Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Hur har ni tänkt lösa det med familj och vänner? Är det öppet hus som gäller? Hur ska man göra för att slippa "oönskade" lyckoönskare?

Vad bra att få läsa ditt inlägg! Jag har nämligen inte funderat så mycket över frågan alls ännu... och det kan ju vara bra att ha strategin klar för sig. Just nu känns det som att man knappt kommer orka med att ha ens egna eller svärföräldrar där de första dygnen. Men jag vet ju inte... gissar att vi kommer tillåta våra föräldrar och syskon att komma efter några dagar hemma. Kompisar, arbetskamrater och dylikt får nog vänta tills en inbjudan kommer helt enkelt.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag är nog väldigt, väldigt konstig, men jag tyckte det var jätteroligt att få en massa besök när dottern var nyfödd. Ärligt talat tyckte jag det var rätt tråkigt i början att vara mammaledig, och besöken gjorde ju att det blev mycket roligare!!!
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag är nog väldigt, väldigt konstig, men jag tyckte det var jätteroligt att få en massa besök när dottern var nyfödd. Ärligt talat tyckte jag det var rätt tråkigt i början att vara mammaledig, och besöken gjorde ju att det blev mycket roligare!!!

Men när man är förstagångsförälder och just de allra första dygnen hemma ..... ? Jag kan förstå att man kan känna sig lite tveksam till att ha en massa "spring" hemma då. Det är skillnad när man lärt känna varandra - barn och föräldrar - och fått igång allt att fungera (amning osv). Då tror jag de flesta känner som du; tacksamhet över att inte bara sitta med barnet ensam.

Det hänger väl mycket på hur allt funkar antar jag... om barnet mår dåligt på något sätt eller man har problem med amning så vill man nog helst vara själva tills det löst sig?
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Ärligt talat förstår jag inte riktigt problemet? Svärmor och sambons kompis var uppe på BB, nån dag efter vi kommit hem kom min syster, mamma och några fler kompisar.

Det var inte speciellt betungande alls. Visserligen så struntade vi i att städa, klä upp oss eller fixa fika, de som kom fick ta det som det var.
Och första veckan efter förlossningen var inte jag trött iaf, då var mammahormonerna på topp!
Det bästa är att klara av alla besök redan på BB när man ändå har full service och tillåtelse att se ut som ett ras och inte behöver oroa sig över hur det ser ut hemma.
Sen kan man åka hem och ha det lugnt och skönt i familjekokongen.

Klart man vill se det lilla underverket, det är inte så ofta man får möjlighet att se alldeles nya bebisar om man inte har fått egna. Och som förälder är det roligt att få visa sin lilla guldklimp!:love:

Men ingen annan höll henne eller var och pillade på henne, det var bara jag och pappan.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

STÅ PÅ ER!!!!!!!!!!!

Säger jag bara! Jag hade gärna väntat ett tag med vissa vänner. De ringde bara och sa att nu tänker vi komma på lördag och vi tar med fika, hejdå! :mad:

Det är ert barn och ni som bestämmer! En nyfödd är lika pluttig och söt efter två veckor som direkt efter! :)

/Timsetim
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Ärligt talat förstår jag inte riktigt problemet?

Fast nu är det ju inte jag som tog upp det som ett problem. :crazy: Det var dock en fundering som väcktes hos mig när jag läste TS inlägg. Och jag funderade om det kan tänkas att jag känner liknande när väl barnet är ute. Och funderade över att vissa människor kanske faktiskt känner att de vill vara ifred första dagarna med nya bebisen. Jag har ju inga barn tidigare så jag kan ju omöjligt veta hur pigg/trött jag kommer vara; hur amning kommer fungera eller något alls. (och sannolikt kommer vi just därför inte att "bestämma" något alls. Jag gissar att de närmaste kommer just till BB som du beskriver)
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag och sambon är först ut med bebis så vi misstänker att det kommer bli en massa besök och firanden!

Bebisen kommer bli på båda sidorna, första barnbarnet och dessutom första barnbarn-barnet!

Sen bland våra vänner är vi också först ut, vissa har inte ens flyttat hemifrån :angel:

Går förlossningen bra så kommer våra föräldrar och syskon garanterat till BB, frågan är ju hur pigg och vaken man är då? *haha*

Väl hemma sen tänkte vi ta det lugnt och för att undvika att ha en massa folk hela tiden flera dagar i veckan, bestämma att på lördag så är ni välkommna hem till oss så fikar och grillar vi.
Detta kanske 1-2 veckor efter vi kommit hem.

Vännerna tror jag inte är lika "på" men det visar sig ju sen.

Ägaren till stallet där min häst står fick sin 2a den 28/3, jag har hållt mig helt borta ifrån henne och skrivit meddelanden på tavlan/sms för jag vill inte vara där och "störa".
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

knapplån.

en kompis till mig tyckde att de va jättejobbigt när folk ville komma på besök den första månaden. en annan kompis va i full gång direkt efter förlossningen. så det är nog väldigt olika om man orkar med folk eller inte. Man kanske inte tycker det är direkt kul att stå å inte veta vad sin skrikande bebis vill med en massa folk runt sig. Jag tror inte att jag vill ha nått besök. jag vill lära känna mitt barn först. på bb är dom välkommna. sen vill vi vara i fred några dagar tills familj får komma. kompisarna kan gott vänta längre. jag har inte tränkt mig på hos någon, då behöver inte dom heller göra det.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Som många andra säger: avvakta tills ni fått bebisen. Kanske känns allt jättebra, och ni vill visa upp den för allt och alla, och då är det ju kanon. Men det kan också vara jättejobbigt, du kan känna dig osäker och helt slut av sömnlöshet, och då är det bara att vänta tills allt lugnat sig.

Min släkt har gjort så att de har bjudit hem folk till sig någon vecka efter de har kommit hem från BB. Vi hade nog tänkt göra så, men alla hade redan träffat den lille då, så det kändes inte som någon vits.

Vi fick sonen på fredagen, kom hem från BB på måndagen, på tisdagen gick jag en promenad och då fick mina vänner träffa min son. På fredagen sedan gick vi alla ut och fikade på café, det är så himla olika hur man känner. Just då fungerade amning, han bara åt och sov, och då var det ju inga problem. Med mitt nästa barn kanske inte allt fungerar, och då vill man hålla sig lite mer i lä.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Var tydliga med att ni vill "landa" ordentligt först innan "alla" kommer på besök.
Den här gången (är gravid nu, BF 2/7, första barnet är född 27/1-05), så kommer jag/vi vara mkt mer restrektiva med vilka som "får" komma och hälsa på i början!
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag gillar inte att åka och hälsa på kompisar när dom har nyfödda Tycker dom ska får vara för sig själva .Och så skriker barnen och dom ser ju lika ut alla nyfödda så jag brukar vänta tills barnen blivit 2-3 år gammal eller helst lite äldre då är det ok att hälsa på
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Vi var tydliga med att vi inte ville ha några besök alls på BB (det var besöksförbud på avdelningen så ingen kunde "smita in" i smyg) och inte heller första tiden hemma. Min mamma var den som var mest "på" innan förlossningen, bla sa hon att hon skulle vara först att se bebisen!
När bebisen väl kommit kändes det faktiskt roligt med besök av både familj och vänner men vi var stenhårda med att vi ringde och sa att ni får komma NU eller klockan si och så, och stanna max en timme! Sen slängde vi ut folk om de inte gick då. Funkade bra! Jag var extremt trött efter mitt akuta kejsarsnitt och lättstressad så fort beisen skrek till, ville absolut inte amma när folk såg på och ville INTE ha alla goda råd som folk vill ge...

så STÅ PÅ DIG! Lås dörren om folk är så fräcka att de inte respekterar det ni vill
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Säg att ni helt enkelt vill vara ensamma till en början, att ni inte orkar med en massa besök, dom måste faktiskt respektera det. Vill dom göra en massa överraskningar så kan dom åtminstonde vänta i 14 dagar, det är inte länge.

STÅ PÅ ER! Vill ni inte ha besök o dom kommer ändå; ha alltid låst dörr, kryp ner i en myshörna och rentav ignonera människorna som kommer för att hälsa på. Dom måste acceptera ert privatliv och ni vill göra andra saker innan ni är redo att släppa in annat folk.

Nu så sover väl barn rätt så mkt (systerdottern gjorde det) så dom skulle väl egentligen inte klaga men har man barn som är vakna så kanske det blir alltför mycket folk på så lite tid. Bättre att låta barnet känna sina föräldrar och kunna känna tryggheten där istället för att ha en massa okända folk och känna sig otrygg.

Ni kanske rentav ska låta era föräldrar/syskon får bli de första besökarna och sedan släkten, i etapper (vet ju inte hur stor släkt ni har, men ni kanske tar någons sida först och sedan den andras) och sist vännerna? På så sätt kanske barnet inte blir så stirrig och får en massa som kollar på en m.m
 
Senast ändrad:
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Besvärligt det där. Om de verkligen inte verkar fatta att de ska vänta får ni helt enkelt skaffa goalie, en mormor, eller farfar som står i dörren och säger att det passar inte nu men hjärtligt välkomna då och då.

Jag förstår inte varför en massa opponerar sig här? Hur kan det vara annat än solklart att den nyblivna familjen får vara i fred tills de säger att det går bra, och då är det bara att komma förbi? Man kan till och med se det som ren omtänksamhet. Vem vill komma och hälsa på någon som gråter för minsta lilla (ofta) och som går och gömmer sig för att få amma i fred, som inte har varesig mat eller kaffe hemma, som har helstökigt och kaos i rutinerna.

Det ÄR faktiskt allra bäst om kompisar håller sig borta tills man som familj känner att det funkar. För ALLA.

Fny
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Låt oss säga såhär, om ni hade haft ett eget barn som var 5, hade ni isolerat bebin då också ?

Då hade man inte haft något val, det har man mot släktingars och kompisars barn. Jag som födde prematurer hade aldrig riskerat deras hälsa för att tillfredställa ett annat barns nyfikenhet, tids nog kommer de att träffas
/Sar (som avstått från att träffa mina vänners nyfödda eftersom våra barn nyss varit sjuka och jag vill inte dra med mig någon smitta till bebin).
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

.

Det ÄR faktiskt allra bäst om kompisar håller sig borta tills man som familj känner att det funkar. För ALLA.

Fny

Jag ville ha hjälp, men inte av alla, och absolut inte på en gång. Fy sjutton vilken svartsjuka det blev när en av mina vänner fick komma och hjälpa mig samma dag som vi kom hem från BB.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Fast jag tycker det är en jäkla skillnad på en frisk och en förkyld femåring, varför skall den diskrimineras ifall den är frisk om resten av familjen får komma ?

För övrigt, jag har opponerat mig lite här, mest mot attityden som folk verkar ha till sin omgivning, hur svårt kan det vara att på ett trevligt sätt säga att man vill vara ifred ett tag ? Det snackas om låsta dörrar och goalies ? Vad har ni för konstiga vänner.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag håller med dig cirkus, våra vänner har antingen ringt innan de kommer och kollat läget, eller oxå tittar de bara in en liten stund för att tex lämna lite fikabröd... Jag har aldrig känt något behov av att låsa dörren direkt... Möjligtvis mot svärmor, men det har andra orsaker...
Överlag funderar jag på hur det står till när man blir svartsjuk på andra vänner och ställer till ramaskri för att en kommer före en annan?!

Ang andra barn, jag var lite nojig med Elin, men då fanns det knappt andra barn i bekantskapskretsen så det löste sig ganska så omgående. Med Fredrik har jag inte möjlighet att vara så ordentlig, Elin längtade till dagis efter en jättelång sommarledighet så när han var två veckor fick han följa med och hämta där... Dessutom hade nästan alla i bekantskaps kretsen barn då, och så länge de var friska så var de välkomna.
Sen är det förstås skillnad om det är prematurbebis, där ska man ju vara väldigt försiktig just pga att de är prematura.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Överlag funderar jag på hur det står till när man blir svartsjuk på andra vänner och ställer till ramaskri för att en kommer före en annan?!

.

De här är säkert unga och omogna.

Det här låter hårt, men jag tror ni kommer att behöva BYTA vänner.

Man orkar inte ha omogna hänsynslösa "vänner" när man har barn. Enkelt. Se det som en gallring.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 873
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och min man bor just nu utanför stockholm men det har dykt upp en väldigt stor jobbmöjlighet för honom i göteborg. Vi tittar på ett...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: snorp
·
Småbarn Det finns ett barn i grannskapet som slår hundar. Han kan väl vara en sisådär 1 år eller så - svårt att säga, jag kan inte...
2
Svar
20
· Visningar
3 325
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp