Låter ni era barn äta på McD?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Comatose

Trådstartare
Såg "Supersize me" igår, och blev ganska rädd. Det är inte klokt vad vi stoppar i våra barn och vad vi lär dem äta. Även om vi inte är lika illa ute som USA är vi ändå på väg åt det hållet.

Jag läste ett annat inlägg här där det stod att en mamma skulle ta med sin son till McD när de skulle ha en mysig dag tillsammans. Jag tror det är väldigt vanligt att föräldrar gör snabbmat till en "kul grej" (och säkert inte konstigt eftersom föräldrar lika mycket som barn påverkas av reklam) men är det inte lite skrämmande att vi bara accepterar att våra barn äter skräp?

I filmen frågar man 100 dietister om hur ofta man ska äta snabbmat och jag tror det var ungefär 80-85 av dem som svarade "aldrig".

Hur ofta låter ni era barn äta snabbmat?
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Typ aldrig. Jag vill att hon ska ha hemlagad mat. Det har hänt några gånger att vi har ätit på mcd,men högst 3 -4 gånger under hennes liv och hon är 2 år och 3 månader. Men hon gillar det inte det så vidare endå..
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Det var jag som skulle till McD med min son som en kul grej. Han äter som jag gör där, dvs väljer själv morötter och kyckling (chicken selects), vill ha mina tomater, dricker mjölk osv. Det roliga för honom är att det är en restaurang där man kan springa iväg och leka i bollhavet, inte själva ätandet.

Som förälder kan man påverka barnen massor. Jag har aldrig tvingat honom att äta morötter osv, utan han ser ju vad JAG väljer. När sambon handlar så frågar han inte, utan köper ett "standard" Happy Meal, med följd att det blir sambon som äter upp det också, möjligtvis dricks drickan upp.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Fast nu tror inte jag att om man äter på Mc D någon gång ibland och gör det till en kul sak så kommer man att få överviktiga barn...
I sådana fall så är det livsfarligt att ge tårta på födelsedagar, godis på lördag, äta en god fet beaneis sås osv..
Utan det handlar om att ge en balans åt allt, se till att barnen tycker att det är kul att röa sig och uppmuntras att röra sig, ge barnen en uppfattning om vad som är god, vällagad mat och vad som kan vara gott ibland. Och lära barn hur man lagar mat, för om man inte har lärt sig hur det ska gå till, hur ska man då kunna äta "riktigt" ?
Som sagt så gillar elin oxå Mc D, mest för leksaken och bollhav/lekrum, maten kan hon lika gärna vara utan... Hon gillar överhuvudtaget att äta ute på resturang, bara det inte tar alltför lång tid utan något att göra... Det ska hända saker hela tiden och det fort! ;)

Det jag tror är viktigast med måltiderna hemma är att barnen får vara med, att det dukas ordentligt, gärna med ljus och servetter när man vill ha lite extra mys. Att hela familjen sitter ner och äter tillsammans, små pratar om allt möjligt, äter god väl lagad mat, vissa dagar "fetare" andra dagar nyttigare... Barnen får smaka allt och ser att föräldrar äter det mesta, men att det är okej om man inte gillar vissa saker. Som tex älskar jag oliver och så gör även elin men inte karln, han älskar däremot tomater som jag har väldigt svårt för så där rakt av, elin gillar oxå tomater, på sommaren kanske ska tilläggas, vintertomaterna blir hon jättebesviken på... Hon är något bortskämd med fasters egna tomater, solvarma och goda... På sommaren äter hon hellre det än tex en bulle...

Som sammanfattning, jag tror inte att det är snabbmatskedjornas fel att folk blir feta utan snarare att vardagsmatlagnings konsten har blivit bortglömd och att laga mat har blivit något besvärligt och svårt.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Vi är nog på McD varje vecka. Där kan man nämligen leka obegränsat i bollhavet med andra barn. Där FINNS det också barn, i motsats till alla öde lekparker :crazy: Och ingen störs om man ammar bebisen. Maten är en bisak i sammanhanget, jag äter gärna deras sallad, Vidar vill ha cheeseburgare eller kyckling i happy mealet och snor mina tomater :p Han äter pommes frites också och det tycker jag bara är bra för han är tunn som ett streck och behöver alla kalorier han kan få :cool: (i motsats till mammor då då...) Dessutom äter vi aldrig pommes frites hemma.

Sammantaget går nog vissa aktiva barn på minus på kalori-kontot när de efter vilt motionerande så småningom går därifrån :D

Deras mat är inte i sig onyttigare än annat man hittar ute, man behöver ju inte välja alternativen som mest består av socker. Man har ju alltid ett val och McD:s mat är ju faktiskt näringsdeklarerad om man vill veta exakt hur onyttig man är.

Däremot finns det andra mer politiska skäl till att jag inte egentligen gillar att stödja dylika multinationella företag :(
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Vi går på McD ibland, kanske nån gång i månaden, eller två, tycker det är helt ok faktiskt.
Jag inte äter kött så jag är däremot urtrött på deras tråkiga veg alternativ.

Däremot ägnar jag mig åt mat som går snabbt att laga på veckodagarna.
Snabbmat i negativ bemärkelse?
Kanske.
Gör lasagne, fiskpinnar, fiskgratäng, korv gryta, hamburgare, potatisplättar osv.


Vad klassas egentligen som snabbmat?
Pizza och sånt?
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Låter mina barn äta där någon gång ibland . Tycker också som någon annan här ,det är ju som med tårtan och lördags godiset . Om man ger barnen bra näringsrik mat överlag så gör väl McD och godis ingen skada. Bara det inte blir för ofta . Men det är väl ansvaret som förälder att se till att barnen äter bra och rör på sig . Har man en bra vardag så kan man väl festa till det lite någon gång ibland :)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag håller med de andra som har svarat här; vi är väl på Mc en gång varannan månad eller något. Då äter båda mina barn vars en liten pommes och dricker mjölk eller juice om de inte har mjölk. Bollhavet är ju det som är roligast, maten är ju bara något som de äter lite av. Mycket sällan äter de upp sina pommes. I början köpte vi happy meal till dem med de har ratat hamburgaren och äter ju nu bara pommessen.
Tror också att det inte är någon fara om man går dit ibland och har bra matrutiner hemma i vanliga fall. Mina barn får under inga som helst vilkor dricka läsk ( bara på deras födelsedag) utan det är mjölk eller vatten som serveras till måltiderna, och de har inget emot det utan väljer själv vilket de vill dricka. Grönsaker serveras här också, men det har den store problem med, den lille äter allt.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Hej Magdalena, jag menade det inte som någon kritik mot dig. Absolut inte.

Jag tänkte mer att "är det inte läskigt att McD och dylika företag har lyckats så bra med sin marknadsföring att när vi ska mysa tillsammans med våra barn ska de äta fet mat, chips, godis, etc?".

Svenskar äter mer och mer fet mat, och vaddå, jag är likadan, när jag ska ha fredagsmys med min brorsdotter är det chips och läsk och video och mys. Men varför är fet mat likamed mys? Varför ska det vara "lyx och skoj" att gå på McD? Har vi inte blivit helt grundlurade egentligen? Och är det inte egentligen fruktansvärt läskigt att företag som McD har riktat in sin reklam så bra på BARN att vissa av oss går dit en gång i veckan för att barnen ska få leka? Är det bara jag som tycker att det är fruktansvärt läskigt?

Förstår ni något av vad jag menar, eller verkar jag bara svamla? :crazy:

Och Silverkedjan, jag tycker precis som du; jag vill inte stödja multinationella företag, men nog äter jag på McD ibland i alla fall. Vad gör man? :o :crazy:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag tycker det är bättre att man har inställningen att det ÄR vid speciella tillfällen man äter sån mat, och inte till vardags som många har det.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Men tror du inte att risken är att man så fort man vill mår bra vill ha något som är sött eller fett?
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Självklart äter både jag och sonen snabbmat, sen om den är så mycket mer "skräp" än en del s.k. hemlagad, kan man ju diskutera. Men det är ju knappast varje vecka man går på McDonalds, kanske är vi där 5-6 gånger om året eller nåt sånt. Men visst - vill man vara en renlevnadsmänniska så ska man såklart välja bort all läsk, godis, fet mat och alkohol. Tyvärr har jag inte nån större lust att leva på det viset. BÄttre att ge sina barn en sund "lagom" kost istället, ytterligheter är aldrig av godo, det slår över i längden. ;)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Ja, dessvärre blir det ganska mycket snabbmat för mig och mina barns del. Jag avskyr att laga mat och gör jag det är det alltid någon som inte gillar det jag lagar och då tycker jag det är ännu tråkigare. När min man lagar mat blir det dock riktigt bra och det är han som om gör det oftat som tur är. Mc donalds köper vi mat från varje eller varannan vecka. Vad gäller vikt så är mina barn smala och tränar mycket. Jag är också smal vanligtvis (har dock ett par kilo kvar efter förlossnigen för 4 månader sedan.) Själv äter jag mycket frukt och försöker få mina barn att göra det samt grönsaker till varje mål hemma.
Ska ta och se den filmen.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Hamburgare och sallad är faktiskt varken sött eller fett.

Ja, fy, det känns som om man prostituerar sig för bollhavets skull :crazy: Men i den här stan FINNS verkligen inga alternativ :( Hur smidigt är det för barn med överskottsenergi att gå till öppna förskolan insprängd i BIBLIOTEKET :eek:

Jag föredrar att f.n. förtränga mina egentliga åsikter om McD, coca-cola etc. Fast det gör lite ont i samvetet när det kommer upp till ytan :o

strutsmamma Tim
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Äh, ju mer du låter honom gå på McD när han är liten, desto större är chansen att han tonårsrevolterar till krossa-det-multinationella-imperiet-aktivist.

Och då fick du ju som du ville ;)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Comatose skrev:
Såg "Supersize me" igår, och blev ganska rädd. Det är inte klokt vad vi stoppar i våra barn och vad vi lär dem äta. Även om vi inte är lika illa ute som USA är vi ändå på väg åt det hållet.

I filmen frågar man 100 dietister om hur ofta man ska äta snabbmat och jag tror det var ungefär 80-85 av dem som svarade "aldrig".

Hur ofta låter ni era barn äta snabbmat?

Detta är två skilda frågor för mig. För till McD går jag aldrig av helt andra skäl. Läs Eric Schlosser's "Fast Food Nation" som kom före Supersize me och se inte bara maten (som vi ju redan konstaterat att man kan välja) utan också alla andra aspekter av snabbmatsföretagande i form av miljöförstöring och social utslagning och sned konkurrens i småstäder. Detta har jag sett exempel på i Sverige också när en vettig korvmojje försvann på bekostnad av en jätte vid Centralen här i Malmö...

Jag blev lättad när det visade sig att dotterns bästa kompis kalas på McD var samma helg som vi ändå var bortresta. För att kompensera detta tog jag istället med mig båda på bio och vi hade en jättemysig söndag alla tre.

Snabbmat däremot händer det att jag äter men då i form av "Fyrkanten" gatukök som har veggie burgare som inte faller samman och är fulla av majs utan mer som vanliga burgare. Likaså kan det bli en falafel för en tia här i Sveriges falafelhuvudstad.

Men som sagt är vi vegetarianer (mest - jag äter fisk också) så det blir mest hemlagat eftersom vi måste se till att få i oss alla näringsämnen och bra vegetariskt tar tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

:idea:

Måste jag plocka bort ETC som toalitteratur för att taktiken ska fungera tror du? Eller kan den vara kvar i smyg?
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag håller absolut med dig, principiellt :crazy:

Men det går inte att avrasta rastlösa och kamratsugna barn på korvmojar :o

Tidigare, innan barnen, stannade jag ofta också på McD när jag var ute och tävlade och åkte land och rike runt. Taktiken att alltid ha rökfritt och stora P-platser med plats för hästsläp nära de stora vägarna fungerade när man fick koffeinbrist och toa-behov.

Alternativen i form av långtradar-rastaställena var omöjliga pga att de var helt inrökta så jag fick en allergisk chock av att försöka slinka in på toan, typ. Och maten där var absolut värre än McD, typ 75% fett.

Sjalen, hur "rumsrena" är Dinnersrestaurangerna? De har amningsvänliga stolar :cool:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Det kanske därför jag ibland till och med kan kallas stammis på det lokala McDonalds även om jag är vegetarian OCH kommunist... haha.. :D
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

aha - du avrastar dig också i bollhavet alltså :idea:

:D

Tim
(som undrar vilket McD man kan hitta Ejniz på...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 891
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 303
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Skorpion76
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp