Lastträning

Elinochsurviver

Trådstartare
Som rubriken lyder så ska jag lastträna på söndag med min häst. Han är absolut inte elak eller livrädd när der blir dags för lastning, han är bara lite tveksam. Han stannar oftast upp och backar när han ser transporten. Tillslut stannar han och det blir ett nytt försök. Sen så kan han gå på rampen hoppa åt sidan , backa, tar nacken åt sidan så jag flyger med som en vante, ja en bulldozer nästan.. Tillslut så går han snällt in och finner sig i situationen? :idea:

Men det kan ta allt mellan 5 minuter till 40 minuter. Och varje gång ser lika dan ut. Vi har använt oss utav linor och det har väl snabbat på processen lite men jag är inte ett stort fan utav den tekniken då jag vill att han ska gå in utan tvång.

Har ni några tips på vad jag som leder honom kan göra för att korrigera honom och hjälpa honom. Vi har tränat lite från marken sådan ska få mer förtroende för mig och det har han. Han är även lydig och backar bara jag ber honom ( behöver knappt ens nudda honom) och fram går han när jag säger till. Vill verkligen göra det som en trevlig upplevelse för båda! :p

Vi har ett ungsto som kunde krångla lite innan, sen av en ren slump fick vi för att hon skulle gå på själv. Och det gjorde hon med öronen framåt :) Något ni testat?=)

Som rubriken lyder så ska jag lastträna på söndag med min häst. Han är absolut inte elak eller livrädd när der blir dags för lastning, han är bara lite tveksam. Han stannar oftast upp och backar när han ser transporten. Tillslut stannar han och det blir ett nytt försök. Sen så kan han gå på rampen hoppa åt sidan , backa, tar nacken åt sidan så jag flyger med som en vante, ja en bulldozer nästan.. Tillslut så går han snällt in och finner sig i situationen? :idea:

Men det kan ta allt mellan 5 minuter till 40 minuter. Och varje gång ser lika dan ut. Vi har använt oss utav linor och det har väl snabbat på processen lite men jag är inte ett stort fan utav den tekniken då jag vill att han ska gå in utan tvång.

Har ni några tips på vad jag som leder honom kan göra för att korrigera honom och hjälpa honom. Vi har tränat lite från marken sådan ska få mer förtroende för mig och det har han. Han är även lydig och backar bara jag ber honom ( behöver knappt ens nudda honom) och fram går han när jag säger till. Vill verkligen göra det som en trevlig upplevelse för båda! :p

Ta kontakt med en BRA problemlösare och bli kvitt problemen!
Att hålla på och jamsa i en evighet själv fattar jag bara inte.
Det kostar några hundra om man slipper oro, stress och slöseri med tid.
Man slipper också befästa felbeteenden..
Så kontakta något bra proffs är mitt råd!

Har tagit hjälp, men tänkte att jag kunde skaffa mig lite råd och förkunskap!

Har tagit hjälp, men tänkte att jag kunde skaffa mig lite råd och förkunskap!
Jag tycker ju att de där hästarna som stannar och tvekar oftast bara behöver lite extra tid att fundera. Jag har nog haft... tre såna.
Jag gör så att vi går tillsammans mot transporten tills hästen tvekar, då får han stanna och fundera lite. Jag står kvar med honom och enda kravet är att han ska stå vänd mot transporten och hålla uppmärksamheten på mig/transporten.
Efter en liten stund frågar jag om vi kan gå fram lite? Det kan räcka att man ser att han lutar sig fram lite, bara han tänker fram. Är han inte redo ännu så väntar jag mer.
Vartefter som vi kommer närmare kanske jag ger en liten godis som belöning, står och kliar, gosar berömmer. Detta ska vara något trevligt vi gör tillsammans.
Första gången kanske man inte kommer hela vägen in, huvudsaken är att vi avslutar i ett läge där vi har en bra stämning och hästen är avspänd.
Min upplevelse är att om jag låter de här "segisarna" få ta lite tid på sig i början, så går lastningen sedan snabbare och snabbare vartefter de känner sig mer avslappnade med situationen.

En liten fråga, hur hittar man en bra problemlösare eller rättare sagt vad ska man söka efter när man söker på google, för att hitta någon i närheten?
Har själv funderat på att ta hjälp, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter för att hitta en bra, sen vet jag heller inte vad som definierar en bra problemlösare. Hur vet man att den är bra?

Det viktiga är nog inte hur du ska göra på lastträningen - då har du ju någon som instruerar dig. Däremot tycker jag det är jätteviktigt att man tränar massor själv när man väl fått en metod att använda. Jag har just nu släpet kopplat på gården och gör snabba små träningar med mitt ena sto morgon och kväll. Hon går in, tar en tugga hö och sen ber jag henne gå ut. Om några dagar ska jag stänga och lämna henne en stund. Hon är inte svår att lasta men har alltid haft en viss osäkerhet runt situationen, troligen för att hon inte åker så ofta. Den vill jag ha bort för jag vill kunna lasta och lasta ur säkert ensam.

Jag tänker som @skuggi, en häst som behöver lite mer tid att fundera får göra det helt enkelt. Min erfarenhet är att dessa hästar skall man aldrig stressa från början. Få de bara sin tid att fundera så brukar det gå fortare än om man börjat "bråka". Jag vill alltid att transporten skall vara trevlig. Ingen stress, ingen press och inget våld på något sätt.

Den jag har hemma nu har alltid alltid blivit lastad med linor. Det räcker att det finns en lina på vänster sida och den behöver inte användas men det underlättar om den finns där. Han är inte helt okomplicerad att lasta så än så länge har vi linan även om målet är att den givetvis också skall bort. Jag arbetar utifrån hästen, min är en riktig gottegris och älskar kel och kli i alla dess former. Det spelar ingen roll om det går åt ett helt paket morötter när vi åker för om det är det som krävs för att min snällt skall kliva på så är det en enkel åtgärd.

Hur vi lastar just nu:
- Jag har ett dressyrspö som en förlängd arm för att kunna hålla honom centrerad om han vill gå runt i sidled. Att använda spöt som en förlängd arm är något som vi jobbat med mycket även utan släp. Flytta sidled, backa etc, kommandon som han känner igen helt enkelt.
- Vi står vid lemmen och filosoferar, tänka fram betyder beröm (eventuellt med godis/kli etc). Han får göra vad han vill så länge han behåller fokus och inte backar.
- När han väl är på transporten vill han helst inte ta det sista klivet in, men får då morötter ur hink som han brukar vilja nå och därmed kliver in det sista. Sen får han mumsa tills det är helt stängt bak och även en stund efter det.
- När vi bara tränar så tänker jag på att träna att alla kommandon som vi kan behöva skall styras av mig. Jag ber honom gå framåt, i sidled och bakåt. Men det skall ske när jag ber om det.

Hästen klev rakt på släpet under gårdagens äventyr vilket gjorde mig så glad. Efter allt jobb så börjar det löna sig! :up: när han är helt trygg hoppas jag att vi kan slopa linor helt och börja lära honom att lasta sig själv men ett steg i taget!

En liten fråga, hur hittar man en bra problemlösare eller rättare sagt vad ska man söka efter när man söker på google, för att hitta någon i närheten?
Har själv funderat på att ta hjälp, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter för att hitta en bra, sen vet jag heller inte vad som definierar en bra problemlösare. Hur vet man att den är bra?
Jag tror tt man lär börja med referenser, om någon man känner fått bra hjälp. Ibland kanske man får tips om någon långt bort, men då kanske den personen känner till sina "kollegor" och kan tipsa om någon som finns närmare.
När man fått tag i någon pratar man på telefon och de får berätta hur de jobbar och hur de skulle vilja gå till väga. Om man tycker att det låter vettigt så får man ta och testa.
Viktigt är att vara tydlig med vad man tillåter att de gör med hästen och att man avbryter om man får en dålig magkänsla. Det är superviktigt att den som hjälper en faktiskt använder metoder som man själv kan tänka sig att använda, annars kan man inte komma vidare på egen hand.

Jag tror tt man lär börja med referenser, om någon man känner fått bra hjälp. Ibland kanske man får tips om någon långt bort, men då kanske den personen känner till sina "kollegor" och kan tipsa om någon som finns närmare.
När man fått tag i någon pratar man på telefon och de får berätta hur de jobbar och hur de skulle vilja gå till väga. Om man tycker att det låter vettigt så får man ta och testa.
Viktigt är att vara tydlig med vad man tillåter att de gör med hästen och att man avbryter om man får en dålig magkänsla. Det är superviktigt att den som hjälper en faktiskt använder metoder som man själv kan tänka sig att använda, annars kan man inte komma vidare på egen hand.
Hm, i mitt fall känner jag ingen som fått hjälp, så kan inte leta referenser den vägen. Därav att jag tänkte söka på t ex Google, men vet inte vad jag ska söka efter och hur jag tar reda på om de är bra osv.

Hm, i mitt fall känner jag ingen som fått hjälp, så kan inte leta referenser den vägen. Därav att jag tänkte söka på t ex Google, men vet inte vad jag ska söka efter och hur jag tar reda på om de är bra osv.
Man kan säker googla på "problemlösare häst" eller så, hittar du några namn så kan det hända att de har klipp på youtube där man kan se hur de jobbar.
Här på buke finns det lite folk som är bra på problemlösning om man läser deras inlägg. Jag gjorde faktiskt så vid ett tillfälle att jag helt enkelt kontaktade en bukefalist som skrivit saker jag gillade, och bad denne om hjälp. Just den personen vet jag har koll på en del andra tränare som också är duktiga och som kan rekommendera vidare.
Jag vill inte outa den personen, men om den vill outa sig själv så går det bra för mig :)

Man kan säker googla på "problemlösare häst" eller så, hittar du några namn så kan det hända att de har klipp på youtube där man kan se hur de jobbar.
Här på buke finns det lite folk som är bra på problemlösning om man läser deras inlägg. Jag gjorde faktiskt så vid ett tillfälle att jag helt enkelt kontaktade en bukefalist som skrivit saker jag gillade, och bad denne om hjälp. Just den personen vet jag har koll på en del andra tränare som också är duktiga och som kan rekommendera vidare.
Jag vill inte outa den personen, men om den vill outa sig själv så går det bra för mig :)
Jo, det förstås. Visste faktiskt inte att det var den termen man skulle söka på, får prova det och se om det ger några resultat.

Jag tycker du skall göra så att han förknippar transporten med något positivt, tex. lite kraftfoder eller morötter där framme eller något annat han tycker om. Hästen skall gå på utan linor, behöva rakriktas, petas på med spö osv. och det lättaste brukar vara att "muta" in, särskilt med en sådan som din som kan gå upp :)

+@RedHyuuga

Jag tror att det är mig skuggi syftar på i sitt inlägg.

Ang att hitta problemlösare kan det vara lite svårare än andra tränare.
Man har ju ingen licensering och gradveteckning sas efter kunskap.
Ofta får man gå på rekommendation från folk man litar på.
De flesta av oss som jobbar med sånt här får kunder genom att snacket går sas. Vi är ganska många som inte har hemsidor eller finns på youtube.

Men känner man ingen som kan rekommendera någon kan man antingen fråga i diverse hästcommunitys, på FB etc. Eller googla.
Hittar man någon i sin närhet kan man försöka hitta info om den på nätet.

Det är rätt låg kunskap hos gemene man om lastning och hanteringsfrågor öht. Så tyvärr finns det många som inte kan så mycket i det här branschen. Kan man snacka är det väldigt lätt att blåsa folk inom sånt här.
Så kolla efter någon som verkligen lämnat resultat.
Lastningar går ofta att få till på bara något eller några pass, utan våld/forcering etc. Sen finns det ett par svårare fall. Men de är väldigt sällsynta, oavsett vad ägarna tror. :)
Det ÄR INTE så svårt att lasta som man kan tro av att lyssna på folk eller läsa här.
Men man måste veta vad man gör och varför. Det ska problemlösare kunna förklara. De ska kunna ge er redskap och system så ni förstår alla steg i lastningen på samma sätt som i tex en framdelsvändning etc. Har man aldrig lärt sig hur en framdelsvändning går till är det svårt. Lastning med..

Det finns skäl till varför vi som jobbar med problemlösning inte är förtjusta i att ta lastningar. Det är för att det är så erbarmerligt tråkigt. Det är oftast samma/liknande problem och samma lösning. Det är inget man måste bli kreativ i och tänka. För det är så simpelt i stort sett jämt.
Därför drar många oss för det. Man ledsnar.
Jag vill inte med det sagt försöka trycka ner någon eller hävda mig själv.
Jag vill bara få er att förstå hur mycket ni håller på "i onödan" på egen hand och hur mkt svårare ni gör saker.
Nån lektion och sen slipper man det. Och kan ta med sig förståelsen på fler hästar, inte bara nuvarande.

Och nej, det är inget jobbragg. Jag är sjukskriven nu och brukar ha att göra iaf annars. :)

Man kan fundera på om det finns andra situationer som du och hästen har kommunikationsproblem, och om inga andra sådana problem finns, fundera på vad du sänder ut för signaler som öppnar för hästen att krångla lite.

Mitt första sto funkade med lina. Lite som @Miiikaela_ 's. Den behövde inte användas, bara vara där. Och då fortsatte vi med det, utav bekvämlighet och då jag och pappa (som alltid körde) inte hade så jättemycket lastningserfarenhet så kändes det tryggare att köra på samma koncept som vi visste fungerade.

Mitt senaste och nuvarande sto är av bestämd och otroligt klipsk.
Jag jobbade henne mycket från marken med förflyttningar etc.då jag förstod att hon var lite mer tricky.
Där var ett stort problem att hon utnyttjade sin styrka gentemot mig och slet sig därför ett par gånger vid lastning och det försvårade så fruktansvärt mycket efter det.
Fick hjälp av en tjej i stallet som har lång erfarenhet och hon använde stigbett och longerlina för att bryta mönstret. Alltså att kunna stå emot och korrigera när hon försökte slita sig. Det behövdes 15 min jobb av henne för att få på hästen den gången.
Jag lät transporten stå framme och lastade henne med lina och bett några gånger per dag, i några dagars tid. Efter det trappade jag ned, och har under ett års tid lastat henne helt problemfritt. :up:

Tjohooo!
Mellanväggen åkte ut och en mycket nöjd häst traskade på efter knappt fem minuter! Och OM han var nöjd med utrymmet han hade, nu kunde han stå diagonalt och mumsa på sitt hönät! Första tävlingen blev en så mycket roligare upplevelse för både mig och häst! :banana:

Av erfarenhet så tror jag det absolut bästa är att vara konsekvent. När du vill att hästen ska gå på transporten så sätter du tryck på hästen, vilket som du som hästmänniska borde veta är det sista hästen vill. Hästen vill ha eftergift, det är så hästar kommunicerar. Hästen har lärt sig att om den går åt sidan så får den en eftergift. Då slipper den sätta sig i den obehagliga situationen i transporten samtidigt som den får eftergift. Smart häst :idea: Du måste visa din häst att den får eftergift genom att gå upp för transporten. Om den inte gör det, dvs. slänger sig åt sidan så börjas hela proceduren om. När hästen så lite som tänker mot transporten, slappna av och visa att det var "rätt" - det är så du får eftergift. Sen öka kraven tills hästen vet att eftergift får den genom att gå på transporten. That's it! ;)

• 40 min är ingenting! Tålamod är A och O när man lastar. För varje gång du lastar brukar det gå fortare och fortare!
  • Hetsa aldrig upp dig! Var envis och bestämd men tappa aldrig tålamodet.
  • Det är inte fel att använda linor, så småningom kan du säkert lasta utan linor.
  • Om hästen blir stark eller försöker stegra sig använd en kedja över nosen ( sätter man kedjan under nosen uppmuntrar den hästen till att stegra sig).
  • Slå aldrig hästen, om den inte vill röra sig framåt kan man sticka den lite försiktigt i rumpan med borsten på en kvast.
  • Ha en krubba full med godis i transporten så att hästen tänker "därinne finns det godis" när den ser transporten.
  • Var alltid minst två, helst tre när du lastar en besvärlig häst.
  • Kör försiktigt! Många ägare undrar varför deras hästar är svårlastade och så kör dem som biltjuvar med den stackars hästen i.

Liknande trådar

Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Speedway
·
Hästhantering Jag har ett lite smärre problem med min häst när det gäller lastning. Han är lite tveksam till det, men går på efter lite övertalan. Vi...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: Boj
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka