lag om täcke???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chanell_86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 8 695
Sv: lag om täcke???

*kl*

I och med den lagen, innebär det att ett uppvärmt stall där man inte byter täcken har problem? I det stallet jag tänker på står ofta hästarna på vintern med riktigt riktigt tjocka termotäcken över natten inne eftersom det är 25 minus ute och täckena inte byts. De står så ca mellan 1400-0900.

Fortvarande ingen lag utan ett allmänt råd till föreskriften om hästhållning. Men visst det går att använda i sådana fall.
PL

:eek: Vad har du för Rambo-ponny? :p

Till ts:
Min häst är inte ens klippt och har 350 g på sig ute nu med helhals, han är inte övertäckad, han fryser helt enkelt så jag tkr det vore helt sjukt med nån lag om täckesanvändnig. Min häst skulle må jättedåligt om han inte fick ha sina täcken på sig.

Jag har klippta hästar på lösdrift. De går endast på regntäcken. Vid varma dagar går de utan helt. Tycker det verkar väldigt konstigt att ha 350 g på en häst redan nu. Men jag förstår ju varför lagarna kommer upp.

*kl*

I och med den lagen, innebär det att ett uppvärmt stall där man inte byter täcken har problem? I det stallet jag tänker på står ofta hästarna på vintern med riktigt riktigt tjocka termotäcken över natten inne eftersom det är 25 minus ute och täckena inte byts. De står så ca mellan 1400-0900.

Är det ett uppvärmt stall? I så fall är det för jävligt.
Jag har ingenting emot täcken, använder det själv, men det är hästens behov som gäller. Inte ägarens.

Ni är rätt roliga.
Finns ingen lag om att man inte får ha täcken. Finns bara allmänna rekomendationer att man inte BÖR ha täcke. (SJV hemsida) Och då endast om det skulle behövas. Innan ni börjar irriterara Er över sakar ta reda på fakta. Det är vi som hästägare som är skyldiga att se till att våra hästar mår bra. Lagstiftningar finns till för en anledning.

Ni är rätt roliga.
Finns ingen lag om att man inte får ha täcken. Finns bara allmänna rekomendationer att man inte BÖR ha täcke. (SJV hemsida) Och då endast om det skulle behövas. Innan ni börjar irriterara Er över sakar ta reda på fakta. Det är vi som hästägare som är skyldiga att se till att våra hästar mår bra. Lagstiftningar finns till för en anledning.

Det påpekas också i flera inlägg i denna tråd. Det som diskuteras är om det istället borde vara en lag. Läs hela tråden så att du har tagit reda på fakta innan du irriterar dig nästa gång.

Dessutom är inte rekommendationen att man inte bör ha täcke. Den är att täcke endast ska användas vid behov. Dvs hästens behov.

Fortvarande ingen lag utan ett allmänt råd till föreskriften om hästhållning. Men visst det går att använda i sådana fall.
PL

Ok, läste inte hela tråden innan jag svarade. Men hur går det att använda för det känns för hemskt att veta att en jäkla massa hästar måste stå och få värmeslag i onödan. Jag red en häst i det stallet ett tag och den ägaren hade alltid ett tunnt täcke på hästen även om det var svinkallt. Ändå när jag kom på morgonen innan utsläpp så var hon svettig under täcket. Vill inte veta hur de hästarna med tio gånger så tjocka täcken mår...

Men hela diskussionen grundar sig på dels ett felaktigt påstående att det skulle komma en lag mot täckesanvändning dels på det felaktiga påståendet att dagens rekomendation skulle vara en lag. Då är det väl inte så konstigt att vi försöker resonera utifrån vad som faktiskt gäller.
PL

Jag läste en väldigt intressant artikel i hästfocus för knappt ett år sedan om en veterinär som hade gjort en studie på hästar och täckesanvändning, det var en mycket intressant artikel med många aha-upplevelser, ngn mer som läst den? Hon tog upp bla hur skritt/rid täcken påverka hästen negativt och att man absolut inte skulle täcka efter en ridtur när hästen var som svettigast utan efter ett par timmar osv för det hade med blodgenomströmningen i musklerna som man kunde påverka negativt om man la på täcket med en gång osv.... Å då var det viktigt att man använde rätt sorts material i täcket, ullfilt har jag för mig att det skulle vara. Jag har ingen egen kommentar ang detta känner att var och en gör det som de själva tycker känns bäst för sig å sin häst men nog kan jag störa mig på övertäckade hästar på sommaren bortsett från exem täcken och sånt då givetvis. Personligen använder jag aldrig täcke till mitt Nordsvenskabrukssto som går på lösdrift med fritillgång året runt.

Hej igen
Jag har inte irriterad mig över nånting. Men jag måste ärligt säga att det är som du säger. Jag har inte läst alla inläggen...:idea:
Men det verkar som om många har tyckanden om det här med täcke på hästar. Jag tycker själv att man ska använda det med förnuft och vid behov.

Sant och riktigt.
Mitt svar avsåg milli som inte hade en aning om trådens inehåll.

Håller med.
det är precis det resonemanget - hellre för varm än för kall, som tyvärr verkar styra alltförmånga. Och det är för att det sällan skrivs ngt om exakt hur mkt hästen lider och påverkas av att vara överhettad. Det är beklagligt.

kl*

Finns det någon som har fakta på hur hästen påverkas av att vara för varm? Då tänker jag inte på uppenbara saker som att de får problem med exem eller utslag, men hur lider hästen av att vara för varm? Min fråga grundar sig inte på att jag tycker det är ok att övertäcka sin häst, men jag skulle gärna vilja få in lite fakta i ämnet.

Så här skriver A*ria:
"Vad kan hända om hästen har täcke i onödan?
Det finns en viss risk för överhettning om hästen ständigt går omkring med extra ”kläder”. Den har redan en isolering i form av sin päls, och det vi gör när täcket läggs på är att klä in den i en dunjacka eller motsvarande. Om då vädret skiftar flera gånger som det ofta gör under en normal dag, har hästen ingen möjlighet att göra sig av med det överskott av värme som kan uppstå. Då kan det bildas svettavlagringar i hästens hårrem, vilka bakas in i huden och på sikt kan ge olika hudproblem t ex svampinfektioner.

Det är vanligt med skav från täcken med dålig passform eller tunga täcken. Ett dåligt tillpassat täcke kan hindra hästens rörelser och det finns en viss skaderisk om spännena går upp så att gjordar och bensnören hänger lösa.
"

Tackar :bow:

De hästar som kontinuerligt övertäcks bör således få någon slags hudåkomma/reaktion, men om det som många i tråden beskriver enbart handlar om att man är osäker på vädret under 1 dag, vad är det då som talar för att det är bättre att hästen är för kall än för varm?

Hästen är utrustad med päls och denna päls är utmärkt skydd mot både värme och kyla.
Det fungerar nämligen så att när det är kallt ute så reser sig hårstråna upp och fungerar som en inbyggd isolering, när det är varmt så gör de det inte. Så en häst ska i grund och botten inte behöva täcke så länge den är helt frisk, rätt fodrad och har möjlighet att ta skydd för regn och blåst under ett tak+vägg (bäst är ett utestall) eller liknande.
Vad som sedan bestämmer hur pass "kyl/värmetålig" hästens päls är då inte främst hur pass mycket den stått ute i kyla utan hur pass mycket sol och dagsljus den får.
Märker du då att din häst fryser så ska de enklaste lösningarna vara att förlänga antalet timmar dagsljus genom att exempelvis ha en lampa tänd i Utestallet (om det här är möjligt), eller också öka mängder foder. - eftersom att hästen producerar egen värme genom att äta behövs då mer foder under regniga/blåsiga dagar för att hålla kölden borta.
Lägger du täcke på din häst så plattas hästens hårstrårn till och får då inte lika enkelt att resa sig även då hästen går utan täcke, samtidigt som de inte får chansen att ta upp något dagsljus så det här kan bli en ond cirkel.
Är hästen där emot sjuk eller gammal så kanske den inte har tillräckligt mycket hull eller liknande och då kan hästen behöva ett täcke vid minusgrader och under fuktiga och blåsiga förhållanden.

Det är enkelt att jämföra med oss människor. Då det är kallt ute reser sig våra ack så få hårstrån för att de SKA fungera som en isolering. Förr i tiden hade vi betydligt mer hår på kroppen just av denna anledning, och det var också då människor gick omkring med enbart ett skynke för att skydda könsorganen. Nu när vi går med kläder och pälsar på oss ju kallare det är så kan vi inte heller hantera kölden så bra.
Har hästen tillgång till tak mot regn och vägg mot blåst så kan denna häst själv gå och ta skydd när den känner att den behöver detta.
Hästar som däremot är klippta mycket kan behöva täcke.
Hästar som tränar ofta klipps gärna ofta, detta för att de lättare ska bli av med överskottsvärmen efter ridning och för att torka snabbare.
Om din häst tränas på "medelnivå" räcker en Spårklippning och då behöver denna inte täckas. Den torkar snabbt när den svettas.

"Vad kan hända om hästen har täcke i onödan?
Det finns en viss risk för överhettning om hästen ständigt går omkring med extra ”kläder”. Den har redan en isolering i form av sin päls, och det vi gör när täcket läggs på är att klä in den i en dunjacka eller motsvarande. Om då vädret skiftar flera gånger som det ofta gör under en normal dag, har hästen ingen möjlighet att göra sig av med det överskott av värme som kan uppstå. Då kan det bildas svettavlagringar i hästens hårrem, vilka bakas in i huden och på sikt kan ge olika hudproblem t ex svampinfektioner.

Det är vanligt med skav från täcken med dålig passform eller tunga täcken. Ett dåligt tillpassat täcke kan hindra hästens rörelser och det finns en viss skaderisk om spännena går upp så att gjordar och bensnören hänger lösa."

Källa: Täcken för många miljoner, Ingrid Andersson, Ridsport
Med tillstånd av Ingrid Andersson och Ridsport.

Till sist... självklart så förstår jag att personer som hys stallplats på ett större ridstall inte har lyxen eller möjligheten att bestämma precis hur hästarna ska ha det, men det är värt att ta upp frågan och åtminstone se efter om personalen på stallet kan göra något åt det.

Så naturligt som möjligt = en naken häst mår bäst.

Vänligen // Agnes

Liknande trådar

Hästvård som jag förstår den nya lagen så får man inte övertäcka hästarna och bara täcka dom om det är absorlut nödvändigt . Hur många vet ni...
19 20 21
Svar
409
· Visningar
50 201
Senast: lewellyn
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Domino_s
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 701
Senast: NinaochRambo
·
R
Hästvård Hejsan. Jag har ett halvblods sto som jag köpte sent i sommras som var. När hon kom till mig hade hon kliat av man å svan, förra...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka