Lämna häst till utbildare, transport?

mj87

Trådstartare
Nu är det dags för min unghäst att ridas in. Jag har tidigare kontaktat en utbildad person som arbetar med att rida in hästar, och vi skulle höras av när det närmade sig. Min treåring är mycket hanterad, men jag har inte varit ute och kört med honom i transport. Han går in i transporten, men längre än så har jag inte gjort. Kan man be den som ska rida in att komma och hämta honom, eller verkar det helt konstigt? Såklart säger jag att han aldrig åkt transport och betalar för besväret. Det känns tryggare att någon väldigt van kör honom första gången om han skulle få för sig något på vägen. Jag har varit med och kört andras hästar första gången, men är lite nojjig med min egen om något händer när han åker första gången...
 
Anlita en hästtransportör istället? Dom har ju massa erfarenhet och dessutom åker många hästar bättre i lastbil! :-)

Det är bara 2 mil till utbildarens stall, så det känns lite konstigt att anlita en transportör pga det korta avståndet, eller kör de så korta sträckor? En större hästlastbil är inte heller så smidigt att köra hit på en mindre grusväg, och sedan vända runt. Frågan var egentligen om det är "normalt" att utbildaren hämtar en häst, eller om det verkar konstigt att fråga om det.
 
Jag tycker inte det är konstigt. Jag får frågor från mina hästköpare ibland om jag kan köra deras unghästar, det tycker många är ganska läskigt. Är det inte långt gör jag det (eller om jag ändå ska till Skåne, typ, det har också hänt). Men det kostar pengar såklart :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
782
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 782
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 309
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 656
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp