Läxa på skollovet?!

FeelingGreen

Trådstartare
Min lilltjej, som går i 2:an kom precis och berättade för mig med förtvivlan i rösten, att hon glömt att göra läxan, som hon fått av fröken över påsklovet... :crazy: :confused:

Min personliga åsikt är att det är omdömeslöst att ge läxa över loven. Barn behöver (också) tid för andhämtning! :mad: Här blir ingen läxa gjord ikväll. Jag ska prata med läraren imorgon.

Vet någon om det ens är tillåtet att ge läxa över skollov (i lågstadiet)? Skulle kännas bra att veta inför diskussionen med läraren.

Någon...?
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Om barnen ligger efter i något ämne så kan det vara befogat att ge en läxa för att de ska hinna ifatt. Men tycker då att man ska ha en dialog med föräldern.

Annars tycker jag inte att man ska ge barnen läxa om det inte finns någon skoldag emellan efter att lovet är slut, tills läxan ska vara gjord.
 
Sv: Läxa på skollovet?!

När dottern var sjuk en hel vecka i vintras tog vi hem lite "läxa" över helgen, för att komma ikapp lite. Detta i samförstånd med både dottern och hennes lärare.

Hon ligger inte back nu, så det är inte anledningen. Jag har pratat med en av hennes klasskompisar, som fått samma läxa. Det verkar vara så att det är läraren, som "ligger back" i sin tidplanering - de senaste veckornas läxor har varit onödigt omfattande.

Läraren har tidigare sagt att läxan ska kunna göras på 20-30 minuter. Ska påminna henne om detta imorgon.

/FG
ingen förespråkare av långläxor till små barn...
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Jag har också varit irriterad över att läxor ges över helg eller lov till små barn.. men här har det rört sig om barn i förskolan, lekis...

Jag har varit arg över att de har gett barnen uppgifter som skall göras hemma och som bygger på total hjälp från föräldrar.. Resultatet blir ju att de barnen som har jätte angagerade föräldrar kommer med fina tidningsutklipp, fint målade saker och ibland till och med fotografier... Och andra barn, med föräldrar som inte ens kan svenska och förstår vad för uppgift barnen fått.....

detta skall sen "redovisas" inför hela förskoleklassen....

För vår tös tog en av uppgifterna bytydligt mer än 30 min när hon skulle göra det själv!

Är inte läxorna till för barnen? Självklart kan det finnas behov för barnen av hjälp från föräldrar... Men uppgifterna/läxorna skall vell klaras av utav barnen?! I dem här fallen så handlar det många gånger om att föräldrarna har gjort uppgifterna....
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Jag tycker att du gör helt rätt som reagerar! Mina barns lärare är alla mycket noga med att det INTE ska göras några läxor över vare sig lov eller helger. Har dom prov så är det ju en sak, men det kan dom ju också planera lite själva så att dom slipper över lov och helger om dom inte vill.

Jag hade förstått om det gällt en tonåring i högstadiet som låg efter, men en liten tjej som går i tvåan? :confused:

Vet ej om det finns någon lag ang detta men prata med läraren du.
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Min spontana reaktion är att det är helknas med läxor över lov för så små barn! Dåligt av läraren att låta sin undermåliga planering gå ut över småttingarna. :(
 
Sv: Läxa på skollovet?!

När dottern var sjuk en hel vecka i vintras tog vi hem lite "läxa" över helgen, för att komma ikapp lite. Detta i samförstånd med både dottern och hennes lärare.

Hon ligger inte back nu, så det är inte anledningen. Jag har pratat med en av hennes klasskompisar, som fått samma läxa. Det verkar vara så att det är läraren, som "ligger back" i sin tidplanering - de senaste veckornas läxor har varit onödigt omfattande.

Läraren har tidigare sagt att läxan ska kunna göras på 20-30 minuter. Ska påminna henne om detta imorgon.

/FG
ingen förespråkare av långläxor till små barn...

Precis, ligger barnen back är det en sak, men är det läraren som ligger back ja då får läraren bli bättre på att planera helt enkelt. Låter vettigt att ta upp detta med läraren, kanske fler föräldrar känner samma och ni kanske gemensamt kan prata med läraren eller att flera säger samma sak.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Förstår att du reagerat! :bow: Precis som du säger - det märks ju så tydligt vilka barn, som har engagerade föräldrar, som vill påvisa resultat. Alltså: inte barnets läxa... :crazy:
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Tack för moraliskt stöd! :bow:

Skönt att höra att jag inte är ensam i min tankegång. Jag är som sagt inte jätteförtjust i långa läxor till så här små barn.

Försöker dock att inte överföra min "läxirritation" till dottern. :angel: Eventuell kritik mot skolan och lärarna vill jag inte att hon hör. Det blir inte bra då.
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Tack för stöd! :bow:

Det kändes lite som om dottern fått bakläxa - som om hon inte brukat allvar under lektionstid... :crazy:
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Tack för tipset! :bow:

Tror faktiskt att jag ska kolla runt lite med andra föräldrar, just när det gäller läxnivån. Föräldern, som jag pratade med igår höll med mig om att läxnivån hade blivit jobbig.

Men det verkar lite "fult" att inte vara läxförespråkare i denna klass. På senaste föräldramötet var det bara jag och ytterligare en förälder, som tyckte att det blivit för mycket. Feghet..? :angel:
 
Sv: Läxa på skollovet?!

frågan är väl vad läxorna går ut på. Finns de bara där för att finnas fyller de väl ingen funktion. De ska ju faktiskt bidra till ett lärande. et är lite ålderdomligt med läxor för läxornas skull. "Numera" kan läxor tex vara att läsa en artikel och diskutera osv. Och lite uttantill som multiplikationstabeller och läsläxa. Men att plugga 2 sid OÄ över ett påsklov är 50-tal numera.
 
Sv: Läxa på skollovet?!

Tack för moraliskt stöd! :bow:

Skönt att höra att jag inte är ensam i min tankegång. Jag är som sagt inte jätteförtjust i långa läxor till så här små barn.

Försöker dock att inte överföra min "läxirritation" till dottern. :angel: Eventuell kritik mot skolan och lärarna vill jag inte att hon hör. Det blir inte bra då.

Klokt tänkt tycker jag!
 

Liknande trådar

M
Övr. Barn Hejsan hoppsan! Vi har funderat över min dotters (går i tvåan) läxor ett tag. Vi tycker att hon har mycket läxor för att gå i tvåan...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 507
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp