Låna hane

Lupin

Trådstartare
Nu har jag både sett och hört uttrycket flera gånger och jag undrar vad som egentligen menas? För inte är väl hanhundsägare intresserade av att verkligen, bokstavligt talat låna ut sin hane till tikar för parning? Nog tusan vill väl hanhundsägaren ha pengar för tjänsten? Så varför kallar man det för att "låna ut"? :confused:

Sv: Låna hane

Hanhundsägaren får antingen språngavgift och 10% av köpesumman/valp eller en parningsvalp.

Varför det heter att man lånar en hane vet jag inte, men det låter ju än märkligare att säga att man ska hyra in en hane tycker jag ;)

Vad räknar du som språngavgift? Bara pengar för själva parningen eller per levande valp också?

I princip alla jag vet om använder sig av en avgift för själva parningen, och en fast summa per levande valp. Det brukar dock inte vara 10%, utan mindre.

Språngavgift = 900:-
Levandevalpavgift =900:-/ levade valp

Har vi på alla mina raser i alla fall. Är valppriset högre/lägre inom en viss ras, så blir det ju skillnad på avgifterna.

Ja, då tänker vi lika i alla fall :) Det är många som menar så olika med ordet språngavgift, så det kändes säkrast att fråga, så att man inte missförstår varandra.

Vi får se hur mycket priserna skjutit i höjden den dagen jag ska starta uppfödning :angel: Det blir inte på några år minst, förstås. Min son ska ha växt upp litegrann, och vi ska förhoppningsvis ha hittat gården som vi vill bo på "för alltid". Det kan ta lååång tid härnere..

För det mesta brukar man ju få en valp, eller pengarna för första sålda valpen.

Eller nåt annat alternativ, typ dels språngavg och dels levande valp-avgift (som Gnist beskrev).

Att bli erbjuden att låna hane låter i mina öron som ett kostnadsfritt erbjudande, kanske för att locka fler tikar till en "okänd" hane.

Hanhundsägaren får antingen språngavgift och 10% av köpesumman/valp eller en parningsvalp.

Varför det heter att man lånar en hane vet jag inte, men det låter ju än märkligare att säga att man ska hyra in en hane tycker jag ;)

Jo jag vet att man brukar betala för hanens tjänster, så att säga. Men jag trodde inte att man lindar in affärstransaktionen i flumflumsnack. Varför inte kalla det vid dess rätta namn? :confused: Om man nu inte tänker låta tikägaren bokstavligt talat låna hanen gratis, varför inte bara erbjuda denne att få använda hanen, självklart till gängse avgift/er. :smirk:

Fast "alla" vet ju hur det funkar och jag tror inte det är så många som inbillar sig att det är gratis att få använda en annans hane i avel.

Jag har då inte ens som nybörjare för x antal år sedan inom uppfödandet tänk i de banorna.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om "låna" hane tidigare. Jag har kanske rört mig i andra kretsar, där man talar rakt ut? :angel:

Jag har nog heller inte hört låna. Utan mer ordet *använda*.

Ang att ta valp som betalning. Jag tror inte det händer så jätteofta. Har man en hane som används till flera tikar, så vill man ju inte ha en valp varje gång. Däremot kanske man gör det en gång efter samma hane..

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 334
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 821
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 291
Senast: valpköpare
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 799
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V