Läsvärda böcker!

Linnpan

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på bra och läsvärda böcker. Ja, om hästar såklart! Både ridning, hantering, och psykologi är interesant!
Så kom igen och rekommendera era bästa hästböcker!
:)
 
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på bra och läsvärda böcker. Ja, om hästar såklart! Både ridning, hantering, och psykologi är interesant!
Så kom igen och rekommendera era bästa hästböcker!
:)

Jag rekommenderar Dressyr med Kyra- Kyra Kyrklund och Hästens grundarbete- Pether Markne . Har båda två och tycker dom är intressanta, inspirerande och tydliga.
 
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på bra och läsvärda böcker. Ja, om hästar såklart! Både ridning, hantering, och psykologi är interesant!
Så kom igen och rekommendera era bästa hästböcker!
:)

Oj, det finns ju så många!
Det beror ju också lite på vad man kan själv för att kunna tillgodogöra sig infon.

Böcker som många kan ha behållning av oavsett egen kunskap tycker jag är:

Spänst och harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius
Susan Dietzes böcker
Mary Wanless
Bent Branderups böcker kan man med fördel läsa även om man inte rider AR(som jag.. ;))
Dansa med hästar av Hempfling
Xenofons bok är ju kul att ha läst med tanke på hur gammal den är
Buck Brannaman är bra med
Tom & Bill Dorrence med
Ray Hunt lika så

Sen är jag ju rejält nörd. Jag läser gärna lite matigare böcker om dressyr.
De här urgamla är intressanta:
De la Gueriniere's School of horsemanship.
Alois Podhajsky: Complete training of horse and rider
General Decarpentry: Academic Equitation
Nuno Oliveira: Reflexions on equestrian art
Erangranaths böcker
 
Tack för alla tips!! Jag rider mest dressyr och är stadig i LB fast tränar på LA nivå. Hoppar lite småhinder ibland.
Ska beställa lite böcker att läsa framför brasan dessa kalla vinterkvällar tänker jag! De flesta av mina hästböcker är från 80 talet, så min bokhylla behöver en uppfräschning! ;)
 
Jag brukar gå till biblioteket och gräva igenom hyllan med hästrelaterade böcker och plocka åt mej allt som verkar intressant. Jag är en riktig bokmal.. :) Om jag ska komma med något konkret tips som inte funnits med i tråden tidigare så tycker jag att Sally Swifts böcker om centrerad ridning är intressanta. Finns bra ideer där och sätt att tänka som jag har haft nytta av i min ridning, framför allt att få bättre balans på hästryggen.
 
Mats Mellbergs Hästhållning i praktiken.
Allt av Mark Rashid.
Håller med Tuaphua om Xenofons bok. Historiens vingslag liksom.
Real riding av Perry Wood.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 956
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp