Låna eller köpa sällskapshäst?

Targa

Trådstartare
Nu har jag lagt ut min ridhäst till försäljning, och kvar i stallet blir då bara min gamla promenadhäst. Hon kommer ju så klart att behöva sällskap den dagen ridhästen (förhoppningsvis!) blir såld och åker härifrån.
Jag kommer inte att skaffa någon ny ridhäst eftersom min rygg inte längre pallar för ordentlig ridning, så den häst jag behöver som sällskap blir just en ren sällskapshäst.

Jag har varit helt inställd på att hitta en häst att låna/foderhäst, istället för att köpa på mig en häst till. Men vad är bäst egentligen? Fördelar/nackdelar? Jag har lånat häst vid tidigare tillfälle, och det har fungerat bra, men nyss hörde jag två skräckhistorier om foderhästar som inte hade hämtats tillbaka av ägaren, så nu börjar jag bli lite fundersam.

Vad säger kloka Buke?
 
Köp nåt billigt. Eller om du får nåt gratis. Då kan du själv välja vad du ska göra den dagen hästen skadar sig/blir sjuk.
 
Jag är i samma situation, letar sällskapshäst och har inte bestämt mig för om jag ska köpa eller låna. Eller om jag hittar någon bra inackordering. Jag är öppen för alla alternativ men lutar just nu mest åt att köpa en tredje häst eftersom jag vill ha en stabil bas på gården. Jag vill helst ha tre och vill inte gärna vara beroende av inackorderingar. Sen blir det nog inte en ren sällskapshäst heller utan något litet projekt:D
 
Nackdelen med en foderhäst är att du inte är ägare dvs att du inte har full bestämmanderätt. En sällskapshäst kostar inte många kronor i inköp och då kan du göra precis hur du vill med den sen.
 
Svarar er alla -

Jo, jag håller nog med er om att det kanske är enklare att köpa en billig sällskapshäst istället för att låna. Ingen ägare som lägger sig i och har synpunkter... Och man riskerar ju heller inte tvärtom - att hästen bara blir "dumpad" hos mig och sen får man aldrig tag på ägaren om det händer något.

Sen å andra sidan så hade det varit skönt att slippa köpa på sig en häst till med allt vad det innebär.

Inackordering är jag inte så pigg på, rätt vad det är så försvinner dom igen, och då står man där med sin ensamma häst!

Suck - det är inte lätt det här! Och folk har redan börjat ringa på min annons om ridhästen, så jag måste ta ett beslut snart!
 
Jag hade köpt en häst.
En sällskapshäst är värd sina små slantar.
Och du slipper ev strul med fodervärd, har själv bara dåliga erfarenheter av fodervärdskap.
Äga eller medryttare är det som jag upplever funkar bäst .
 
Jag hade lätt köpt en till! Så mycket oförutsett som kan hända med både foderhäst och inackorderingar från en dag till en annan, inte värt det i mina ögon.
 
Det verkar som alla tycker att det är bäst att köpa! Ja, det får nog bli så. Ska väl inte vara några större problem att hitta en häst för några tusenlappar som kan gå och skrota här hemma i hagen tillsammans med promenadhästen.

Jag har dock fått ett erbjudande från närmaste grannen om att låna deras gamla ponny för en period, så det kan ju vara en tillfällig lösning så länge.
 
Finns alldeles för många äldre hästar i 25års åldern som "Behöver ett sista hem" att ta in en sån och ha som gräsklippare kan ju vara trevligt :). Är ju oftast att ägarna bara inte vill ha kvar hästen eller ta bort den :/.
 
Jag följde era råd här i tråden och bestämde mig för att köpa istället för att låna. Och nu har jag hittat en perfekt sällskapshäst som jag får köpa för en symbolisk summa.

Ridhästen är såld, och så fort hon har åkt iväg hämtar jag hem sällskapshästen. Och det känns som ett bra beslut - det är bättre att äga än att låna :)
 
Beroende på din promenadhäst och dens behov av mat i hagen hade jag köpt den billigaste passande (förmodligen äldre) ponny/häst jag kunnat hitta. En som inte behöver motion, en som är billig i drift och förmodligen något äldre mer än något ungt med "gammal skada"...

Den dagen det är dags för din promenadhäst att vandra vidare kanske vore en bra dag för sällskapet med att vandra vidare...
 
Beroende på din promenadhäst och dens behov av mat i hagen hade jag köpt den billigaste passande (förmodligen äldre) ponny/häst jag kunnat hitta. En som inte behöver motion, en som är billig i drift och förmodligen något äldre mer än något ungt med "gammal skada"...

Den dagen det är dags för din promenadhäst att vandra vidare kanske vore en bra dag för sällskapet med att vandra vidare...
Och den sällskapshäst jag har köpt nu passar precis in på din beskrivning :) Ett sto som är lika gammal som min promenadhäst och som inte behöver ridas - perfekt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej kloka bukefalister! Hjälp mig resonera kring sällskapshäst. Jag kommer troligtvis ta hem en ridhäst till mig (fullblod) och över...
Svar
9
· Visningar
1 956
Senast: pajaztar
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 752
Anläggning Min foderhäst som jag har haft som sällskap till min ridhäst i några år ska flytta tillbaka till sin ägare och jag är nu i valet och...
2
Svar
22
· Visningar
2 400
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Hur löser man eget stall och egen häst med sällskap till sin häst enklast? Vi har plats för 2 hästar och jag har 1 och har inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 956
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp