Liniment på ryggen

drysno

Trådstartare
En av våra hästar har för tillfället väldigt spända och ömma ryggmuskler. Orsaken är givetvis under utredning och regelbunden massage pågår, men nu undrar jag vad ni anser om att smörja liniment på ryggen. Vågar man använda dylika starka "ämnen" så nära viktiga inre organ eller är det okej? Massören hade inte riktigt nå´t svar på frågan.

Sv: Liniment på ryggen

Min häst har också ryggproblem och jag använder ibland liniment när jag knådar igenom ryggen, men massören/fysioterapeften gör det inte när hon behandlar, vet inte varför. Det fungerar också att lägga på Back on Tracks ryggstycke en stund, antingen bara det, under ett annat täcke eller under gjorden när jag t.ex. tömkör (dock aldrig linement och BoT samtidigt!)

Har själv aldrig hört att det skulle skada organen.

Har funderat på BoT, men eftersom det här är ett nytt problem har vi inte ännu "hunnit" så långt. Ni som anväder liniment - hurudant använder ni? Har förtillfället enbart dubbelverkande (kylande+värmande) som vi ibland använt på benen, men det finns ju en mängd olika sorter att köpa...

När mitt sto hade inflammation i ländmuskeln så rekomenderade min vet. om kamfersalva,värmande milt liniment att massera in på ryggen,lite kletigt med det får man ta:)

Jag tvivlar på att något organ skulle kunna ta skada.

Jag tror på liniment som är enbart värmande till ryggen. Till benen däremot passar det oftare med dubbelverkande. Beror ju i första hand på vad man vill uppnå med linimentet, men jag misstänker att de flesta ryggar behöver något som värmer och ökar blodgenomströmningen (precis som massagen gör).

/M

Tackar och bockar :bow:
Ännu en (dum?) fråga: hur gör ni med ridningen när ni använder liniment på ryggen? Rider ni som vanligt följande dag eller inte? Läste nånstans om någon som tyckte att man bör hålla några dagars ridpaus efter att ha smort liniment på ryggen.

Tackar och bockar :bow:
Ännu en (dum?) fråga: hur gör ni med ridningen när ni använder liniment på ryggen? Rider ni som vanligt följande dag eller inte? Läste nånstans om någon som tyckte att man bör hålla några dagars ridpaus efter att ha smort liniment på ryggen.

Att rida när man haft liniment på ryggen tror inte jag spelar så stor roll.

Däremot ska man väl vänta några dar med ridning om hästen fått "riktigt genomgående" massage.
Massören bör nog ha svar,konstigt att massören inte kunde svara dig vad gäller olika liniment???

En av våra hästar har för tillfället väldigt spända och ömma ryggmuskler. Orsaken är givetvis under utredning och regelbunden massage pågår, men nu undrar jag vad ni anser om att smörja liniment på ryggen. Vågar man använda dylika starka "ämnen" så nära viktiga inre organ eller är det okej? Massören hade inte riktigt nå´t svar på frågan.

Jag vill avråda från liniment på ryggen. Risken är stor att man skapar en hudirritation och man upplever ryggen ännu ömmare.
Arnika är möjligen det man kan använda riskfritt.
Ryggontet kommer ju av något och jag förutsätter att hästen kollats upp av veterinär. Hälta i ben är den vanligaste orsaken till spända ryggmuskler.

Jag fick lära mig på massageutbildningen att INTE använda liniment på något annat än hästens ben i princip.

Särskilt inte på ryggen, huden blir ju lite öm och rodnande (det ser vi ju inte), - det är ju därför vi använder liniment för att få en liten irritation så att blod rusar till den platsen.. särkilt inte om hästen ska ridas. Det gör alltså hästen känsligare i huden. (Hästens hud innehåller många fler känselreceptorer än människans, värt att tänka på.)
Alltså, inga organ tar "skada" - förutom huden då, som är kroppens största..

Har fuskat själv med lite arnika, men med stor försiktighet. BoT är däremot suveränt för att få upp värmen/smidigheten i ryggen i kombination med massage.

Är hästen van massage är det ingen fara att rida "som vanligt" men om den är ovan så ska man ta det lugnt, särskilt efter helkroppsbehandlingar.

Testa Arnika. Det är ju lite "mildare" än många andra liniment. Så om du är orolig skulle jag använt Arnika om jag vore du.

Ryggontet kommer ju av något och jag förutsätter att hästen kollats upp av veterinär. Hälta i ben är den vanligaste orsaken till spända ryggmuskler.

Är det inte tvärtom, att hälta kan komma från att hästen har ont i ryggen. Eller det kanske kan vara tvärtom oxå.

Står själv med en polle som har duebbelsidig kotledsinflammation i båda fram och efter veterinärbesöket kontaktade vi en ET som sa att ledinflammationerna oftast kommer i följd av ryggont eller låsningar som sitter högt upp.

Vad ja förstått är det ofta svårt att säga vad som är orsak och vad som är följd angående ben/rygg utan närmare undersökningar.
Jo, hästen är undersökt av veterinär o inget eg fel har (ännu) hittats. Den stela ryggen är nåt som har uppkommit under senaste par veckorna - förr har det aldrig varit nå´ problem. Och jo, hästen har fått vila mycket, fast vi av andra orsaker fått order att hålla igång henne så mycket som möjligt :smirk:
Har hållt på mer med tömkörning o.dyl på senare tid, men det visar hästen tydligt är urtråkigt :crazy: När man sedan sitter upp o rider ser hon däremot hur nöjd o gladd som helst ut och jobbar bättre än på länge, så ALLTFÖR sjuk kan ryggen knappast ändå inte vara.
Men ett par veckor helsemester blir det säkert nu o så skall jag inhandla en flaska Arnica eftersom de flesta ändå tycks tycka att man kan pröva det i rimliga mängder. Och kanske BoT då...

Tror inte att det är farligt att smörja liniment på hästens ryggen,
Min sambo får det smörjt på sin rygg(häst liniment).

Hej
har fått i uppgift av min hästs massör att smörja varannan dag liniment där han hade ont (ryggen).. gjorde de dock ett fåtal ggr.. och nu när jag var i stallet så upptäckte jag små skorpor som blivit små sår JUST på det området jag smort med linimentet :cry:... hm.. undrar om de är det som orsaskat såren... och en fråga.. hur ska jag nu gå till väga med dessa 2-3 små sår han fått?? :confused: :confused:
dom har redan torkat så det blöder inget o de är inte svullet runt om...

Troligen har linimentet retat huden och det har uppstått en blistereffekt. Just detta är varför man inte bör använda liniment på hästryggar...
På människohuden går det alldeles utmärkt att använda liniment då vi (förhoppningsvis) inte har samma hårbeklädnad som en häst. I pälsen stannar linimentet kvar längre och man får effekt under lång tid så att säga. Lägger man då på ett täcke dessutom som ligger och trycker mot hela tiden så gör det bara saken värre.
De små sår din häst fått nu ska du inget göra med. Låt dem vara tills rugorna läkt ut och faller loss själva. Borsta hästen som vanligt men var försiktig ifall hästen verkar öm.

Troligen har linimentet retat huden och det har uppstått en blistereffekt. Just detta är varför man inte bör använda liniment på hästryggar...
På människohuden går det alldeles utmärkt att använda liniment då vi (förhoppningsvis) inte har samma hårbeklädnad som en häst. I pälsen stannar linimentet kvar längre och man får effekt under lång tid så att säga. Lägger man då på ett täcke dessutom som ligger och trycker mot hela tiden så gör det bara saken värre.
De små sår din häst fått nu ska du inget göra med. Låt dem vara tills rugorna läkt ut och faller loss själva. Borsta hästen som vanligt men var försiktig ifall hästen verkar öm.

Tack så mycket för hjälpen :bow:...
Tankarna for på linimentet på en gång.. och det verkar stämma..
Mvh//W

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är förfärligt stel i ryggen och nacken. Får ofta nackspärr. Varje gång jag är på massage suckar massören och säger; "Ja, du är ju...
2
Svar
23
· Visningar
1 514
Senast: Ray
·
Äldre Som många andra har jag fått delade inlägg, reklam och läst om familjen Alfvén som hjälper barn utsatta för sexhandel i Nepal. Någonting...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
16 232
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 584
Senast: Liten
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka