lag om täcke???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chanell_86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 8 695
Sv: lag om täcke???

vart bor du nånstans? för här är de fortfarande runt 10 grader på dagarna..och känns som om 350g täcke borde bli väldigt varmt?

sålänge de inte regnar här får min pålle klarar sej utan täcke.

Jag tycker att det är upp till varje hästägare, det är de som känner sina hästar och dess behov bäst, däremot så tycker jag att en del hästägare använder täcken av, ja här kommer ett påhopp, ren lathet, har mött många som använder frasen; "men jag ska rida i eftermiddag och jag orkar inte stå och borsta i en timme" detta tycker jag är förkastligt! Många hästar behöver täckas vid ett väder som anses "fint" av olika skäl men att täcka hästen för att den inte ska smutsa ner sig när den rullar sig, det tycker jag är felfelfel!

Och sen är det ju detta med det omväxlande höstvädret, en regnig och svinkall morgon kan ju rätt snabbt förvandlas till en fin höstdag. När vi hade inhyrda hästar förut tog vi in dem för middagsmat vid dessa tillfällen för att kunna täcka av alla på ett säkert sätt, ett jäkla jobb, men tänk er själva att tvingas gå runt med ylle-tröjor vid fint väder!

Sen detta med lagar mot och för allt, man kan bli matt, lär ut god hästhållning, i en helhet, inte bara trava omkring i ett dammigt ridhus och lära sig rida, vid ridskolor så tror jag att man inte behöver lagstifta angående hur vi ska täcka våra hästar och dylikt.

sorry om jag kapar tråden, men det här kan bli intressant.
Om det nu är så att det kommer en lag som reglerar hur vi får täcka våra hästar. Vad tycker ni om det?
Jag tycker många hästar täcks för mycket, men frågan är hur det egentligen skadar hästarna. Sommartid tycker jag det är fruktansvärt med hästar som går med regntäcken under soliga och varma dagar. Vintertid är jag lite av en sån där som tyst klagar på folk som täcker "i onödan", men ändå tycker jag folk ska få bestämma själva, så länge hästarna inte far illa.

Jag har också hört om det :) Det är något om att många hästar täckas i onödan, så de ska sätta upp lite riktlinjer för att reglera det hela. Det tycker jag är BRA! Mer naturlig hästhållning! :)

Jag vill dock poängtera att jag inte är någon täckeshatare. Att använda eksemtäcken (eller andra täcken som hästen av någon anledning behöver för att må bra) tycker jag är jättebra!

Japp, jag är medveten om det, men tråden startades av någon som hade hört att det skulle bli lag på det inom en framtid så det var det jag svarade på.

till flera

jag lever nog i min egen lilla värld. Jag trodde inte att det fanns hästar som hade täcke på sig så som ni beskriver det. Jag tar genast av täcket om det blir varmt och har trott att andra också gör det. Det behövs kanske en lag trots allt.

Tyvärr finns det folk som täckar sina hästar även på sommaren. Grannarna i mitt gamla stall hade samma täcken på hästarna, höst, vinter o långt in på våren, jag hade täckat av mina för säsongen o deras gick fortfarande med tjocka vintertäcken vid sol o 15 +grader, så jo det finns folk som täckar även sommartid. Åkte dessutom förbi ett stall i somras där det gick en häst med halstäcke på o det var defenitivt inget exemtäcke.

Alla som säger att ägaren känner sin häst bäst och att ägaren bäst avgör hur mycket täcke hästen bör ha täcke, tycker jag är naiva eller så har de inte sett mycket.

Alla dessa hästägare som sätter på sina hästar jättetjocka täcken när det är +15 grader och sol, de kan inte veta vad som är bäst för hästen.

Som ett exempel till så kan vi ta dem som fodrar alltför lite grovfoder, ger hästen magsår. Vad förstår de?

Det finns många okunniga hästägare som förmänskligar hästen. Det är därför som lagar och rekomendationer finns.

Jag håller helt med dig, det är många som saknar den grundläggande kunskapen för att ha häst, därför tror jag att det är viktigt att få in en mer helhetssyn på tex ridskolor som fostrar framtida hästägare.

För jag tror inte att de som sätter på sina hästen tjocka täcken en fin dag gör det av elakhet utan av brist på kunskap. Däremot är jag tveksam till lagar som genarliserar hästar till en enda individ.

(som första gången jag såg en islandshäst med täcke på sommaren, jag blev upprörd över hur man kunde sätta på ett täcke på en häst när det var 15 grader ute och strålande sol, hästar behöver minsann inte täcken när de är ute, vad tusan, hur har de överlevt evolutionen utan fodrade täcken med andningsfunktion?! men islandshästar och andra hästar med dem är ju inte i sin naturliga miljö när de utvecklar eksem och annat som tvingar dem att ha täcken? hur kan staten då stifta en lag som förbjuder dem att täcka sin hästar?) rekomendtioner-absolut, men lagar känns alladeles för nära "bigbrotherseesyou"

*kl*
Jag ifrågasatte det intelligenta i att ha vintertäcke på en häst när det var + 20 grader och sol utan skugga, svaret? Jo, den var så besvärad av insekterna annars... :crazy:

men är detta något nytt verkligen? Miljö och hälsas tillsynskontrollanter har väl länge gjort stickprovskontroller på täckade hästars kroppstemp osv?

knapplån

Det är inte alltid lätt att veta vad man ska ha för täcke på sin häst. Har ju några gånger i höst lagt på mina hästar regntäcken innan jag gått till jobbet (6.00), då det stod att det skulle regna i väderleksrapporten. Och kom det något regn? Nej, utan strålande sol och när jag slutade jobbet kl 14 och åkte till hästarna var den ena hästen svettig. Då känner man sig taskig, och lika taskig de dagar man trott att det ska vara fint väder då man inte tagit på hästarna täcken innan jobbet och de stått ute i regnet hela dagen utan täcke och fryser när man kommer. :confused:

Det är inte alltid lätt att vara hästägare alla gånger, jobba måste man ju göra och kan inte gå ifrån för att byta täcken. Och jag tror dessutom att många här inne har gjort liknande saker så man kanske inte ska döma andra så fort.

Jag tycker inte att dom kan ha nån lag på hur man får/inte får täcka sina hästar. Det är ju jätte indviduelt!

Hästar ska bara täckas efter behov, men hur många har täcken på sina hästar om de inte har behovet?ja det finns idioter som har fodrade täcken på sina hästar sommartid men vem ska kontrollera dessa?
Jag föreslår att man börjar med att kontrollera alla landslagsryttare samt elitryttare, när man kollar på tex globentävlingar på tv & det är intervjuer från stall står många av dessa hästar med dubbla eller trippla täcken.
Det är ju lite värre än vanliga hästägare som har ett vintertäcke på sina hästar när det är kallt:angel:

:eek: Vad har du för Rambo-ponny? :p

Rambo-ponny? Den som inte behöver täcke antar jag att du syftar på, klenisen är knappast en Rambo...:crazy:

Tja, hon klarar sig bra utan. Vi bestämde i och för sig att hon ska börja täckas i morgon. Hon är inte nyklippt och vi har nästan haft varmare i september-oktober än i sommar här nere.

Klenisen är en fullblodskorsning som är svår att hålla i hull. Han får inte bli kall och därmed kanske tappa något hekto.... Han är en klenis, det bara är så.

sorry om jag kapar tråden, men det här kan bli intressant.
Om det nu är så att det kommer en lag som reglerar hur vi får täcka våra hästar. Vad tycker ni om det?
Jag tycker många hästar täcks för mycket, men frågan är hur det egentligen skadar hästarna. Sommartid tycker jag det är fruktansvärt med hästar som går med regntäcken under soliga och varma dagar. Vintertid är jag lite av en sån där som tyst klagar på folk som täcker "i onödan", men ändå tycker jag folk ska få bestämma själva, så länge hästarna inte far illa.
Personligen använder jag täcken mycket sparsamt. Mina VBL-travare har nästan aldrig täcke (mer än vid riktigt blaskväder runt nollgradigt och svetttäcken), inte ens vid 20 minus, de behöver det helt enkelt inte.

Men om en lag om täcke skulle lyckas klämma sig igenom skulle jag bli uppriktigt upprörd! Stackars hästar med sommarexem och som fryser på vintern. :crazy:

Täckesanvändning ska anpassas efter individen, precis som med allt annat.

Ok jag har hört såhär:
Det kommer INTE bli någon lag som säger att man inte får ha täcken på hästen. Många av dagens hästar behöver ha täcken.
Däremot så ska den nuvarande lagen om att endast använda täcken vid behov skärpas upp och det ska komma ordentliga riktlinjer för när det finns ett behov av att använda täcke eller inte.
Ganska bra tycker jag då många har alldeles för mycket täcken på sina hästar / Ninni som endast använder regntäcke vid regnigt väder än så länge (och här är det under nollan på nätterna, kallstall)

jag håller med...!

min pålle har oxå varit blöt vid några tillfällen i sensomras/höstas...
alla KAN inte byta täcke så fort vädret växlar (under dagen).

och i tex. mitt fall så är lite svettig häst bättre än kall, spänd häst... sen får folk säga vad det vill.

i år har varit svårt med den här pissommaren.

Sv: lag om täcke???Jag har svaret.

Nej! Det kommer aldrig bli någon lag om täckes förbud!
Har hört mig för me en som jobbar me djurskyddslagar!
Har själv en New forest hingst som skulle dö isf.
Han fryser han står o knipper me baken o bakbenen skakar bara det blåser kalt på sommaren.Han har även eksem så han har ekemtäcke på sig hela sommaren april till sept sen fryser han så då blir det vindtäcke!

Liknande trådar

Hästvård som jag förstår den nya lagen så får man inte övertäcka hästarna och bara täcka dom om det är absorlut nödvändigt . Hur många vet ni...
19 20 21
Svar
409
· Visningar
50 201
Senast: lewellyn
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Domino_s
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 701
Senast: NinaochRambo
·
R
Hästvård Hejsan. Jag har ett halvblods sto som jag köpte sent i sommras som var. När hon kom till mig hade hon kliat av man å svan, förra...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka