Länsveterinär

F

Foxx

Hej! Jag har precis flyttat och nu bor jag norr om göteborg (och är nybliven hästägare). Jag åkte till en lokal klinik med min häst. Jag gillade inte riktigt hur jag blev bemött och hur personalen försökte få en att boka in massa återbesök. Sen var det riktigt dyrt också.

Jag pratade med min nya hovslagare och han sa att han aldrig åker till den kliniken, i nödfall isf. Han sa att han alltid tar upp länsveterinären. Tänkte inte så mkt på det då, men nu har frågorna börjat komma.

Hur hittar man länsveterinären? Nån internetsida?
Vad får en länsveterinär göra? (alla behandlingar som går att göra "ute") Vaccinera, tandraspning, id-kontrollera, börjprov? mm. mm.
Har länsveterinärer nån station där de hör hemma? Som man kanske kan åka till?
Hur många länsveterinärer har varje län? en?
Har de alltid jour?
Eller är det väldigt olika från län till län?

Kommer säkert på fler frågor :p

men skriv gärna ner grejer som jag glömt fråga som ni tror intresserar mig :D

Sv: Länsveterinär

Kliniker är dyrt, tyvärr. Veterinärer överlag är en kostsam historia.

Länsveterinär vet jag inget om, säkert att din hovslagare inte menade Distriktsveterinärerna?
Distriktarna är ambulerande ("kringresande") veterinärer som får göra det mesta. de har dygnet runt-jour. Skillnaden är ju den uppenbara, de kan inte röntga (möjligen om de har portabel rtg, men det är sällsynt), inte operera osv. Klinikerna har ju vissa fördelar av att vara ett sjukhus, så att säga. Distriktsvettarna hör hemma i Kungsbacka (eller stenungsund), men har ingen station man kan åka till.

ID-kontroll måste du nog ha en ID-kontrollant för.

Jag blir fundersam på det du säger att de försökte få dig att "boka en massa återbesök". Personligen vill jag alltid ha ett återbesök om det inte är så att hästen är helt frisk, vill gärna få bekräftat att det som varit fel har läkt ut/försvunnit. Eller var det så att du inte litade på veterinärens diagnos/ordination?

//L - som också bor i Gbg och troligen vet vilken klinik du menar

Jag tycker du har fått ett bra svar ovan

Om man väljer Distriktsveterinärerna eller att åka till klinik beror ju helt på vad som är fel med hästen. Skall man göra en hältutredning så måste man åka till klinik för att få rätt diagnos med röntgen och annan utrustning som finns där.

Distriktsveterinärerna är bra för sår, akut kolik, vaccinationer och blir oftast ett första steg vid akuta skador.

Jag tycker det är jätteviktigt att boka in återbesök för att följa upp så att rehabiliteringen går åt rätt håll. Jag har ibland haft både 4 och 5 återbesök och veterinären har inte gett sig förren hästen är helt frisk och ohalt, villket jag bara är tacksam för. Värre när man åker till klinik och de inte är intresserade av att följa upp.

Dyrt? Ja, det är det men jag tycker att distriktsveterinärerna är ännu dyrare om man räknar vad man betalar för en timme.

Kolla också upp ifall det finns privatpraktiserande veterinärer i området.
De flesta av dessa gör hembesök, de är ofta specialutbildade inom vissa områden. Många har portabel röntgenutrustning i bilen.

Min veterinär bor ett par mil bort. Vi har anlitat henne vid sårskada, fång samt vid vaccinationer.

Warför skulle ett återbesök wara onödigt? I många fall innebär det en besparing för djurägaren, då man i tidigt upptäcker en otillräcklig effekt aw behandlingen och kan sätta in åtgärder. På så wis slipper man stå där en tid senare när inflammationen/infektionen blossar upp på nytt och man får börja om på ruta 1.

Wad gällde besöket? Hältor och tänder t e bör det wäl wara återbesök på i de allra flesta fall?

Vi har en klinik med privatpraktiserande veterinärer nästgårds. De rycker ut snabbt, är kunniga och relativt billiga.Toppen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Mailade en veterinär klinik i min närhet då min "egna" veterinär inte kunde bestämd vecka för chippning och vaccinering utav årets föl...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 819
Senast: Highcat
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 309
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 261
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar