Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

A

Annika_38

Hur mycket "måste"man berätta för skol/förskolepersonalen om sin familjesituation.
Givetvis så måste man ju berätta om det finns ett problem med barnet i fråga för att kunna få hjälp att komma tillrätta med det.
Men, vi har en familjehemsplacerad pojke med trasslig bakgrund, och jag har upplevt ibland att en del skolpersonal endast är väldigt nyfikna.
Till saken hör att jag själv arbetar på skola/fritidshem och blir ofta förvånad över hur föräldrar berättar väldigt personliga/intima detaljer om sin familj/person, och som oftast inte har ett dugg att göra med barnet ifråga.
Har frågat min chef och soc. hur mycket man bör berätta, men tycker att jag fått väldigt "luddiga" svar,
hur gör ni, och hur tänker ni om det ni delger personalen?
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att berätta mer än vad som är relevant för barnets skolgång. Alla människor har rätt till sin intigritet, och jag anser inte att man har upplysningsplikt gentemot skolan..

Jag tycker att det är fult av föräldrar att "spräcka" sina barns identitet genom att berätta om intima och personliga detaljer för "vem som helst"..

Även barn har rätt till sin egen person och intigritet.

Jag tycker också att man kan prata med barnet ganska mycket om vad de anser är ok att ta upp med personal. Ett bra sätt att visa barn deras rätt till en egen person. Barn skall vara delaktiga i vad som sägs om och kring dem mellan föräldrar och personal. Och det där får man anpassa till ålder och mognad..
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

Jag har varit öppen med personalen på förskolan som min son går på och berättat om att jag har MS bla för att personalen där ska förstå varför vi vissa dagar tex inte kommer i tid eller att jag ibland måste förlänga hans tider pga mina läkarbesök, sjukgymnastik och mina sjukhusbesök.

Jag tycker att det är ganska intimt att berätta om sin egen sjukdomsbild men jag tyckte att det var nödvändigt för sonens skolgång och har även sett till att dom skrivit in i hans journaler att jag har MS.
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

Har frågat min chef och soc. hur mycket man bör berätta, men tycker att jag fått väldigt "luddiga" svar,
hur gör ni, och hur tänker ni om det ni delger personalen?

Det måste väl alltid vara helt upp till mig som person och förälder vad jag vill och inte vill berätta om mig själv, barnet eller familjen. Det är nog därför du får "luddiga" svar - de kan ju önska att de får veta vissa saker, men de kan nog aldrig kräva det.

Personligen resonerar jag som så att jag kommer berätta sådant som jag bedömer är relevant för personalen att veta. Sånt som kan ha betydelse för hur mitt barn uppför sig eller sånt som de kan behöva ta extra hänsyn till. Har husdjuret dött kvällen innan kanske det är bra om förskolepersonalen vet om varför lilla Stina/Pelle är ledsen. Om jag och pappan håller på att separera så kan det också vara bra för personalen att veta för att kunna trösta/hjälpa vårt barn om det mår dåligt över den saken. Om vårt barn har en diagnos som ADHD är det i allra högsta grad lämpligt att personalen vet om det.

Däremot kommer jag INTE att berätta om saker som jag märker att någon "nyfiken" person bara vill veta för att "frossa i". .... och jag kan tänka mig att för det barn som ni har hos er så kanske det inte alls finns någon vits med att berätta allt om hans bakgrund. Ibland kan för mycket kunskap/vetskap göra att personalen omedvetet då börjar behandla honom annorlunda. Det kanske är bättre i vissa lägen att ett sånt barn får "börja om från noll".
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

*KL*
Tack, vilka kloka och bra svar ni ger mig, resonerar som ni.
Det som är svårt är just att hantera ren nyfikenhet utan att behöva vara otrevlig, ofta från personal som inte har så mycket med barnet i fråga att göra.
Självklart vet klf och rektor om bakgrund osv, tycker det räcker för om det händer något så rapporteras det ju ändå alltid till denne, och detta för att grabben inte ska dömas på förhand, utan få vara en "vanlig kille".
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

KL

Även om det är personal som inte har så mycket med barnet att göra så kanske man ska tänka på att barnet träffar annan personal på raster tex, där kan det vara många situationer som inte är klassrumslika som sker, dvs har man svårt för tex socialt samspel kan det bli tydligare då och även en rastvakt kan vara hjälpt av att veta hur det står till.

Sen tycker jag som lärare att det är lite tråkigt när ett barn säger tex att föräldrarna ska skiljas, att de har varit och tittat på hus i annan stad etc. Jag tycker att mycket sådant kan hellre föräldern nämna, tex skilsmässa, det ska inte barnet behöva upplysa om.
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

Det som är viktigt och kan ha med att göra med barnets skolgång anser jag är viktigt att skolpersonal får reda på, men de behöver ju inte få reda på allt, det som skolan inte har något att göra med behöver dom heller inte få reda på.
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

*KL*
Tack, vilka kloka och bra svar ni ger mig, resonerar som ni.
Det som är svårt är just att hantera ren nyfikenhet utan att behöva vara otrevlig, ofta från personal som inte har så mycket med barnet i fråga att göra.
Självklart vet klf och rektor om bakgrund osv, tycker det räcker för om det händer något så rapporteras det ju ändå alltid till denne, och detta för att grabben inte ska dömas på förhand, utan få vara en "vanlig kille".

Om man känner att någon bara är "nyfiken" á la skvallerkärring så tycker jag nog man KAN vara otrevlig... :devil:

Om någon ställer frågor du inte vill svara på så skulle jag säga just det: "den frågan tycker jag inte du behöver veta svaret på". Det är ju bara sakligt.
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

Jag tycker du ska välja själv hur mkt du ska berätta. Kanske hade jag valt att berätta mer för klf precis som du gjort, jag hade också sagt till klf att övrig personal inte behöver ha all bakgrundsfakta, just för att inte bli dömd på förhand.
På mitt jobb får vi ofta info från klf alt. bitr rektor att "det räcker att ni vet att"... och sen är det bra med det! Alla behöver inte veta allt.
Saker som är av betydelse, kan ju vara enklare saker som att inte stressa/ pressa vissa barn i en del situationer bör ju all personal ha vetskap om tycker jag. Allt för att underlätta för barnet.
Tycker absolut inte man behöver lämna ut hela familjebilden. Berätta det som berör barnet, för att det inte ska bli "fel".
 
Sv: Lämna ut sig för skol/förskolepersonal

Nu har vi bara barn i fsk, men jag resonerar som så att jag berättar det som jag tycker är relevant för att de skall förstå hur vår livssituation ser ut. Vad vi jobbar med, vad vi har för tider på dygnet, rutiner, etc. Vart och hur vi bor. Om de har lekkompisar och så. Hur vår familj är sammansatt. Om de har far- och morföräldrar eller inte. Vi har inga direkta hemligheter så. Sunt förnuft. Tycker det handlar om att ge och ta eftersom vi lämnar över våra barn till fsk så är det väl inte mer än rätt att de har så pass med bakgrundssfakta att de kan förstå lite mer än att t ex det är en kille på 5år som dyker upp varje dag.

Vad vi sen har för oss i sängkammaren eller vart vi handlar mat hör väl kanske inte dit. Inte heller vad vi har för bil eller att vår granne har TVn på så det hörs in till oss på nätterna.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 191
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 792
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp