Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag förstår dig så väl... Jag hadeingen lust alls att folk skulle springa in och ut och titta på bebisen. Blev galen på svärmor som stod vid dörren och hade öppet hus för alla grannar när jag satt och ammade! Man hade fullt upp med att bara lära sig vara mamma och allt var så nytt. Dessutom så satt jag bara och ammade dygnet runt kändes det som. Det kändes väldigt konstigt för mig att helt plötsligt så var ens bröst något som alla fick se. Tro inte heller att någon erbjöd sig och hjälpa till med något hemma. De ville bara hänga över axeln på mig och studera underverket.

Nej fy.. Lås in dig vetja! Se till att komma till ro innan vännerna börjar spexa för er. I sånt här läge måste man försöka säga ifrån på ett vänligt sätt och vad är de för vänner om de inte förstår det? har de väntat i nio månader så kan de väl vänta 2 veckor till?!
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Om jag får något mer barn i framtiden kommer jag absolut isolera mig låångt undan från allt och alla iaf dom 2 första veckorna.

Inte bara för att man ärfruktansvärt sliten både fysikst och psykiskt efter förlossningen utan oxå för att kunna bli en familj.
Jag kan utan att överdriva säga att vi hade besök av någon varje dag dom två första veckorna hemma.
På BB kom bara en kompis och hälsade på för att jag bjöd dit henne.
Inte ens mina föräldrar bjöd jag dit annars. Jag ville mest vara i fred.
Så tro om jag vart irriterad när min sambos kompis och hans tjej helt plötsligt stog i köket på BB! ( med blommor?! )
Min sambo var inte ens där när dom kom!!

Dessutom förväntar sig vännerna som kommer påbesök både kaffe, fika, ordning och reda samt att man skall vara glad, pigg och social vilket var fullständigt omöjligt iaf för mig.

Så omman skall ha besök så säg till att dom tar med sig fika om dom vill ha det!

Rekomenderar dig start att vilaoch sova när din lilla/lille gör det! Jag gjorde misstaget att greja och städa när bebisen sov och bara lägga mig och sova på natten.. Det resulterade i att jag vart vääldigt trött och sliten.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Känner jag mig rätt så kommer jag välkomna besökare samma dag som jag kommer hem från BB. Kan slå vad om att jag dessutom har lyckats städa och baka innan också.

Jag är en hemsk människa som har svårt att säga nej ibland :crazy:
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Än en gång, vilka skumma typer folk umgås med.

INGEN av mina vänner förväntar sig fika, bullar ordning och reda om de kommer på spontana besök. De får liksom ta det för vad det är. Oftast står ju kaffepetter på. SÅ då kan det bli fika.

När mina var små så kom folk hem och HJÄLPTE till utan att man behövde be om det. Och bad man så var det inga problem heller.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

*knapplån*
Nu äntligen har jag kommit på hur jag ska förklara det hela för min kompisar som vägrar förstå! :)
Jag förklarade lugnt och sansat att jag inte varit ensam i min kropp på 9 månader och haft svårt med det mesta de sista månaderna. Så sen när väl bebis har kommit så vill jag lära känna min bebis och mig själv igen innan det kommer massa folk. Jag vill dessutom hjälpa min sambo att känna sig trygg i sin papparoll eftersom han är lite nervös inför alltihopa (ja vem är inte det:D) Jag vill inte känna någon press utifårn utan vill helt enkelt bara få va med min familj.

Först efter denna utläggning förstod även de som inte har barn hur jobbigt det faktiskt kan vara at vara gravid och hur "inlåst" man kan känna sig ibland... Jag är faktist allmänt rätt trött på folk eftersom både jag och min kropp tydligen har varit en allmän egendom så fort magen började synas... Är så trött på alla förståsigpåare så jag bara vill skrika!!!

Men tack och lov så "slipper" jag dom de första 2 veckorna efter förlossningen vad det verkar som nu iallafall:D

OT men f*n va det retar mig att jag stavade fel i rubriken *morr*
 
Senast ändrad:
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Bara ett förtydligande, vi har inga som helst problem med våra vänner, bara en massa hjälp, utlånade saker och väldigt bra bollplank om allt från prickar på bebisar till trotsperioder! :) Så ja vänner som skulle ställa till med ramaskri, de skulle snabbt bli utsorterade... ;)

Det är super om man kan låna bebiskläder av varandra, även om det är kul att ha lika gamla bebisar så är det betydligt mycker mer nytta att kunna låna kläder och saker som har kort användningstid.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Hjälp fick jag ingen (jo, mamma hjälpte mig 1-2 gånger, då lagade hon mat medans jag ammade), och jag har svårt att be om hjälp (den här gången kan jag be om hjälp med att leka med storasyster, men att be om hjälp med städning eller matlagning=det som man skulle behöva en del hjälp med, det är väldigt svårt för mig att be om).
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Stå på Er.
Självklart vill man vara i fred första tiden med sitt barn!!

Dessutom är de små mkt infektionskänsliga i början så det är inte ens bra att ha en massa spring i huset (eller vara ute och träffa folk heller för den delen).

Herregud era vänner finns det väl gott om tid att träffa efter några veckor-en månad.

Det tar ju ett tag att komma in i föräldrarollen också så det är självklart att man behöver lite tid utan att behöva passa upp på bekanta dessutom.

Hoppas era vänner förstår och respekterar Ert beslut.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Det bästa är att klara av alla besök redan på BB när man ändå har full service och tillåtelse att se ut som ett ras och inte behöver oroa sig över hur det ser ut hemma.
Sen kan man åka hem och ha det lugnt och skönt i familjekokongen.


[/QUOTE


Precis så kände jag det också
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

När skall ni ha bebben då?
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Det är beräknat till 25 april... Så det kan väll bli närsomhellst misstänker jag :)
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag tyckte snarare att mina kompisar höll sig borta lite för mycket efter förlossningen. Vi hade jätteenkelt den första tiden så det blev nästan lite långtråkigt. Jag hade inga som helst problem att träffa och prata i tfn med kompisar.

Men om du känner som du gör tycker jag du helt enkelt skall låta väldigt störd när de dyker upp; gäspa högt och ljudligt och ta vara på amningshormonernas verkan. De borde fatta att de är ivägen då. Och om inget annat funkar kan du ju helt enkelt testa att säga NEJ.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 873
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och min man bor just nu utanför stockholm men det har dykt upp en väldigt stor jobbmöjlighet för honom i göteborg. Vi tittar på ett...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: snorp
·
Småbarn Det finns ett barn i grannskapet som slår hundar. Han kan väl vara en sisådär 1 år eller så - svårt att säga, jag kan inte...
2
Svar
20
· Visningar
3 325
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp