Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

S

silverdraken

Finns det någon bestämmelse på hur ofta en häst ska äta?
Jag börjar bli lite orolig för min pålle.
I vårat stall får de mat kl 7, 12-13 och sen 20-21. De har inget att tugga på i hagen, det är bara lera överallt.
Lunchen får de via en lunchgrind eftersom ingen har tid att vara där och ge den manuellt. Nu har de krånglat i en månads tid och de andras lösning har varit att ge de ALLT hö på morgonen, ca 3-7kg och sen får de inget fören på kvällen, 12h senare, och då är det 2-4kg. Man märker på de att de är hungriga när man kommer till stallet och det har hänt att de sparkat varandra. De äter upp allt direkt när de kommer ut.

Nu står min häst i en seperat hage eftersom de andra är ston och han tror att han är hingst. När min lunchgrind krånglat har jag åkt ut varje dag och gett honom lunch utan någon hjälp från de andra. De andra ville inte att jag skulle ge deras hästar lunch samtidigt som jag ändå skulle ge min egen för att inte behöva betala tillbaka med nån gentjänst. Så de fick gå hungriga...

För det första kan det inte vara hälsosamt för hästarna vare sig socialt att inte ha nått att tugga på eller bra för magen att gå så länge utan mat. Finns det något sätt man kan tvinga(lag) de eller skräma(fakta) med så de tar hand om hästarna?

När jag flyttade in vad det 4 fodringar per dag men de tog bara bort Em. utan att rådgöra med mig. Det är ett litet kollektivstall på 4 hästar så det känns löjligt att det ska vara så mkt tjafs när det borde vara lätt att lösa... Kan tillägga att vi tar in hästarna över natten.
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

Hur många hästar är det där? Hömängderna du anger, är det PER häst eller totalt till alla hästarna? Vad är det för sorts hästar? Jag ger ca 12 kg sammanlagt till mina två, en islänning (b-ponny) och en shettis, fördelat på 4 ggr.

Kan du flytta där ifrån?
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

Det är 3ston i den hagen. Den utstötta får ca 2kg, på morgon, den största får ca7kg och den 3:e får ca 5kg. Så det varierar lite hur mkt de får i sig.
Det är en liten Andalusier, en D-ponny Conemara och en större häst på 160mkh nånting.
Kan väl tillägga att den utstötta hästen får förlite mat så alla vi i stallet är i alla fall överens om att skjuta till hö för att den inte ska magra. Tack och lov ska den säljas och jag hoppas det blir snart och att vi får in nån ny, vettig, person i stallet.

Kan tyvärr inte flytta det är enda stallet i min närhet som har riktiga hager och tillgång till ridhus. Vilket jag är beroende av, min häst är 20 och behöver vara igång för att inte stelna till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

silverdraken skrev:
Finns det någon bestämmelse på hur ofta en häst ska äta?
Jag börjar bli lite orolig för min pålle.
I vårat stall får de mat kl 7, 12-13 och sen 20-21. De har inget att tugga på i hagen, det är bara lera överallt.
Lunchen får de via en lunchgrind eftersom ingen har tid att vara där och ge den manuellt. Nu har de krånglat i en månads tid och de andras lösning har varit att ge de ALLT hö på morgonen, ca 3-7kg och sen får de inget fören på kvällen, 12h senare, och då är det 2-4kg. Man märker på de att de är hungriga när man kommer till stallet och det har hänt att de sparkat varandra. De äter upp allt direkt när de kommer ut.

Nu står min häst i en seperat hage eftersom de andra är ston och han tror att han är hingst. När min lunchgrind krånglat har jag åkt ut varje dag och gett honom lunch utan någon hjälp från de andra. De andra ville inte att jag skulle ge deras hästar lunch samtidigt som jag ändå skulle ge min egen för att inte behöva betala tillbaka med nån gentjänst. Så de fick gå hungriga...

För det första kan det inte vara hälsosamt för hästarna vare sig socialt att inte ha nått att tugga på eller bra för magen att gå så länge utan mat. Finns det något sätt man kan tvinga(lag) de eller skräma(fakta) med så de tar hand om hästarna?

När jag flyttade in vad det 4 fodringar per dag men de tog bara bort Em. utan att rådgöra med mig. Det är ett litet kollektivstall på 4 hästar så det känns löjligt att det ska vara så mkt tjafs när det borde vara lätt att lösa... Kan tillägga att vi tar in hästarna över natten.


Jag tror inte att det finns någon lag som säger hur ofta hästarna ska äta. Däremot så finns det säkert rekomendationer.
Det finns däremot en lag som säger att hästar INTE får vistas ute mer än 12 timmar utan ligghall.

//Nuzzan
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

Det verkar lite skumt, om man inte har nån, ska de stå inne i 12h då? Våra går ute 13h, jag tror nog vi klarar oss;)
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

silverdraken skrev:
Det verkar lite skumt, om man inte har nån, ska de stå inne i 12h då? Våra går ute 13h, jag tror nog vi klarar oss;)


Jag tror absolut att ni klarar er, det var inte det jag menade. Men jordbruksverket har den regeln, du kan själv ringa o fråga om du inte tror mig. Att går hästarna ute mer än 12 timmar dvs 13 timmar, så ska det finnas ligghall.
Dock gör ju var o en som den vill, men skulle någon göra en anmälan emot någon som har sina hästar ute utan ligghall, så kan det bli böter o påföljder.
Trist men sant.

//Nuzzan
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

silverdraken skrev:
Det verkar lite skumt, om man inte har nån, ska de stå inne i 12h då? Våra går ute 13h, jag tror nog vi klarar oss;)

Det är det som är så sjukt, det finns en lag på att hästar som går ute mer än 12 timmar ska ha tillgång till ligghall. MEN, det finns ingen lag som säger att hästen måste gå ut överhuvudtaget!!! DET är sjukt!! Så för att tolka det rätt, betyder det att om du har hästen inne 23 timmar/dygn o ute 1 timme/dygn så finns det ingen som kan anmäla dig för det, bara du ger hästen tillräckligt med mat o vatten så är det bra. Tycker att det här helt rubbat, jag tycker också att det borde finnas en lag som säger att hästen MÅSTE vistas ute vissa timmar/dag.

//Nuzzan
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

Jag tror dig :D
Men problemet är ju snarare att de inte får nån mat! Eller det får de ju, men med jättelånga mellanrum.
Om jag skulle påpeka 12h regeln skulle de komma in vid 19 i stället, det skulle fortfarande vara för lång tid mellan passen.
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

silverdraken skrev:
Jag tror dig :D
Men problemet är ju snarare att de inte får nån mat! Eller det får de ju, men med jättelånga mellanrum.
Om jag skulle påpeka 12h regeln skulle de komma in vid 19 i stället, det skulle fortfarande vara för lång tid mellan passen.


He he, jag vet, fladdrade visst i väg lite där när jag började skriva om lagar osv.:d
När jag hyrde in hästarna för nåt år sen, innan vi köpte gård, så fick hästarna gå ut kl. 07.00 o sen fick de inte mat förrän vid 16.00 då de togs in, det är en aning långt också. Såvida man inte åkte dit mitt på dagen o red o gav sin häst mat efter man ridit.
Men jag håller med dig, problemet är att jag vet inte om jag har nå råd att ge dig, men jag tror inte att hästarna far så värst illa av det, även om dom skulle må bättre av att få äta oftare.
Men som sagt, jag förstår din oro!:)
Det är ju så drygt att ha hästen inhyrd, för då gör man ju inte som man vill o det blir ALLTID strul o tjaffs om någonting. Trist.

Finns det ingen som rider däremellan då, så dom kan ge hästarna mat?

//Nuzzan
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

Nej alltså grejen är mest att det bara är jag som bryr mig om det hela. När det började strula med eftermiddagspasset så var det en pensionär som erbjöd sig att slänga ut maten mot betalning men då tog de bort passet i stället(snåla). Så mitt problem är att jag måste övertyga de om att det inte är bra för deras hästar att gå så långt utan mat. Min häst får alltid mat eftersom jag åker ut när lunchgrinden strulat i hagen och jag försöker vara i stallet på eftermiddan så han får mat också. Egentligen skulle man bara sluta bry sig men det går inte. Och de vill inte ha de på fri tillgång, har redan frågat.

Men usch, det borde finnas mer bra lagar. Jag flyttade från mitt förra stall just för att de tog in hästarna efter 5h och min häst som är van vid att gå ute trivdes inte alls. Nu får han vara ute men får ingen mat om inte jag kan åka ut.
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

silverdraken skrev:
Nej alltså grejen är mest att det bara är jag som bryr mig om det hela. När det började strula med eftermiddagspasset så var det en pensionär som erbjöd sig att slänga ut maten mot betalning men då tog de bort passet i stället(snåla). Så mitt problem är att jag måste övertyga de om att det inte är bra för deras hästar att gå så långt utan mat. Min häst får alltid mat eftersom jag åker ut när lunchgrinden strulat i hagen och jag försöker vara i stallet på eftermiddan så han får mat också. Egentligen skulle man bara sluta bry sig men det går inte. Och de vill inte ha de på fri tillgång, har redan frågat.

Men usch, det borde finnas mer bra lagar. Jag flyttade från mitt förra stall just för att de tog in hästarna efter 5h och min häst som är van vid att gå ute trivdes inte alls. Nu får han vara ute men får ingen mat om inte jag kan åka ut.


Usch, jobbigt läge.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig, bara hoppas på att det löser sig för dig. Jag förstår att du inte kan sluta tänka på det!

*kramar om*
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

Egentligen inte, han ser ut som en köttbulle då:D
Men om det nu skulle hända igen att lunchgrinden inte funkar och jag inte kan åka ut så måste han nästan börja med fri tillgång.

Men min häst får mat 3ggr om dagen, oftast 4. Det är de andra som bara får 2ggr och de vill inte ha de på fri tillgång.

Och nu när det inte verkar finnas nån lag så är det enda jag kan göra att sätta upp informationsblad i stallet
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

hmm.. jobbigt läge... vet inte om det här kan hjälpa dig..
men i en brochyr som svenska ridsport förbundet tagit fram står det så här: "Häst som ej har fri tillgång till foder skall utfodras minst 3ggr/dygn så jämnt fördelat under dygnet som möjligt"
står inte att det är "lagar" men att det ska tjäna som riktlinjer och i vissa fall en lägsta acceptabel nivå...

hoppas det löser sig!
 
Sv: Lag eller rekomendation på fodertillfällen?

I min ena bibel "Hästen - näringsbehov och fodermedel" som getts ut av SLU står det så här: "Grovfodergivan bör fördelas på minst 2 utfodringstillfällen per dygn för hästar på underhållsfoderstat och 3-4 givor per dygn för högpresterande hästar." Kan det vara ett gångbart argument?

Ett annat argument du kan använda är ju att man maximalt kan ge
a/ 0,4 kg spannmål/100 kg häst
b/ 200 gr stärkelse/100 kg häst
c/ 75-100 gram fett/100 kg häst
per utfodringstillfälle. Dessutom ska kraftfoder alltid ges tillsammans med grovfoder.
//marti
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 750
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! Jag har precis blivit hästägare igen väldigt plötsligt. Historian om det är lång och inget jag kommer ta nu. Jag har stallat upp...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: sweep
·
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Efwa
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp