Lättare med bruksraser?

Aliide

Trådstartare
Det är ofta man får höra att orsaken till att Bråka (och ibland även den Svarta Beauceronen) sköter sig så fint och har lydnad är för att de är bruksraser. För då är allt så mycket enklare. Det är klart att brukshundarna föds med elitlydnad? :eek:

Det är klart att man får en del saker gratis, men man får också helt andra problem. Är det bara jag som känner igen detta? Som den sociala kamplusten hos mallen. Vilket gör att jag knappt kunde vika eller hänga tvätt med hundkräket i samma rum? Eller jaktintresset, så att Beauceronen drog runt i Tyresö Centrum efter en hare? :angel:

Sv: Lättare med bruksraser?

Sen finns de ju raser som drar runt halva sverige efter en hare utan något som helst intresse att lära sig lydnad också:angel:

Jag har faktiskt inte hört det, snarare att folk är imponerade över människor som har god lydnad på sina brukshundar eftersom dom kräver så mycket träning. Jag själv märker mest av det där att man får mycket gratis, men det är ju för att jag jämför med min afghan. Min dobermann är enveten och irriterande som få ibland, men hon bryr sig ändå om huruvida matte blir arg eller inte och så där. Och är mycket mer benägen att kolla läget med matte. Om hon t.ex. är lös och ser nåt spännande och sticker för att undersöka så kanske hon ignorerar ett vanligt "hit", men om man blir arg på rösten så kommer hon. Afghanen kommer inte i närheten av mig om jag blir arg. Han ger långfingret och håller sig borta. Jag tror att om han kunde skulle han packa sin väska och flytta, så "kränkt" verkar han bli.

Men jag förstår att det kan vara svårt med bakslag som kamp med stor tvätthög och harjakt i centrum. :rofl:

Jag har tänkt på just det många ggr. Nån gång har jag spelat lite på det själv och skämtat om det. En tjej med chihuahua möter ofta mig och Rådi på promenad, och en gång stannade hon och frågade hur jag fick hunden att "titta på mig sådär" och då kunde jag inte låta bli att svara "Det är en schäfer." Det är givetvis inte hela sanningen, men visst verkar man få vissa bitar gratis, men i gengäld får man dras med annat.

Min har en nästan okuvlig vilja att försöka igen, och testa på nytt. Super i lydnaden tex, jag säger bara "fel, gör om" så gör hon om.

Å andra sidan har jag fått jobba mkt med schäfer-gap&vrål, koppeldragande, vaktande osv...så allt är verkligen inte gratis.

Bruksraser har ju oftast en vilja att sammarbeta och jobba.

Nu drar jag till med extremerna men jämför att lära Bråka någonting och att lära Colin någonting så är ju skillnaden enorm!! Givetvis kommer Bråka med mer krav också eftersom hon faktiskt är mer benägen till att arbeta, vilket innebär att hon blir jobbigare att äga. Men det är ju det som är poängen. Du har en bruksmalle som är avlad till att vilja arbeta, precis som de andra bruksraserna också är. De är avlade för att arbeta, det är deras jobb. Klart att de är bra på det då!

Colin å andra sidan är avlad för att vara söt och gullig och gosig. Han är superbra på det!

Både och! Förhoppningsvis har du hundar som kommer av föräldrar som uppvisat förmåga att samarbeta och då har du ju fått en liten grund att utgå ifrån.

Men som Gabbi beskrev så bra om sin vovva så fick hon ju både nackdelar och fördelar och så är det nog inom de flesta raset. Det hon beskriver stämmer dessutom in på mina kompisars schäfrar skrämmande bra ;)

Det här går ju in i diskussionen jag hade tidigare med en vän som jag skrev lite om i en annan tråd. Väljer jag en jaktlabrador får jag vissa fördelar, men gör avkall på andra saker jag tycker är viktiga. Väljer jag en vanlig Labrador får jag sådana saker som just jag tycker är viktiga helt gratis, medans jag då tappar andra saker. osv. Det beror så mycket på en själv och vad man vill ha för slags hund och vad man själv tycker är viktigt. Det avgör ju om man tycker att den ras är "lätt" eller ej! En del tycker kanske inte att det är något problem att lägga ned 1000 h på att uppfostar hunden för en viss sak om de får "det och det" på köpet medans kriteriet för andra hundägare är helt tvärtom.

Å sen finns det underbara människor som står ut med afghaner :angel: Jag skulle för mitt liv aldrig stå ut med det, inte ens fast de är så vackra!!!

Jag tror det är både och. Brutus (rottis) tex Honom kan jag få att lyda för att han helt enkelt ska lyda mig. Sen är han "jobbigare" hund att ha, han brötar, är intensiv och försöker ständig flytta fram sina positioner om jag slappar till. Bara för att man inte får dra i kopplet idag innebär det inte att man inte får dra i kopplet imorrn, testa kan man ju göra... Men han köper en korrigering eller en belöning för rätt beteende och vill göra matte glad.
JAG tycker att han är rätt enkel - men är man inte hundvan tycker man att han är pest och pina.

Men det är sällskapshunden (tibben) som gett mig gråa hår! Jag är rätt övertygad om att det hade varit LÄTTARE om man HADE varit hundovan eller van vid hundar av varianten tax eller vinthund. Jag tycker han ska göra som jag vill för att jag säger så - han tänker inte göra som jag vill om HAN inte kan tjäna på det, och då bara om han vill det ändå. Korrigerar man honom blir han KRÄNKT och förbaskad.
Jag tycker det är ett problem om hunden stressar vid tex veterinärbesök eller protestkissar i sängen - men det verkar en hel del andra tibbeägare inte tycka är det minsta konstigt.

Vad det gäller en del "HUR kan folk ha problem med sin hund när det så enkelt" personer så beror det nog på att de själva haft turen att få sådana där "lätta hundar" som inte tar några egna iniativ alls. Att deras hund inte jagar eftersom de gav hunden en köttbulle när den såg haren beror nog mer på hundens avsaknad av jaktlust än deras kompetens.

man får väldigt mycket gratis med en bruks (vall-)hund, det går inte att sticka under stol med. men givetvis kan en och samma egenskap vara både positiv och negativ beroende på i vilken situation man befinner sig. en hund som reagerar med blixtens hastighet är ju jättekul att träna med. men kanske inte lika rolig att ha lös i skogen.

gabbi: det är något speciellt med schäfrar och deras inneboende vilka av att vara till lags. hade de inte varit så "tråkiga" (eller är det kanske därför de är så tråkiga?) och så stora så kanske kanske...

Min har en nästan okuvlig vilja att försöka igen, och testa på nytt. Super i lydnaden tex, jag säger bara "fel, gör om" så gör hon om.

Å andra sidan har jag fått jobba mkt med schäfer-gap&vrål, koppeldragande, vaktande osv...så allt är verkligen inte gratis.

Ja, det som man uppskattar hos hunden är det som gör att hunden kan vara en plåga. Att han inte bryr sig om att man trampat honom på tassarna 34 gånger under samma lydnadspass, att han går upp på stegen trots att han trillat ner de senaste fyra gångerna är ju samma egenskaper som gör att han trotsar elstaket gång på gång eller att man utan att man riktigt vet hur det gått till, på en vecka gått från "hunden går finfint i koppel trots störningar till att man hänger som en vante" när han omärkligt börjat strunta mer och mer i vad som varit bestämt.:angel: Då ger man hunden en uppsträckning, belönar rätt beteendet och problemet är löst. För ett tag i allafall kanske längst till nästa förkylning...

Jag måste hålla med. Det jag sett av Schäfer och deras förarintresse kan ibland göra mig lite sugen... Min kompis schäfrar uppvisar vissa saker som gör mig grön av avund och då är det saker hon knappt lagt ned arbete på (Dessutom måste jag säga att hennes förmåga som hunddressör är väl lite tveksam och det är det inte bara jag som kan intyga... Det räcker med att träffa henne 5 minuter så förstår man vad jag menar)

Men... Gapig, stor, stora öron och fällande. Nej tack.

Alltså, ja..jag måste säga att det är milsvidd skillnad att ha schäfer och tex terrier och tax. Jag minns så väl innan jag skulle skaffa schäfer hur folk varnade "kan du med en sån driftstarkhund?" , "haha, det kan bli mer än du klarar" osv osv. Sen när jag väl skaffade mig en så kände jag bara.."what? var det såhär lätt?".

Nu ska jag inte sticka under stol med att jag också tycker att den sociala kamplusten kan vara jobbig, att bädda sängen ..plocka upp nåt från golvet..ja allt besvaras med att det sitter en schäfer i andra änden av föremålet. Argh!! Hon har outtömlig energi, en jäkla jaktlust som gör att allt som rör sig lite fort är megaintressant Går lätt upp i stress, reagerar blixtsnabbt så att man alltid måste hålla ett öga på henne i ovant sällskap..etc. Sedan blir jag också irreterad när folk insinuerar att hon skulle vara lydig för att hon är just en schäfer. Givetvis-som många säger får jag gratis. Hon lever ju liksom FÖR mig, jag är hennes idol och hon VILL göra allt jag ber henne om, igen igen och igen. MEN, jag vågar knappt tänka på hur hon skulle vara om jag inte uppfostrat och tränat henne till den lydigheten.
Folk förstår inte att det ligger timtals med arbete bakom både på lydnadsplan men ocskå relationsmässigt i vardagen. En schäfer har goda förutsättningar för att bli uppfostrad och lydig och många gånger är det enklare än andra raser, men helt gratis är det definitivt inte.

Men så har vi dom andra raserna jag har haft..westie och tax. Då är schäfer en "piece of cake" i jämförelse. Det är jättesvårt att skapa en relation med en hund som faktiskt tycker att den klarar sig bäst själv. Det är extremt svårt att få en hund med stor jaktlust och utan vidare lust att samarbeta lydig.
Det är inte kul att stå på plan och ska träna lydnad och försöka göra allt för att vara det roligaste som finns och ha en hund som vänder på klacken och går för att lukta på blommorna istället. Det är skitsvårt att ställa minsta krav på en hund som är duktigare än du själv på att diskutera igenom det.
Men dom två första hundarna har jag varit tvungen att använda hjärnan-big time!! Och jag kan ärligt talat säga att jag är mycket stoltare över att ha lyckats få taxen under så bra lydnad under promenaden att jag kunde ha honom lös med perfekt inkallningoch stop än att jag lyckats få till något snyggt lydnadsmoment med Grima. Jag hade lydnad på Harley också, men han var en typisk sådan som är "Javisst matte, jag kommer! Men jag ska bara..." .
Samtidigt krävde ingen av dom att jag skulle jobba med dom 4 dagar i veckan.
Fick dom gå ett spår, godislet, trickträning eller liknande var dom lika nöjda. Dagens höjdpunkt var långpromenad i skogen där dom fick nosa och hitta på saker själv.

Summan av kardemumman-Ja, det är lättare med bruksraser. Om man har pondus och ork nog att lägga ner tid på dom mer än hälften av veckans dagar.

Haha! Ja, du vet ju hur jag har det! ;) Men jag, som levt många långa år med Schäfer, tycker också att det är skillnad mellan de olika Bruksraserna. Schäfrarna var ju djupt olyckliga i evig tid om dom trodde att dom misshagat mig på nåt sätt, medans min Beauceron inte oroar sig speciellt mycket. Han behöver dessutom motivation - inte för att vara aktiv, smart, läraktig och intensiv, men för att utföra sånt som han tycker är tråkigt (ren lydnad t.ex.) i motsats till sånt han tycker är vansinnigt roligt (spår t.ex.eller trickträning med klicker). Sen är han ju också INTENSIV på ett underbart/urjobbigt sätt. Jag får absolut ingenting gratis från honom, det har jag ju insett vid det här laget! ALLT finns där, men jag måste styra det!
Jag kan ju tycka, numera, när jag träffar folk med "vanliga" hundar, att dom kan vara otroligt ... tråkiga...! Ursäkta!
Sen, om folks förutfattade meningar, så får jag (när han har sina ljusa stunder!) ofta höra: -"Jaa, Blandraserna är ju sådär trevliga!" Eeehhh...

Jag har också hört det där, framförallt när jag hade border collie. Det är väl kanske den ras som absolut oftast föds klara för lösgående mitt i stan, elitklass spår och elitklass lydnad. ;)

Jag tycker på flera sätt att min belgare och även min bc är lättare än t ex njuffen här hemma. Brukshundarna är liksom så med på noterna, villiga och tycker att det mesta är hysteriskt roligt vilket mycket ganska lätt tycker jag.

Sedan har dom ju det där andra, ibland är det svårt just för att dom är så satans villiga och påhittiga. Dom lär ju sig såklart olater precis lika snabbt som andra saker vilket ju kan ställa till det.
Dessutom känns dom mer benägna att få någonting dom vill ha, börjar dom jaga så får dom liksom dille på det på sätt, just för att dom är engagerade, uthålliga och med mycket energi.

Den sociala kamplusten kan jag bli trött på ibland också, och den lyser igenom i nästan allt som Belgarn pysslar med. Det blir liksom att hålla koll på vart joggarnas armar befinner sig i motionsspåret och det är som sagt tröligt att hänga tvätt eller flytta julgranen med en belgare hängande på andra sidan.

Så mjo, jag tycker att vissa grejer är mycket lättare iom att dom har sådant intresse av nästan allt. Däremot så ställer intresset för allt även till det när dom kommer med egna påhitt om hur saker och ting ska gå till! :D

Ja, det som man uppskattar hos hunden är det som gör att hunden kan vara en plåga. Att han inte bryr sig om att man trampat honom på tassarna 34 gånger under samma lydnadspass,

Sådana här saker har gjort att jag helst går kurs eller tar vissa träningsråd från sådana som själv har erfarenhet av halvt brötiga och intensiva brukshundar. Annars får jag gärna tipset att "Testa trampa henne på tassen med flit *fniss*" av nån instruktör som tycker att denne är jättesmart och att Rådan ska lära sig att flytta på sig genom det.

Eh, nej. Det fungerar inte så. Jag trampar redan idag på henne mycket av misstag eftersom hon ska vara så klistrad, och på jobbet kommer hon hellre se ut som ett näbbdjur med bäversvans innan hon flyttar sig ur vägen för folk.

Jag måste säga att jag tillhör dem som tycker det blir lättare med brukshund i allmänhet och Schäfer i synnerhet. De är ju avlade för det jag vill göra och på så vis mycket enklare att leva med än en pyrenee någonsin varit. Visst stöter jag på svårigheter med Sam också, men det tycker jag är petitesser.

Nu är inte Sam direkt mycket hund egentligen, men kollar man på bruksschäfrarna överlag så får man mycket gratis och det man fått lite för mycket av kan man alltid paketera ihop så att det blir användbart. Många andra raser har en en hel hög egenskaper som de kan få för mycket av och som jag inte kan använda till något.

Även till Gabbi, MrsScabtree mfl

På vilket sätt menar du att brukshundar är lättare att leva med och att man får mycket gratis? Menar du ren allmänlydnad/vardagssituationer eller tävlingslydnadsbiten? Om du menar allmänlydnad, menar du då att brukshundar är "enklare" om man själv är duktig på hund från början?

Jag har endast min terrier att jämföra med och hon är väldigt mild men otroligt självsäker och positiv och inte rädd för något. Har aldrig haft några problem med mentalitet (vaktar aldrig ben, mat, leksaker etc) utan hennes psyke är kanon (enligt min högst amamtörmässiga bedömning;)). Hon har inte morrat åt mig sedan hon var ca 6 mån och skulle aldrig hålla på och testa eller provocera. Däremot kan hon gärna sticka iväg ute på pin kiv och tar inte sociala korrigeringar för fem öre.

Hon älskar tävlingslydnad, har lätt för kontakt och tycker om att jobba med spår, uppletande etc. Är detta alltså mer typiskt brukshund eller du menar på ett annat sätt?

Har blivit väldigt nyfiken på schäfer eftersom så många här har snygga schäfrar som verkar väldigt trevliga! Har dock aldrig träffat någon mer än flyktigt.

Det handlar väl egentligen om sannolikhet. Hur stor är sannolikheten att du får en hund som är på ett visst sätt. Hundar med en bra prestationsstam ökar ju sannolikheten för att du ska få en bra hund i grundmaterialet. Med en udda och svår ras är sannolikheten att du ska få en diamant kanske inte så stor, även om chansen kan finnas...

Även till Gabbi, MrsScabtree mfl

På vilket sätt menar du att brukshundar är lättare att leva med och att man får mycket gratis? Menar du ren allmänlydnad/vardagssituationer eller tävlingslydnadsbiten? Om du menar allmänlydnad, menar du då att brukshundar är "enklare" om man själv är duktig på hund från början?

.

För mig är det en bra hund eftersom jag har hyfsat kort stubin, (fast jag försöker hålla mig) och jag behöver inte oroa mig för att min hund ska gå ner sig om jag råkar uttrycka mig lite negativt i lydnaden tex. Hon har lite Turboegenskaper som jag tycker är kul. Är vi ute och går och jag bara titta mot barnens klätterställning så är hon där och klättrar över och åker rutschkanan ner. Hon är aktiv, och framåt och VILL. Mig skulle det inte passa med en hund man måste veva igång för att den ska bjuda till. Min hund är väldigt glad skulle man kunna säga.

Till vardags är min nödvändigtvis inte enklare än en hund ur rasgrupp nio tex, dels för att hon drogs med lite osäkerhet som ung, och för att hon var väldigt reaktiv. Nu som 21 månader känns hon väldigt mer mogen, söker mkt kontakt med kunder på jobbet, reagerar inte om nån så kommer utramlande ur en buske framför oss.

Vardagslydnadsmässigt på tex promenader finns det både bu&bä. Hon har en toppeninkallning, och även om jaktlusten finns så är hon inte viltfixerad, utan hon visar att hon sett vilt, och skvallrar, och så går vi vidare. Däremot som ämts tidigare kan vi traggla i evigheter för att hennes "sidan" varar i tre sekunder och sen vill hon gå en meter framför. Jag hoppas min envishet ska segra, för jag varken orkar (fysiskt) eller vill (psykiskt) korrigera så mkt som jag tror isåfall skulle behövas för att lösa detta snabbt.

Förstod jag dig rätt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Hopphästars munnar
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka