lag om täcke???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chanell_86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 8 695
Sv: lag om täcke???

Det stämmer faktiskt.
Saxat från Jordbruksverket:"Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd mot kyla, väta eller insekter"

Som P_L redan påpekat är detta ett BÖR, inte ett SKA.
Det är för mig och de flesta andra självklart att bara täcka vid behov, men tyvärr inte för alla. Därför skulle jag inte ha något emot att det istället för denna rekommendation blev en lag, dvs ett SKA.

Därför skulle jag inte ha något emot att det istället för denna rekommendation blev en lag, dvs ett SKA.

Men käre vän, hur ska man kunna efterfölja detta om det nu skulle bli som en lag? Jag vet att det är en rekomendation men du skriver att du har inget emot att det blir en lag, hur ska det lösas då man aldrig kan rå över väder o vind? Tycker att det låter urkorkat att göra det till en lag. Bättre med rekomendationer som det är nu.

Tycker att djurinspektörerna har bättre saker att göra än att i framtiden jaga folk som sätter på sina hästar täcken. Det finns ju hästar som varken fodras eller skos korrekt eller har en bra stallmiljö, när man inte ens kan komma åt dessa känns det ju löjligt att jaga folk som slänger på sina hästar täcken. Då tycker jag att det är bra mycket värre med folk som låter sina hundar ligga hela dagarna i bilen medans de jobbar än hästar som går ute med ett för tjockt täcke.

På sätt & vis tycker jag lagen är bra.

Mina 2 har gått ute dygnet runt fram tills inatt, bara gamlingen har haft ett tunt ofodrat regntäcke nattetid eftersom han lätt blir rosslig. Hingsten har inget.
Dom har haft hö & gräs i hagen att äta.

Jag täckar vid beov & om det är för dåligt väder då dom går ute 14 timmar om dagen & jag är inte hemma.

Det är vid normala väderförhållanden inte svårt att efterfölja, men däremot att kontrollera att det efterföljs.
Givetvis är det svårt en period på våren och hösten då det kan vara frost på morgonen och sedan väldigt varmt på dagen, men det handlar inte om speciellt många av årets dagar. Det får man lösa helt enkelt. Det är inte rimligt att en häst ska gå och svettas i ett för tjockt täcke för att ägaren inte hinner/orkar åka och ta av det.
Övrig tid på året är inget problem för den som förstår när och hur hästen behöver täcke. Det är ju för dem som inte förstår/bryr sig om det som det skulle behövas bestämmelser.

tack alla som svarat! jag tycker just det att det kanske är många hästar som är övertäckade sommartid och kanske även höst vår oxå när det är fint väder!

själv har jag min häst täckad med ett ofodrat regntäcke nu när det blåser och regnar hela tiden.. han är nu inte klippt än men pälsen ska av snart.. (börjar se ut som en björn:rofl:)
alltså det gubben jag pratade med sa var att man "inte någonsin" fick ha täcke på sin häst (typ) så sabbar det ju för många som behöver ha sina hästar klippta hela vinterperioden..

om det skulle bli en sån lag så vet jag inte vad man ska göra det funkar ju inte...?!

det måste ju va som ngn skrev att det är en lag mot "övertäckning"..

mvh chanell_86

Det är inte LAGSTIFTAT, det är ett BÖR i en författning.
PL

PL har rätt.
Det är djurskyddet som tagit upp det som ett frågetecken, när det gäller den idoga övertäckning som noteras och dokumenteras på skiljda och mångfaldiga ställen runtom i hästsverige, och som verkar öka lavinartat med varje år. Et och massörer har lagt sig i debatten och pekat på fysiska problem pga för mkt täcken i olika lager och dålig passform - spänningar, låsningar och annat.

jag tycker att frågan är vettig och viktig. Täckesindustrin är en million industri som ökar och ökar, för folk köper mer och mer och lockas av reklamen, utan att ha ngn som helst kunskap eller ens vilja att lära sig om hur hästen verligen fungerar under värme, kyla och olika förhållanden att reglera värme och kyla.

att folk förringar betydelsen av för mkt täcken visar bara på okunskap runt hur mkt det verkligen påverkar hästen. allt man fokuserar på är att hästen skall frysa. det är också allt det talas om i täckes försäljning/reklam osv osv. och folk köper det.
Ingen pratar om hur farligt överhettning är och hur mkt lidande det orsakar hos hästen. Det är ett helt odebatterat och oillustrerat ämne, - som folk inte ens reflekterar över -d ärflör att allt baseras på mänskliga behov och reaktioner - och appliceras på hästen. dvs kall temperatur för människan = kallt för hästen. ruggigt väder = ruggigt för hästen. osv.

önskar att det fanns mer VILJA hos folket att iallafall ta till sig de fakta som finns ang. detta - SEN kan man göra sin egen bedömning. Tyvärr är för många dessvärre helt öppet ointresserade av detta, det ser man här i trådar varje dag. "det är min häst jag vet bäst!. "just min individ fryser mest av alla!. osv osv. Varför kan man inte iallfall TITTA på lite information och kunskap runt hur hästarna fungerar? det är ju inte ens att man behöver erkänna det för ngn om man inte vill, dvs att man kollat lite ,och inte vet allt själv. :angel: I var och varannan tråd här ser man ju att folk inte ens har den minsta susning? ämnen som tex "vilket täcke vid x temperatur" osv? postas dagligen denna tid på året. bland annat.

mvh/mackan
som klipper och täckar sin häst - dvs inte är ngn anti-täckes fanatiker. men som täckar med ett visst mått kunskap bakom, vett och sans.

Senast ändrad:

Det är vid normala väderförhållanden inte svårt att efterfölja, men däremot att kontrollera att det efterföljs.
Givetvis är det svårt en period på våren och hösten då det kan vara frost på morgonen och sedan väldigt varmt på dagen, men det handlar inte om speciellt många av årets dagar. Det får man lösa helt enkelt. Det är inte rimligt att en häst ska gå och svettas i ett för tjockt täcke för att ägaren inte hinner/orkar åka och ta av det.
Övrig tid på året är inget problem för den som förstår när och hur hästen behöver täcke. Det är ju för dem som inte förstår/bryr sig om det som det skulle behövas bestämmelser.

Men ärligt talat, du pratar om normala väderförhållanden, har denna sommaren haft normala väderförhållanden? Nej knappast, det kan man ju bara märka genom att foderpriserna gått upp eller? Kan ju även ta förra hösten då det kändes som om det konstant regnade här hemma, vi tog in hästarna redan i september, mammas går ute fortfarande (mina har rymt tre gånger för mycket så sommaren tog slut på dem för två veckor sen, och ja jag stödfodrade så mat hade de).

Och nej, jag tycker inte att det är rimligt att hästar ska gå och svettas för att de är övertäckade. Och jag kan ju villigt erkänna att det har hänt mitt ena sto två gånger nu i höst, att hon har blivit utsläppt innan jag går till jobbet dvs halv 6 på morgonen i ett tunt regntäcke och när jag slutat jobbet kl14 kommit ut till henne och hon varit svettig pga det varit strålande väder med solsken istället för regn som väderprognosen lovat. Har även släppt ut henne efter nattskiften utan täcke då det sett ut att bli fin fint väder och när man vaknar vid 13-14 tiden vräker regnet ner och hon fryser, det är inte heller roligt. Är jag bara ledig åker jag ut till mina hästar och tar av/på täcken efter väder och behov, men jag kan inte begära att jag ska gå ifrån jobbet pga täckesbyte. Har en snäll chef som låter mig gå ifrån ibland vid särskilda behov när det gäller mina hästar man man kan inte påfresta honom för mycket heller.

Tja detta är ju nu som jag förstått en myt om lag. Men en rekomendation.

Vilket är väl tur det. Vissa hästar är mer frusna än andra. Min tjej är väldigt frussen. Men har vindskydd så hon får oftast stå utan täcke. Endast vid nederbörd får hon nåt så hon håller sej torr, Och det är oftast då hon är blöt som hon tycker det är jobbigt.. Sen skiter jag i om det är 20 minus. Hon har fri tillgång till mat så hon brukar inte klaga så länge hon är torr.

En tidigare granne hade dock värme i sitt stall. Tjocka täcken på sina hästar hela vintern även varma vinterdagar. Ibland va hästarna svettig då de kom in på kvällen. Då hade en lag suttit bra att peka på.
Hästarna har det bra nu då de bytt ägare.

Sen ena hästen i mitt stall får ha täcke på nätterna redan nu då hon är tunn och omusklad. Och det är för att energin inte ska gå åt att hålla värmen. Tjejen som har hästen har fått upp vikten, men det tar lite tid.

Så det är ju individuellt om vem som behöver täcke och inte. Så en lag skulle ju bli helgalet i de flesta fall. Men att rekomendera är helt okej men lite lite i andra fall.

Vet inte om detta tillförde något för nån diskution. Men ville bara göra min röst hörd:angel:

*kl*

Håller mig också på den sidan som förespråkar tydligare rekomendationer gällande täckesanvändning.
Jag lider mer med en häst med täcke i strålande sol än en häst som med tillgång till vind/regnskydd ändå står ute i regnet och kniper, otäckad. (då får de liksom skylla sig själva. ;) )

Har hört kommentarer som "men jisses vad min häst dricker, fyllde ju på 90-literskaret igår em och det är tomt nu." Samtidigt som det är ~15 grader vid utsläpp, 20 frampå dagen, omväxlande sol och moln. Konstigt?
Ägaren tyckte själv att det var väldigt roligt tydligen när h*n en kväll skulle låta sin häst vara utan täcke helt under natten då h*n själv skulle ta utsläppet morgonen efter och då kunde lägga på täcke igen. "I natt är första gången hästen är utan täcke på två år tror jag" :)
Min min :eek: Där var det tjockt fodrat vintertäcke vid temperatur från 15 grader och under. Regntäcke mellan 15-25 och över eller runt 25 var det flugtäcke.

Nej, att alla vet vad som är bäst för sin egen häst, det blir man överbevisad om gång på gång att de inte vet.

En tidigare granne hade dock värme i sitt stall. Tjocka täcken på sina hästar hela vintern även varma vinterdagar. Ibland va hästarna svettig då de kom in på kvällen. Då hade en lag suttit bra att peka på.

Det är just sådana människor som gör att jag skulle önska en lag.

Jag vet en tjej som slängde på ett 300g. täcke i mitten av sept på sin oklippta ponny. Täcket var så fullt av bitmärken att det läckte rejält. Ponnyn blev blöt och täcket var dyngsurt rätt igenom. Hon ville inte ta av det på kvällen för hon hade inget att byta med, och ponnyn skulle frysa om den var utan. Dessutom torkar täcket fortast på hästen tyckte hon. Varför hästen hade eksem över hela kroppen hade hon ingen aning om. Jag försökte få henne att förstå vad hon höll på med men hon hävdade bara att det inte var olagligt.:crazy:

Till Settis:
Saxat från Jordbruksverket:"Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd mot kyla, väta eller insekter" Det står ju klart och tydligt vid behov och behovet är individuellt (till viss del). I somras fanns ett behov av regntäcke för en del hästar.
Jag menar inte att det ska vara någon slags hetsjakt på dem som vid ENSTAKA tillfällen inte har möjlighet att fixa av/på-klädning av sin häst, det händer oss alla. Jag menar att en lag skulle få dom som är riktigt okunniga alt. oseriösa att vakna till.

Senast ändrad:

Stod en gång inhyrd - första innekvällen var det vi som tog in. OCH tog av de genomvåta täckena på två täkta (egna utan täcke- plusgrader, regn och bra päls och hull). På morgonen fick vi besked på att täckena inte skulle av då de torkade bäst på hästen.....Jag håller också med om att det behövs rekommendatinoer/lag samtidigt som jag beklagar det. Tyvärr saknas mycket kunskap i ägarelden och vilja att lära är inte heller altlid så stor.

*KL*

Jag tillhör säkert den skaran som enligt måna här har för mycket täcken på min häst. Han har så pass mycket täcken på sig att han inte fryser, vilket är en hel del. Inte sagt att han har FÖR mycket täcken på sig, jag mår precis lika dåligt om han är för varm
som om han fryser. Jag försöker att anpassa täcken efter vädret, men där han står inackorderad nu är det svårt. Där får man kvällen innan hänga upp det täcke hästen ska ha dagen efter. Som någon tidigare nämnde är det inte alltid väderprognoser stämmer.. Så visst har det hänt att han någon gång har blivit svettig eller fryst en aning. Dock ser jag hellre att en häst är lite för varm än lite för kall, kalla stela muskler vill jag inte ha. Har 40 minuters resa ut till stallet också, så det är svårt att åka vid minsta väderförändring. När jag hade eget stalll var det lättare.

Dock har jag en välmående, frisk, välpresterande och glad häst. Anmärk på mina täckersvanor om ni vill, men ska man bry sig om hästar det är synd om är det nog inte rätt ände att börja i...

(Visst är det hemskt som någon beskrev att hästarna får ha samma täcke flera dagar i rad bara för bekvämlighetens skull, eller täcke soliga sommardagar, eller ett blött täcke på ryggen. Tilläggas ska nog också att min häst aldrig har fått någon hudåkomma, utifall ni skulle oroa er för det)

kl

Jag är oftast mot många sådana här "storebror ser dig-lagar" men det här är verkligen något jag är för. (även om det inte är någon lag)
I ett stall i närheten av mig så står det ett stackars litet ponnysto i sin lilla grusruta med ett 400g täcke och ett regntäcke över, mitt i solen och detta var för ca 2 veckor sedan när inte kylan kommit än. Det är tragiskt och ren och skär djurplågeri och ett bra (dåligt) exempel på att en sådan här lag verkligen skulle behövas!

Jag säger tvärtemot. Hellre en häst som är lite för kall än står o svettas under ett för varmt täcke!
pl

Håller med.
det är precis det resonemanget - hellre för varm än för kall, som tyvärr verkar styra alltförmånga. Och det är för att det sällan skrivs ngt om exakt hur mkt hästen lider och påverkas av att vara överhettad. Det är beklagligt.

Håller också med.
Mot kyla har hästen en hel del egenskaper den själv kan påverka för att få upp/hålla värmen tex genom mat, pälsresning osv. Ser man till att hästen kan skydda sig genom vind/regnskydd samt att den har tillräckligt med mat fixar den det värsta rätt bra själv.
Värme från täcke däremot :crazy: Ska den klättra ur när den blir för varm?

En stor felaktighet är också att hästar börjar frysa när vi tycker att det är kallt. Att hästens termoneutrala zon ligger runt 4-5 plusgrader och människans runt 20 plusgrader, det har måååånga svårt att förstå, ta in och därmed handla efter.

Jag har full föståelse för att hästar som tränas ordentligt kan behöva klippas o därmed behöva täcke när vädret kräver det, men varför inomhus i ett uppvärmt stall?
Varför skall oklippta promenadhästar stå med täcke dygnet runt året runt?
PL

Antar att det inte var till mig men håller med dig även där.

Sen kan ju behovet av att klippas också diskuteras. Tror att fler klipps än vad som egentligen behöver det. Ordentlig avskrittning är väldigt underskattat och underanvänt. Men det är en annan diskussion. :)

Till dig men som en fortsättning.
När vi tränade hästarna i ridhus var det omöjligt att låta dem behålla hela vinterpälsen de orkade helt enkelt inte.
PL

Ok, för jag nämnde inget om klippta, därför jag antog att det inte var till mig. :)

Nej, behövs de verkligen klippas så klart att det ska göras. Har dock exempel på hästar jag aldrig sett svettiga efter ett ridpass MED päls, förutom möjligen en varm sommardag, ändå klipps de vintertid. Anser att man får väga pälsens fördelar den tid man inte rider jämfört med de nackdelar den har när man rider. Men att klippa eller inte klippa bryr jag mig inte så mycket om, bara man vet vad man gör gällande pälssättningsperioder osv.

Men varma täcke i onödan känns betydligt värre. Intressant i sammanhanget är resonemanget att hästen blir varm med täcke (inget med ridningen att göra alltså) därför klipper vi den. För vintertäcke SKA den ju ha när termometern står på si eller så många grader och jo, jag har hört resonemang som dessa.

Liknande trådar

Hästvård som jag förstår den nya lagen så får man inte övertäcka hästarna och bara täcka dom om det är absorlut nödvändigt . Hur många vet ni...
19 20 21
Svar
409
· Visningar
50 201
Senast: lewellyn
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Domino_s
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 701
Senast: NinaochRambo
·
R
Hästvård Hejsan. Jag har ett halvblods sto som jag köpte sent i sommras som var. När hon kom till mig hade hon kliat av man å svan, förra...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka