Läkning vid kastrering??

Fahlis

Trådstartare
Kastrerade min åring den 3 maj. Allt gick bra, och det har inte varit speciellt svullet el. sett infekterat ut. Nu har jag sett att i varje fall ena "såret" ser öppet ut. Är ca. 5 cm långt, kanske lite mer, och glipar. Men ser fortfarande inte infekterat eller svullet ut, utan mer åt "slemhinne-rosa" hållet till. Han är pigg & glad förövrigt. Min undran är hur lång tid har det tagit för era "kastreringar" att läka??? Brukar det se ut på det viset?

Sv: Läkning vid kastrering??

Hej
Jag har aldrig kastrerat någon som åring vi brukar vänta tills dom fyllt 3år.Tycker att det låter som om det verkar ok.Jag har alltid tagit på hanskar å tryck hål så allt gegg kommer ut, en bra kastrering utan komplikationer brukar ha läkt efter ca 2veckor.Se till att hålla igång hästen men det här väl redan vet talat om för dig.
Lycka till
Mvh Tail

Första hästen (4 år) tog det närmare 3 månad innan såren var läkta, varpå 2 av dessa var infektioner på infektioner (gick åt Rätt mycket mediciner...)...så jag fick pilla upp dom dagligen för att hålla rent (han var dock ett extremfall, med stora varbölder och annat uäck).

Den andra (nästan 2 år), ganska små snitt, tog det ca 1½ vecka innan det var läkt - snabbt och bra :D . Detta trots en liten infektion som uppstod redan andra dagen. PC insatt direkt, och mer öppnande av jourvet. den kvällen det upptäcktes.

Den tredje, står i stallet just nu, har stora snitt (ca 8 cm, konstaterat av behandlande vet.). Vet. sa att jag kan räkna med ganska många veckor innan det är helt läkt.

Ser det rent ut, är rosa och fint, ingen feber och hästen är pigg och glad - då tycker jag inte att du ska oroa dig :). Tänk på att såren läker inifrån och ut, så det är bara bra att såret hålls öppet, eller glipar. Blir det en stor sårskorpa, riv bort den och spola rent så gott du kan. Glöm inte engångshandskar bara...det är äckelvarning ;)

Första hästen (4 år) tog det närmare 3 månad innan såren var läkta, varpå 2 av dessa var infektioner på infektioner (gick åt Rätt mycket mediciner...)...så jag fick pilla upp dom dagligen för att hålla rent (han var dock ett extremfall, med stora varbölder och annat uäck).

Den andra (nästan 2 år), ganska små snitt, tog det ca 1½ vecka innan det var läkt - snabbt och bra :D . Detta trots en liten infektion som uppstod redan andra dagen. PC insatt direkt, och mer öppnande av jourvet. den kvällen det upptäcktes.

Den tredje, står i stallet just nu, har stora snitt (ca 8 cm, konstaterat av behandlande vet.). Vet. sa att jag kan räkna med ganska många veckor innan det är helt läkt.

Ser det rent ut, är rosa och fint, ingen feber och hästen är pigg och glad - då tycker jag inte att du ska oroa dig :). Tänk på att såren läker inifrån och ut, så det är bara bra att såret hålls öppet, eller glipar. Blir det en stor sårskorpa, riv bort den och spola rent så gott du kan. Glöm inte engångshandskar bara...det är äckelvarning ;)

Min hade ju oxå stora snitt, som din tredje. Såren glipar, och vad jag förstår på dig är att det är precis vad de ska göra?! Så det verkar som jag får vänta någon vecka till. Som sagt...det har sett fint ut hela tiden och hans allmänntillstånd är bra. Jag har varit med vid kastreringar innan. Men aldrig haft en egen som kastrerats och jag där jag fått ta "eftervården" själv. Alltid lär man sig nya saker!!!!:bow:

Drar liv i en gammal tråd :)

Min ena kastrerades stående den 4/11 med rätt stora snitt. Ena sidan hade läkt ihop men gick upp igen och den andra är fortfarande öppen. Han är lite gulgeggig/skorpig men har ingen feber, lika god aptit som vanligt, och är pigg & glad. Jag har tvättat för att få bort det värsta men vill samtidigt inte pilla för mkt...är det läge för storrengöring samt ny penicillinkur ändå kanske? jag sprutade honom i 3 dgr efter kastreringen.

Jag kastrerade min 5 åring för snart 3 veckor sen och hans svullnad har gått ner väldigt mycket och det ser fint ut. Han var pigg redan dagen efter och sprang i hagen som inget hade hänt. Han har inte haft nå feber. Hans sår är fortfarande öppna, men det ut att läka fint. Vet sa att jag kunde börja rida efter 3 veckor..har börjat skritta honom lite och kommer att börja rida honom igen så snart jag köpt ny sadel.

haha, jag läste bara 3:e maj utan att kolla när tråden postades och tänkte att "shit, det är klart att något inte är som det ska ifall det inte läkt ihop ända tills nu - det har ju gått ett halvår!"

:rofl::o

På min läkte ena sidan jätte fort medans den andra tog flera veckor. Såg ut som svallkött i såret men efter hand torkade det upp och ramlade av allt efter som. Höll ju koll på temp och så under tiden med de var ingen fara...

haha, jag läste bara 3:e maj utan att kolla när tråden postades och tänkte att "shit, det är klart att något inte är som det ska ifall det inte läkt ihop ända tills nu - det har ju gått ett halvår!"

:rofl::o

Jag med! Tyckte att det var lite konstigt att alla tyckte att det var helt normalt....

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 678
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 332
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10