lag om täcke???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chanell_86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 8 695
C

chanell_86

flytta tråden om den inte ligger rätt:confused:

en ljugar gubbe kom fram till mej i stallet och sa att det skulle bli förbjudet att ha täcken på hästar typ 2009! jag skrattade lite åt honom och sa att han skulle sluta hitta på och ljuga! han brukar ge med sej då men inte denna gången.. han menade alltså att man inte fick ha ngr täcken alls nån gång på någon häst..

det kan väl inte vara sant eller?? det sabbar ju för många hästar som ändå behöver täckas.. typ sol exem eller väldigt frusna hästar!!

någon som överhuvudtaget har hört ngt om detta??!

mvh chanell_86

Sv: lag om täcke???

Det var nog precis som du säger en ljugargubbe som kom på det.

Har aldrig hört talas om och det skulle i sånna fall vara den absolut sjukaste lagen som skulle finnas enligt mig.

Jag har oxå hört att det ska komma nån typ av lag ang. övertäckning av hästar. Det skulle inte innefatta exemtäcken o dyl. sommartid, men däremot så täckas många hästar för mkt även sommartid. Vintertid skulle man få täcka hästar.

sorry om jag kapar tråden, men det här kan bli intressant.
Om det nu är så att det kommer en lag som reglerar hur vi får täcka våra hästar. Vad tycker ni om det?
Jag tycker många hästar täcks för mycket, men frågan är hur det egentligen skadar hästarna. Sommartid tycker jag det är fruktansvärt med hästar som går med regntäcken under soliga och varma dagar. Vintertid är jag lite av en sån där som tyst klagar på folk som täcker "i onödan", men ändå tycker jag folk ska få bestämma själva, så länge hästarna inte far illa.

min häst tillhör de som har fått ha ett tunnt regntäcke på sommaren vid risk för regn, annars har hon ont i ryggen ett bra tag framöver.

om alla bara skötte sitt så skulle det nog funka bra mkt bättre :smirk:

Men nu menar jag inte vid regn (min häst går med regntäcke så fort det regnar även sommartid pga. ryggont annars) utan de som kan gå i flera dagar med sitt regntäcke som behövdes dag ett, men som ägaren behagar åka ut och ta av först dag tre fyra.
Jag är mycket väl medveten om att det finns en hel del som behöver vara täckta vid regn eller kyla på somrarna, men det kan knappast finnas en frisk häst som behöver täcke vid 25 plus och solsken.

Det stämmer faktiskt.
Saxat från Jordbruksverket:"Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd mot kyla, väta eller insekter"

sorry om jag kapar tråden, men det här kan bli intressant.
Om det nu är så att det kommer en lag som reglerar hur vi får täcka våra hästar. Vad tycker ni om det?
Jag tycker många hästar täcks för mycket, men frågan är hur det egentligen skadar hästarna.

Jag tycker att det är helt vansinnigt med alla dessa lagar om allt möjligt och ofta omöjligt. Det är bättre att se till att de lagar som finns verkligen följs så att djur ej far illa. Här tänker jag på alla tidningsartiklar om djur som hittas utan mat och vatten med långa hovar (om det är sådana djur) smutsigt osv.
När det gäller täcke eller ej så är det inte något som jag gärna använder men ibland måste man då hästen mår dåligt eller så vill man lägga på täcke när det tex regnar för att kunna rida. Jag tror inte att hästar mår jätte jätte dåligt om de har täcke. Undantagsfall kanske de som har det mitt i högsommaren. På något sätt får det väl ändå anses vara djurägarens ansvar. Nu minns jag inte lagen esakt men det står säkert redan något som går att använda att djuren ska ha det så naturligt som möjligt och ej lida i onödan eller liknande.

Vem ska avgöra vad som är "vid behov"? Jag har två liknande ponnysar som båda tävlas och klipps och får samma mängd grovfoder. Den ena har fortfarande, 13 oktober, inget täcke på, den andra har inte haft många täckesfria dagar ens i sommar. Vem ska kunna avgöra om täcke behövs?

Tycker det låter konstigt !
Man vet väl själv om man behöver täcke på sin häst eller inte..

Nog finns det en massa hästar som står med täcke i varma stall helt i onödan.
Ser dessutom en hel massa hästar varje vår som står med vintertäcke i stekande sol.
Behandlar sen en del av dessa för regnskållor o andra hudproblem.
PL

tycker också alltför många hästar täckas i onödan sommartid.

Den nya författningen(ingen lag!) kan göra detmöjligt att komma åt de värsta avarterna o är i övrigt en rekomendation som många okunniga verkar behöva.
PL

Vem ska avgöra vad som är "vid behov"? Jag har två liknande ponnysar som båda tävlas och klipps och får samma mängd grovfoder. Den ena har fortfarande, 13 oktober, inget täcke på, den andra har inte haft många täckesfria dagar ens i sommar. Vem ska kunna avgöra om täcke behövs?

:eek: Vad har du för Rambo-ponny? :p

Till ts:
Min häst är inte ens klippt och har 350 g på sig ute nu med helhals, han är inte övertäckad, han fryser helt enkelt så jag tkr det vore helt sjukt med nån lag om täckesanvändnig. Min häst skulle må jättedåligt om han inte fick ha sina täcken på sig.

om alla bara skötte sitt så skulle det nog funka bra mkt bättre :smirk:

Men jag har svårt att tiga när jag ser resultatet av övertäckade hästar. Sista vintern Besten var inackorderad var det flera av hästarna som fick vätskande värmeutslag på sidorna, och ett sto, som gått med tjockt halstäcke hela vintern, tappade hela manen.

Detta var vintern 04-05 och det var väldigt milt väder i Skåne. Ändå gick dessa stackars hästar med 400-gramstäcken från början av oktober. Både natt och dag, eftersom vi inte hade någon täckesservice.

Immer

Min häst är inte ens klippt och har 350 g på sig ute nu med helhals, han är inte övertäckad, han fryser helt enkelt så jag tkr det vore helt sjukt med nån lag om täckesanvändnig. Min häst skulle må jättedåligt om han inte fick ha sina täcken på sig.

Visst är det väldigt olika från häst till häst. Mina tre kallblod går ute från klockan 6 på morgonen till 8 på kvällen, och fortfarande har ingen av dem täcke. Idag har det varit ganska kallt, som högt +6 grader.

Immer

Liknande trådar

Hästvård som jag förstår den nya lagen så får man inte övertäcka hästarna och bara täcka dom om det är absorlut nödvändigt . Hur många vet ni...
19 20 21
Svar
409
· Visningar
50 201
Senast: lewellyn
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Domino_s
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 701
Senast: NinaochRambo
·
R
Hästvård Hejsan. Jag har ett halvblods sto som jag köpte sent i sommras som var. När hon kom till mig hade hon kliat av man å svan, förra...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka