Lämna bort sin baby

Sv: Lämna bort sin baby

Vad är er spontana reaktion på en mamma som lämnar bort en 2-åring i 9 veckor? Till mormorn då alltså.

En 2 åring känner ju sin mormor(förhoppningsvis eftersom denna ska ha barnet så pass länge) så jag tror säkert barnet känner trygghet.
Om barnet inte har en far som ställer upp blir det många gånger så att morföräldrarna blir extraföräldrar & ingen skulle ju ifrågasätta om barnet togs om hand av barnets pappa.Så nej, jag kan inte tycka att det är barnplågeri i det fallet.
Jag kan ju däremot undra var barnets far höll hus...:smirk:
 
Sv: Lämna bort sin baby

Både jag och pappan samtidigt har varit borta max 7 timmar, och det var ganska nyss. Hon är 1.5 år. Då var farmor och farfar här istället, hon gillar dom och har träffat dem mycket.

Båda jag och pappan har varit borta över natten nån gång men bara en i taget, så den andra förälderna varit hemma. När jag var borta var hon drygt ett år och hade slutat amma.

Barnvakt ett par timmar hade vi första gången när hon var sådär två-tre månader. Då gick vi på bio ihop, för att få vara lite själva och göra normala ickebarnaktiviteter för första gången sen vi blev föräldrar.

Och idag har hon varit själv på dagis första gången och det gick strålande.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Jag glömde -

Eftersom jag var separerad från flickornas pappa redan från början så bodde ju han hemma hos oss två-tre näter i veckan (då jag sov borta) och tog hand om dem de första 6 månaderna. Men det räknas liksom inte han är ju pappa...

Mna tjejer är också väldigt trygga varelser och har alltid varit det. Trots att de varit ifrån både mig och pappan från början.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Vid två månader är bebisen alldeles för liten för att vara ifrån sin mamma och pappa så pass länge, så nej, det skulle jag aldrig göra.

Jag lämnade bort min lilla till olika barnvakter flertalet gånger när han var mellan två veckor fram till ett par månader, har aldrig varit rädd för det trots att han variot liten. Men det har handlat om korta stunder, tandläkarbesök, läkarbesök, efterkontroller, etc. Första gången jag lämnade honom en längre stund var när jag var på konsert, då var han runt tre månader kanske, sedan utökades det till att jag lämnade honom ett dygn för att åka på sin resa, men den gången var han ju med sin pappa. Första gången han var längre utan mig (men hos sin pappa) en längre period var vid sex månaders ålder då jag var utomlands tre dagar. Vid nio månaders ålder var han hos barnvakt i två dagar då jag och sambon var på kryssning.

Han har alltid trivts hos folk, och varit en "lätt" liten kille. Alltid sovit bra och har lätt för att bli trygg hos andra. Jag vet inte om det beror på att han tidigt var van vid att vara hos olika människor, eller om han helt enkelt är sådan person, och därför är lätt att låta andra ha hand om. I alla fall skulle jag aldrig gjort det om jag visst att min son for illa, men han har alltid varit nöjd även hos barnvakter, och då ser jag ingen fara med det.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Så är mina yngsta också, som inte lämnats bort alls mer än 6 timmar när jag och maken var på konsert.

Det är väl skönt!:love:

Men..hur vet du å andra sidan att dom var sådana som små när du aldrig lämnade bort dom?;)
 
Sv: Lämna bort sin baby

*kl*

Första gången någon satt barnvakt var när han var 5 veckor och farmor passade. Sonen sov hela tiden och märkte därigenom aldrig att mamma var borta i hela tre timmar (läkarbesök). Hans mormor har passat en handfull gånger kvällstid, då har det handlat om att leka i ca en timme och sen bli nattad av mormor och så har jag kommit en-två timmar senare och sambon någon timme senare.

Det stora kraftprovet blir om ett par månader, då farmor ska passa sonen över helgen fredag morgon-söndag kväll. Då är han 14 månader gammal. Håll gärna tummarna för att allt går bra! :)
 
Sv: Lämna bort sin baby

Ta inte illa upp!:love:

Jag läste ditt förra inlägg;

Lämnade ettan för några timmar med farmor när han var bara några veckor och det var alldeleles för tidigt, har jag fattat i efterhand. Jag drabbades av en förlossningsdepression och kunde inte knyta an till mitt barn, men det fattade ju inte jag. Att jag lämnade bort honom "vind för våg" utan problem gjorde ju inte saken bättre. De två yngre har jag inte lämnat med utonstående förrän de var 1½ och 2½ år och då har de varit hemma i sin invanda miljö med någon de träffat förut och känner. Och då endast för några timmar dessutom.

När man endast har lämnat sin 2 1/2-åring i sin vana hemmamiljö med någon de känner och då endast i några timmar så menade du och jag olika bara..;)
 
Sv: Lämna bort sin baby

Vi har ju haft kortare separationer där vi båda föräldrar gått iväg, och de säger glatt bye bye och är glada tills vi kommer tillbaka. Om de var ängsliga av sig så skulle ju inte ens det gå. Jag svarade ju efter TS frågeställning "när lämnade ni längre stunder".
 
Sv: Lämna bort sin baby

Har haft barnvakt max 4 timmar i sträck och då barnets mormor som han träffar flera ggr per vecka. Varit borta max 6 timmar i sträck då barnet varit med sin far. Sambon pratar redan om semester utan barn typ en helg eller så men jag kan inte tänka mig det på läääänge (sonen är 6 månader nu)
 
Sv: Lämna bort sin baby

När lämnade ni bort er lilla en längre tid första gången?

Mina föräldrar lämnade min bror till mormor när han va 2mån för en veckas semester...tycker d verkar jättekonstigt o kunna göra det,
sj skulle jag inte kunna lämna min lilla sååå länge...

Jag skulle inte vilja lämna mitt barn, när/om jag får/har, när barnet ammas eller är så ung. Skulle hellre vänta.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Vad är er spontana reaktion på en mamma som lämnar bort en 2-åring i 9 veckor? Till mormorn då alltså.

Låter sorgligt...
Men, kanske finns det ett skäl som är helt "giltigt"??


*****************************


N är 6 månader nu och de ggr vi har lämnat bort honom har det varit 2-3 timmar i sträck, så att jag kan amma precis innan och precis efter.
Någon gång har vi lämnat under ca 4-5 timmar och då skickat med ersättning, men den gången var vi så sjuka att vi inte kunde hålla oss upprätta, så det kändes bättre att han var hos sin mormor och morfar då, som han känner väl.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Vad är er spontana reaktion på en mamma som lämnar bort en 2-åring i 9 veckor? Till mormorn då alltså.

Det beror på barnet och på Mormodern.
Om de har en bra kontakt så är väl det helt okej.

Massor av pappor drar ju iväg från sina små barn.
Och det blir det inget ramaskri för.
Har barnet det bara bra så och Mormor trivs med situationen så ser jag inget fel i det.
 
Sv: Lämna bort sin baby

hmmm våran dotter har varit flera ggr själv hos sin farmor utan problem, tror hon var 5-6 mån första gången... då var hon borta ett dygn tror jag.... jag tror det är himla individuellt.... våran dotter är en sån där som aldrig gråter vid lämning på dagis heller utan skolades in utan problem på 5 dagar.... det kanske är betydligt enklare då? En vecka skulle jag inte kunna lämna dottern nu då hon är snart 16 månader.... men några dagar är bara behövligt då och då mest för oss föräldrar som lider av sömnbrist.
 
Sv: Lämna bort sin baby

När vårt första barn var 9 veckor sov hon hos mormor över natten, tvåan var 4 månader när jag och maken åkte till fjällen to-sö. Trean var lite äldre, runt halvåret, och det har rört sig om övernattningar som längst. Anledningen till det var att jag ammade tvåan och trean längre än ettan, annars hade jag nog kunnat lämna de tidigare.
Trean var dock bara en vecka när jag lämnade henne hos farmor, tog de två äldre (2 och 4 år) och åkte och handlade några timmar. Gick alldeles utmärkt!
Var också, som Trygg skrev, en sån som släpade med mig barnen överallt när de var små!!
Fyran var också runt halvåret när han sov borta första gången, femman var runt året, beroende på att hon ammades fritt dygnet runt. (Tyckte hon behövde det, då hon föddes 7 v för tidigt.)
 
Sv: Lämna bort sin baby

Så är mina yngsta också, som inte lämnats bort alls mer än 6 timmar när jag och maken var på konsert.

Mina ungar är extremt trygga :)

Lättinskolade på dagis och leker glatt i nya grupper.

Den äldsta hade jag mest tid med när han var bebis och han var mer än 13 mån när jag lämnade honom - till pappan - första gången mer än ett dygn. Efter 2 ½ års ålder klarade han 2-3 dagar hos pappa. Sedan var han drygt 3 när han var hos pappan en hel vecka. Men det var för tidigt/mycket :( det blev en himla jobbig period efter den veckan.

Förra sommaren när han var 5 skulle han vara två veckor hos pappa men då bröt vi med ett besök mitt på för att det började bli jobbigt.

Nu när han blir 6 kommer det säkert att gå bra. Nu har han mer begrepp om tid och kan uttrycka känslor bra i ord och prata i telefon eller över datorn.

Någon annanstans än hos mamma och pappa skulle också funka över tex en helg. Det har alltid funkat hur bra som helst att andra passar honom en stund, han var med mig på jobbet som bebis och underhöll diverse personal och patienter :angel: när han inte kunde ligga vid min tutte.

Den minsta som nu är 2 har från början präglats minst lika mycket på sin pappa och är lika trygg med oss båda. Han fixar att någon av oss är borta 2 dagar men blir orolig efter 3.

Vi skulle kunna lämna honom hela dagar hos någon han känner men är osäkra på nätterna, han pratar inte så bra och är ofta sjuk då, och blir otröstlig när man inte förstår.

Jag har valt att inte åka på kurser utomlands under de här småbarnsåren. Det finns ingen som helst anledning att rycka undan grundtryggheten för barnen. De är inte särskilt mammiga men jag tror att det är för att de vet att jag alltid FINNS när det verkligen gäller. Och för den minsta gäller pappan lika mycket, men han vill träffa båda utan allt för långt glapp för att känna sig riktigt trygg.
 
Sv: Lämna bort sin baby

vid fem månader fick han vara hos mormor och morfar i 3 timmar och de känner han väldigt väl och han är trygg hos dem.
Vid 7 månader fick en vän ha honom i 4 timmar.

Nu är han 11 månader och han har varit hos mormor och morfar en kväll i 3 timmar och hos farmmor ett par timmar nångång. Han är inte ett dugg blyg och alltid glad så det är inga problem med barnvakt. Det är jag och sambon som inte vill lämna bort honom helt enkelt. Lämna bort honom en hel natt eller en hel dag är det inte tal om på väldigt länge. Jag har noja bara jag tänker på dagis.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Och för den minsta gäller pappan lika mycket, men han vill träffa båda utan allt för långt glapp för att känna sig riktigt trygg.[/QUOTE]

Hur är det med den äldsta då?
Vad jag förstod så har du inte så mycket tillit (och hans pappa har väl prioriterat andra saker) till hans pappa så dom träffas inte så mycket.

Men är han trygg utan sin pappa?


Det måste vara en knepig situation..

Min fd svägerska har det lite jobbigt då hennes äldsta son inte har så mycket kontakt med sin pappa medan den yngsta (det skiljer 6 år mellan bröderna) börjar känna "agg" helt plötsligt nu mot lillebror som har en pappa hemma när han själv inte har det.

Hur löser man sådant som mamma?

Äsch, jag startar en tråd i stället så att jag kan ge en tips!
 
Sv: Lämna bort sin baby

Jag har full tillit till pappan till den äldsta, men han har inte haft lika mycket ensamtid med barnet de första åren så han ligger bara efter liksom.

Så där som det blir när man fördelar föräldradagarna ojämnt :angel:
 
Sv: Lämna bort sin baby

Min fd svägerska har det lite jobbigt då hennes äldsta son inte har så mycket kontakt med sin pappa medan den yngsta (det skiljer 6 år mellan bröderna) börjar känna "agg" helt plötsligt nu mot lillebror som har en pappa hemma när han själv inte har det.

Hur löser man sådant som mamma?

Man förklarar att den äldsta har det dubbellyxigt som har TVÅ. Lillebror har ju bara EN pappa.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 420
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 851
Senast: MML
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 926
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp