Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jag och min sambo ska snart ha barn (9 dagar till BF:) ) Och nu har vi börjat diskutera nått som jag känner vi skule tagit upp MYCKET tidigare. Nämligen det här med besök efter förlossningen.
Vi känner båda två att vi vill vara själva med barnet de första två veckorna då han även kommer vara pappaledig. Vi vill lära känna vårt barn och känna på familjelivet för första gången.
Men vi har även bestämmt att de närmaste släkten får komma och hälsa på mina föräldrar, hans föräldrar och våra mor och far föräldrar och min morbror.

Problemet är dessa j*vla kompisar (ursäkta mig) men jag blir SÅ less på dom ibland!:mad: De verkar inte ha någon som hellst förståelse för at vi inte vill ha massa spring. De har planerat div. "överraskningar" och allt sånt... *suck* Jag har talat om hur vi känner men det är som att prata med döva öron.
"Nä så kan ni ju inte göra alla har ju rätt att komma och se barnet" VA vem har gett någon rätt att se mitt barn???:eek:
Åh jag blir vansinnig på dessa folk! De som har egna småbarn förstår mycket väl och tycker vi tar helt rätt beslut, men de som inte har egna barn eller har "stora" barn verkar inte förstå. *är så irriterad*

Hur har ni tänkt lösa det med familj och vänner? Är det öppet hus som gäller? Hur ska man göra för att slippa "oönskade" lyckoönskare?
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Hmmm, man får nog försöka vara liiiite diplomatisk här, Jag skulle faktiskt bli rätt förolämpad om någon snäste av mig...när man bara vill gratulera.

Sen är jag inte så jävla säker på att alla verkligen är intresserade när det kommer till kritan, egentligen. Man kan lätt i artighetens tecken låtsas att man är intresserad och vill komma och titta, men om ni säger javisst kom nästa lördag så går det säkert lika bra...

Själv var jag överlycklig för alla besök - man är liksom olika.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag och min sambo är lite mer åt det folkskygga hållet... Vi uppskattar naturligtvis våra vänner och att de är glada för vår skull... Men jag tycker det är så dåligt när vi gått ut och sagt att vi hellst ser att de inte kommer och besöker förens vi säger att det är okej, vi har verkligen sagt det snällt oxå och verkligen förklarat för dom men ändå vil de inte förstå. :smirk:
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Har man fått en tillsägelse så håller man sig väl borta?
Leta reda på en tongivande kompis i gänget som du kan prata klarspråk med och be denna tala om att dörren är låst med dubbla slag!
Det är så länge sen jag fick första att jag minns egentligen inte hur det var, nr 2 och därefter var det som full rulle i alla fall.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

(Jag hade blivit vansinnig och kopplat ur både telefon och dörrklocka.)
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Tala om för dem att om de nödvändigtvis måste komma så får de hjälpa er att städa huset, putsa alla fönster, grovskura golven, kratta grusgången (med gaffel!!) och tvätta och vaxa era bilar också, annars är de inte välkomna förrän de blir inbjudna personligen!

Kommer de ändå så förverkar de väl sin vänskap...
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag är lite fundersam över att ni ver precis hur ni vill ha det innan ni fått barnet. När bebisen väl är på plats tror jag att ni kommer att vara stolta föräldrar som vill visa upp sitt tillskott.

Jag kan förstå att ni vill ta det lungt i början och bli varma i era kläder innan ni får besök. Men folk har en tendens till att inte stanna så länge trots allt. Dessutom kommer de allra flesta bara en gång den första månaden.

Jag rekommenderar att ta det som det kommer. Det är en massa snack nu men man vet aldrig hur det blir.
Du kanske för komplikationer och får stanna på sjukhuset ett tag, ingen vet. Man ska inte göra planer i förväg när man inte vet hur livet kommer att te sej.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Ni gör som ni vill och känner, det är viktigast av allt och ska respekteras. Men var medvetna om att alla inte är så förstående och var beredda på konsekvenserna.
Sen är ett tips att ni väntar med beslut hur ni vill göra den tiden tills ni är där. Det händer en del känslomässigt och så som ni känner nu under upploppet är kanske inte alls hur ni känner när ni väl är där.
Tvärtom brukar nyblivna föräldrar envisas med att hela världen ska se deras bebisar och inse att det är en alldeles unik och bedårande söt liten varelse. Evolutionen har nått sin kulmen och beviset är en halvmeter långt och 3-4 kg tungt, den som inte vill komma och titta är på gränsen till sinnessjuk.
Lycka till med förlossning och allt annat runtom :)
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Dels tycker jag nog att ni ska avvakta tills efter förlossningen innan ni drar upp allt för stora riktlinjer om hur det ska vara, sen tycker jag att ni ska se potinialen i era vänner. Om ni skulle få ett barn som kräver mycket närkontakt så är det perfekt att kunna "utnyttja" sina vänner. Elin var sån som ville bli buren jämt, våra underbara vänner kom hem med mat, bar på henne en stund så vi kunde få äta tillsammans medan maten var varm och lämnade oss sedan.
Tack och lov är Freddan en annan typ som tillbringade sina första veckor med att sova och äta... Där stod jag med min bärsjal och han bara sov i vagnen... :D Nej då jag använde den en hel del ändå, men det var en sån markant skillnad. När vi fick honom så hade även nästan alla våra vänner fått barn själva och hade inte så mycket möjligheter att hjälpa oss. Men en del mat och fikabröd fick vi ändå!

Nu har väl skillnade för oss varit att jag dels har mått väldigt bra efter förlossningen och dels att min karl har haft svårt att vara pappaledig direkt efter förlossningen. När jag fick Elin så gick våran plannering helt åt skogen, hon är född 20 dagar efter BF och då hade vi räknat med att vara igång igen. En av de andra delägarna hade senare lagt sin semester för att han skulle kunna jobba medans min karl var hemma, men det blev ändå samtidigt som hans semester.
Min mamma jobbade, min svärmor har jag lite svårt med så våra vänner blev dem som jag kunde ta hjälp av.
Nu ska det ärligt sägas att karln var hemma en hel del ändå, men han tog ofta någon timme på morgonen så jag fick fortsätta sova och kom hem lite då och då för att avlasta, men det blev stressigt för honom oxå att fara emellan så det var skönt när det var någon annan som kunde hjälpa till!

En sak till med att stänga in sig, om ni nu gör det, kom ihåg att bjud folk sen, vi har bekanta, (jag trodde vänner) som fick barn i december, jag har ringt ibland och kollat hur det är, frågat om de har orkat med besök, men hela tiden fått nekande svar. Det är inga som helst fel på barnet så det är inte det heller, men nu har jag tröttnat på att vara den som hör av mig hela tiden...
 
Senast ändrad:
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

enkelt lås dörrn svara inte i telefon, så löste vi det, man är inte sugen på att ha telefon på heller i början för man behöver varje sekund man kan få till sömn.... och inte fan vill man ha nån där då man håller på och lära sig amma.... det är inte en barnlek i början för de allra flesta. Bestäm hellre att ni ska ta en kort promenad ute med barnvagn kanske med vännerna... då sover oftast barnet och ni slipper bli studerade med bebbe kring bröstet och slipper att dom "tränger sig in i hemmet".....

Jag ville inte alls se en enda käft närmsta tiden.... men dom kom ändå förbi.... fast jag gick helt sonika och la mig och sa åt sambon att sköta det hela.... dottern var med besökarna, sambon likaså... o jag sov.... behövdes hon ammas så kom han med henne!
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Alltså planen som vi tänkt det nu är ju naturligtvis at känna efter själva hur vi känner men vi har satt 2 veckors "besöksförbud" och sen får man väll se hur man känner. Upplyser heller vännerna innan så de inte känner sig dumma om de skulle komma hit och sen inte bli insläppta. För är det så att vi skulle vilja ha besök direkt så är det ju bara att ringa:)

Och eftersom vi inte ska bjuda vänner på dopet så har vi bestämmt att vi ska ha en liten fest hemma istället innan dopet för vänner och bekanta s de inte känner sig helt utstötta och bort glömda. :)
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

ja men så känner jag oxå! Finns så mycket vktigare saker än att prata i telefon och vara social mot en massa folk! Man har ju faktiskt ett helt hem att ta hand om när bebisen sover.

Fast det som mest fått mig att luta åt beslutet att låsa huset är att jag är SÅ trött på alla Allvetandekompisar som vet ALLT och lite till om barn, förlossningar och att bli förälder och har massor av åsikter om allt, trots att de inte själva har barn... :smrik:Visst man kan säkert veta en hel del om barn fast man inte har egna. Men det känns inte som jag vill ha alla åsikter rätt i ansiktet precis efter förlossningen när jag själv säkert kommer va lite osäker i mitt föräldraskap.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag resonerade som du.

På BB fick mormor/morfar och farmor/farfar komma. Och våra syskon. Besökstiden var bara en timme, så det kändes som om det var ganska lungt ändå.

Men, det här efteråt. Jag sa att jag inte ville ha besök första tiden, jag ville bestämma helt själv när jag skulle ta emot besök/besök folk. Men för att stilla alla vänners nyfikenhet så stämde vi träff en bit hemifrån mig, när jag var ut och gick. Ett par dagar efter vi kommit hem från BB.

Sedan blev det någon sorts kamp om vem som skulle träffa mig och min bebis mest, ganska hetsigt blev det emellanåt.

Denna gång har mina vänner bestämt att de minsann även ska komma till BB, haha säger jag då mitt BB nu har stängt för besökare :devil:

Tänk att man ska ha så svårt att få sina vänner att förstå hur man vill ha det. Klarspråk fungerar visst inte.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

jag vill helt inte att det kommer en massa människor springandes. visst, är man ju stolt och vill visa upp sin guldklimp, men det ska ju vara när man sj vill det, inte när andra vill det.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

jag tror inte att vi har massa kompisar som vill komma å titta på en gång=) vill dom de får dom kika på bb i så fall.

sätt upp en lapp på dörren, lås, och ta bort ringklockan.

sätt upp ett kort på bebisen åxå så har dom ju fått se=)
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

lånar tråden lite om de är okej?

Har funderat lite på en sak. Sambons yngsta lillebror är bara 5 år. Hur länge bör man vänta innan han får träffa bebisen för att inte riskera sjukdommar? Känns lite taskigt att han inte får träffa henne i början, men man vill ju inte ha en sjuk bebis=/
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Jag kan både förstå och inte.

Var inte orolig för ditt föräldraskap och var inte rädd för att folk skall ha "åsikter" ibland kan faktiskt andras erfarenheter vara värdefulla. Ta inte varje kommentar som en kränkning utan faktiskt som de råd som det är. Jag tror dessutom att man är säkrare i sitt föräldraskap än vad man tror innan bebin finns.

Respekt är dock viktigt, åt bägge håll. Man kan inte diktera världen bara för att man har en bebis, men inte hellr tvärt om, man är inte allmänt gods heller. Men försök att vara lite mer pragmatisk...och diplomatisk. Själv hade jag aldrig åkt hem till någon och våldgästat oavsett om det fanns en ny unge eller inte.

Sen måste man också förstå att folk gör det inte av ondhet. För att skriva på näsan eller så.

Är ni alltför "otrevliga" så har ni kanske ingaq vänner kvar sen när ni vill ha dem igen.
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Låt oss säga såhär, om ni hade haft ett eget barn som var 5, hade ni isolerat bebin då också ?
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

haha nä de e sant:D tänkte inte så långt;)
 
Sv: Låsa huset? Fly landet? Riga upp minfält?

Det är lätt att man blir lite överbeskyddande och inte tänker full ut.

Däremot så om lillebroren är sjuk så kan ni ju faktiskt se till att han inte kommer just då - ett val man inte har om det hade varit ett syskon till bebisen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 873
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och min man bor just nu utanför stockholm men det har dykt upp en väldigt stor jobbmöjlighet för honom i göteborg. Vi tittar på ett...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: snorp
·
Småbarn Det finns ett barn i grannskapet som slår hundar. Han kan väl vara en sisådär 1 år eller så - svårt att säga, jag kan inte...
2
Svar
20
· Visningar
3 325
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp