Bukefalos 28 år!

Lättare foderstrupsförstoppning

Smurfoff

Trådstartare
Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade hon med tungan, och det kom ut gulgrönt slem men små höbitar ut från näsan. Hon rapade/gurglade lite. Han masserade halsen på henne en stund efter ett tag stod hon och åt igen som att ingenting hänt.

Detta var av bara hö, någon timme innan kastade jag ut lite morötter i hagen.

Ska jag ta ut veterinär eller kan jag avvakta? Imorse kom hon galopperande mot maten och åt som vanligt.
 
Du får hålla noga koll så att hon inte blir hängig, hostig eller får feber. Det som kan hända vid foderstrupsförtsoppning är att de aspirerar ner foderrester i lungorna vilket då ofta leder till lunginflammation. Skulle också ta det försiktig med fodret i några dagar och hålla koll så att det inte händer igen. Blöt fodret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 749
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 027
Senast: Malacki
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 386
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp