget som bleker isabellens man o svans. Varför bleker då inte den gulbrunas gulgen man o svansen?

Därför att gulgenen inte bleker svart lika bra som rött. Allt rött blir gult/vitt, medan det svarta knappt påverkas alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Idag hade jag en skitdag på jobbet. Första mötet blev inte som önskat, och i frågor som är viktiga för mig så var vi inte alls överens...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 279
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 099
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 576
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 125
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10