Lagar/regler fodring av häst?

Svamlan

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon form av lagstiftning som reglerar hur man ska utfodra hästar? T ex hur lång tid som får gå mellan fodringar? Det finns ju en miljon regler om boxstorlekar, gångbredder, takhöjd etc. Anledningen till att jag undrar är över att när jag var ung för en miljon år sen (eller i slutet av 80-talet) så var jag medryttare på en häst i ett stall (Sthlm) där hästarna fodrades med hö och kraftfoder kl 7, kraftfoder till lunch kl 12 och sedan hö och kraftfoder kl 17. Döm då om min förvåning då jag för ett tag sedan stötte på en person som stod i det stallet nu och dessa tider ff gällde. Jag kan inte förstå hur 30 hästägare kan gå med på detta och betala så pass mkt pengar för att ha sin häst där....(centralt nära stan i norrort). Och är det ens lagligt att bara utfodra med hö två ggr per dag? Kan tillägga att de nyligen fått bygga om stallet pga för smala gångar....
 
Jag undrar om det finns någon form av lagstiftning som reglerar hur man ska utfodra hästar? T ex hur lång tid som får gå mellan fodringar? Det finns ju en miljon regler om boxstorlekar, gångbredder, takhöjd etc. Anledningen till att jag undrar är över att när jag var ung för en miljon år sen (eller i slutet av 80-talet) så var jag medryttare på en häst i ett stall (Sthlm) där hästarna fodrades med hö och kraftfoder kl 7, kraftfoder till lunch kl 12 och sedan hö och kraftfoder kl 17. Döm då om min förvåning då jag för ett tag sedan stötte på en person som stod i det stallet nu och dessa tider ff gällde. Jag kan inte förstå hur 30 hästägare kan gå med på detta och betala så pass mkt pengar för att ha sin häst där....(centralt nära stan i norrort). Och är det ens lagligt att bara utfodra med hö två ggr per dag? Kan tillägga att de nyligen fått bygga om stallet pga för smala gångar....

Två ggr om dan säger ju inte mkt. Hur mkt vid varje fodring och hur lång tid utan grovfoder är viktigare. Hästar med fri tillgång där man ställer ut storbal fodras några ggr i veckan ungefär. :)

Men till frågan, nej det finns inte enligt Jordbruksverket några direka regler, det är ju luddigt som mkt annat, citerat:
Varje dag ska du ge din häst foder av god kvalitet och lämplig struktur. Fodergivan ska garantera att din häst får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Du ska ge din häst grovfoder i tillräcklig mängd, så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att din hästs behov av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.
 
Jag undrar om det finns någon form av lagstiftning som reglerar hur man ska utfodra hästar? T ex hur lång tid som får gå mellan fodringar? Det finns ju en miljon regler om boxstorlekar, gångbredder, takhöjd etc. Anledningen till att jag undrar är över att när jag var ung för en miljon år sen (eller i slutet av 80-talet) så var jag medryttare på en häst i ett stall (Sthlm) där hästarna fodrades med hö och kraftfoder kl 7, kraftfoder till lunch kl 12 och sedan hö och kraftfoder kl 17. Döm då om min förvåning då jag för ett tag sedan stötte på en person som stod i det stallet nu och dessa tider ff gällde. Jag kan inte förstå hur 30 hästägare kan gå med på detta och betala så pass mkt pengar för att ha sin häst där....(centralt nära stan i norrort). Och är det ens lagligt att bara utfodra med hö två ggr per dag? Kan tillägga att de nyligen fått bygga om stallet pga för smala gångar....

Två gånger om dagen säger inte så mycket. Beror helt på hur mycket hästarna får.. Kan ju vara så att de fodras kl 7 och sedan får så de kan äta fler timmar.
Våra unghingstar fodras ca 1-2 gånger i veckan :P men får då två storbalar per gång. (plus halm i ligghallen). Svårt att sätta en lag på hur många gånger per dag en häst måste fodras, bör snarare vara minimum giva per dag ex X kg TS/per hundra kilo häst.
 
Två gånger om dagen säger inte så mycket. Beror helt på hur mycket hästarna får.. Kan ju vara så att de fodras kl 7 och sedan får så de kan äta fler timmar.
Våra unghingstar fodras ca 1-2 gånger i veckan :P men får då två storbalar per gång. (plus halm i ligghallen). Svårt att sätta en lag på hur många gånger per dag en häst måste fodras, bör snarare vara minimum giva per dag ex X kg TS/per hundra kilo häst.

Ja.
Den anläggning där jag var installad tidigare, fodrade med stråfoder en gång per dygn.
De fick sitt stråfoder inne; var ute ca 6 tim per dygn.
Man avpassade fodermängden så att det var små fodermängder kvar när det var dags för nästa giva.
Det fungerade utmärkt.

Jag fodrar morgon och kväll, och de har att göra lång tid samt har lite annat exempelvis sly att gnaga/tugga på resten av dagen. Kvällstid får de så pass att det är lite kvar i boxen när jag släpper ut på morgonen.
 
För att svara på frågan om det regler eller lagar som styr hur ofta en häst ska utfodras, så finns det inte. Det som finns är att hästen ska ha välanpassat foder av god hygienisk kvalitet.
Som så många redan skrivit går det inte att säga något om antalet gånger en häst får mat. Utan det är mängden den får som är det avgörande.
 
Får dem tillräckligt mycket så dem har lång ät tid så är det inge problem att fodra mer sällan :)
 
Jag tror att alla som säger att de fodrar sällan måste vara väldigt tydliga med att de ger fri tillgång på stråfoder. Tyvärr fodrar många alldeles för mycket kraftfoder och alldeles för lite stråfoder och alldeles för sällan..
 
Jag undrar om det finns någon form av lagstiftning som reglerar hur man ska utfodra hästar? T ex hur lång tid som får gå mellan fodringar? Det finns ju en miljon regler om boxstorlekar, gångbredder, takhöjd etc. Anledningen till att jag undrar är över att när jag var ung för en miljon år sen (eller i slutet av 80-talet) så var jag medryttare på en häst i ett stall (Sthlm) där hästarna fodrades med hö och kraftfoder kl 7, kraftfoder till lunch kl 12 och sedan hö och kraftfoder kl 17. Döm då om min förvåning då jag för ett tag sedan stötte på en person som stod i det stallet nu och dessa tider ff gällde. Jag kan inte förstå hur 30 hästägare kan gå med på detta och betala så pass mkt pengar för att ha sin häst där....(centralt nära stan i norrort). Och är det ens lagligt att bara utfodra med hö två ggr per dag? Kan tillägga att de nyligen fått bygga om stallet pga för smala gångar....

Kommenterar just nu bara sista meningen.
Vad har det faktum att de behövde bygga om stallet, som antagligen var gammalt och följde äldre mått, med fodringsfrekvensen att göra?
Eller menar du att man för att byggnaden är gammal och därmed måtten behöver justeras, inte sköter hästarna?
 
Hur skulle en sådan lag vara utformad? Vore bättre i så fall hur länge en häst får vara utan mat.

Själv kollar jag hö bingen 2 gånger dag (kan ibland bli 3 gånger) men inte alltid jag fyller på, under sommaren kan det dröja månader innan nästa fodring.

Så nå ser inga problem med få fodringar dock ser jag problem med lite grovfoder och få fodringar.
 
Kommenterar just nu bara sista meningen.
Vad har det faktum att de behövde bygga om stallet, som antagligen var gammalt och följde äldre mått, med fodringsfrekvensen att göra?
Eller menar du att man för att byggnaden är gammal och därmed måtten behöver justeras, inte sköter hästarna?

Nej...det var mer det här med att det finns tusen och åter tusen regler för alla himla mått i stallet etc etc....men då inte så mkt om hur hästarna egentligen sköts.
 
Hur skulle en sådan lag vara utformad? Vore bättre i så fall hur länge en häst får vara utan mat.

Själv kollar jag hö bingen 2 gånger dag (kan ibland bli 3 gånger) men inte alltid jag fyller på, under sommaren kan det dröja månader innan nästa fodring.

Så nå ser inga problem med få fodringar dock ser jag problem med lite grovfoder och få fodringar.

När jag var i det stallet var det inte tänkt så att man fodrade så att hästen hade hela dagen, i allafall inte på den tiden. Då åt hästarna frukost normal giva och sen var de utan mat till 17, åt sin middag och sen tomt i boxen i gen. Hur de tänker nu vågar jag inte svara på. Att ge fri tillgång med stråfoder är ju en helt annan sak, så var inte tänket här så som det är i en del moderna stall nu att man ger en stor giva som hästarna har över dygnet.
 
Två ggr om dan säger ju inte mkt. Hur mkt vid varje fodring och hur lång tid utan grovfoder är viktigare. Hästar med fri tillgång där man ställer ut storbal fodras några ggr i veckan ungefär. :)

Men till frågan, nej det finns inte enligt Jordbruksverket några direka regler, det är ju luddigt som mkt annat, citerat:
Varje dag ska du ge din häst foder av god kvalitet och lämplig struktur. Fodergivan ska garantera att din häst får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Du ska ge din häst grovfoder i tillräcklig mängd, så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att din hästs behov av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.
Jag undrar om det finns någon form av lagstiftning som reglerar hur man ska utfodra hästar? T ex hur lång tid som får gå mellan fodringar? Det finns ju en miljon regler om boxstorlekar, gångbredder, takhöjd etc. Anledningen till att jag undrar är över att när jag var ung för en miljon år sen (eller i slutet av 80-talet) så var jag medryttare på en häst i ett stall (Sthlm) där hästarna fodrades med hö och kraftfoder kl 7, kraftfoder till lunch kl 12 och sedan hö och kraftfoder kl 17. Döm då om min förvåning då jag för ett tag sedan stötte på en person som stod i det stallet nu och dessa tider ff gällde. Jag kan inte förstå hur 30 hästägare kan gå med på detta och betala så pass mkt pengar för att ha sin häst där....(centralt nära stan i norrort). Och är det ens lagligt att bara utfodra med hö två ggr per dag? Kan tillägga att de nyligen fått bygga om stallet pga för smala gångar....
Man går efter föreskriftsmotiv många gånger när man ska tolka regelverket. I det här fallet

"Hästar har ett stort behov av att tugga. Hästar på bete ägnar ca 16-18 tim/dag till att äta. Om mängden är för liten blir ättiden för kort och risken ökar för att hästen utvecklar ett stereotypt beteende vilket är ett tecken på brister i miljö och skötselrutiner. Den svenska rekommendationen för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2 kg t.s/100 kg kroppsvikt. Grovfodret kan utgöras av t.ex. gräs, hö, hösilage, ensilage, halm men hästar äter också gärna vissa typer av bark och grenar vilket ger ett tillskott av den nödvändiga växttråden. Fri tillgång till grovfoder är att rekommendera till häst. För att upprätthålla kroppstemperaturen i kallt väder måste hästen öka foderintaget. Att beta är ett naturligt beteende för hästen. Den får då tillfredställa både sitt behov av att tugga och av att söka foder. Vissa hästar kan av veterinärmedicinska skäl inte tillåtas beta. Det kan exempelvis gälla hästar som lätt utvecklar fång. Övervikt är ett annat hälsoproblem hos hästar där ett av de sjukdomstillstånd som kan uppstå som följd av övervikten är fång. Hästar som lätt blir överviktiga kan utfodras med grovfoder med lägre näringsinnehåll såsom halm och magert hö i kombination med att hästarna motiveras till rörelse genom att foderplatser och vatten placeras så att hästarna måste förflytta sig mellan dem för att få tillgång till foder och vatten."

Ovan är alltså det som man ska ha i beräkningen i samband med utfodring. Ganska konkret tycker jag nog.

Men som någon sade så är antalet utfodringstillfällen inte det första man ska titta på utan mängden grovfoder/sysselsättningstiden. Erfarenheten säger mig att det aktuella stallet inte uppfyller kravet ;)
 
Har för mig att det finns vissa regler vad gäller vattning och utfodring vid transport specifikt, även vad gäller pauser och dygnsvila.

Men inte annars, nej.
Vi ger hästarna käk 1-2 ggr/v. (Fri tillgång).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 264
Senast: cassiopeja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·
A
Hästvård Jag förstår mig inte på vissa som fodrar sina hästar på sådana lustiga tider. Jag har varit med om flera olika exempel. Exempel 1)...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 835
Senast: Sterling
·
S
Foder & Strö Finns det någon bestämmelse på hur ofta en häst ska äta? Jag börjar bli lite orolig för min pålle. I vårat stall får de mat kl 7...
Svar
14
· Visningar
1 084
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp