Lämna bort sin baby

Dingelass

Trådstartare
När lämnade ni bort er lilla en längre tid första gången?

Mina föräldrar lämnade min bror till mormor när han va 2mån för en veckas semester...tycker d verkar jättekonstigt o kunna göra det,
sj skulle jag inte kunna lämna min lilla sååå länge...
 
Sv: Lämna bort sin baby

När lämnade ni bort er lilla en längre tid första gången?

Mina föräldrar lämnade min bror till mormor när han va 2mån för en veckas semester...tycker d verkar jättekonstigt o kunna göra det,
sj skulle jag inte kunna lämna min lilla sååå länge...

Så tidigt hade inte jag velat lämna bort ett barn, vid ett års ålder hade jag kunnat tänka mej att lämna bort barnet till tex sin mormor några få dagar, tidigare än så högst ngn kväll.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Jag lämnade mina tvillingflickor i 1.5 dygn ungefär när jag var på min brors bröllop. De var då tre månader gamla. Antingen hade jag fått ta dem med (till Helsingfors - jag bor i Sthlm), ensam med två bebisar och hela batteriet med deras prylar kändes övermäktigt, eller så hade jag fått strunta i brölloppet eller så åka utan dem, det blev åka utan dem.

De var hos ett par kompisar till mig som var hos mig i stort sett varje kväll i ett par veckor innan. De matade dem och nattade dem. SÅ jag kände ett stort förtroende, det fanns inga tvivel faktiskt.

Själv tog jag pumpen och åkte iväg, gissa om flygplatspersonalen glodde underligt på min pump...
 
Sv: Lämna bort sin baby

Vi har lämnat bort våra barn tidigt men inte någon längre tid, utan bara över natten.

Tror jag skulle längtat ihjäl mig om det var för en hel vecka!

/Timsetim
 
Sv: Lämna bort sin baby

Vad är er spontana reaktion på en mamma som lämnar bort en 2-åring i 9 veckor? Till mormorn då alltså.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Det kan jag faktiskt inte svara på utan att känna mamman och pappan i fråga. Det kan säkert finnas legitima skäl, som man inte vet om.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Det offentliga skälet behöver ju inte vara det sanna. Alltså skulle jag inte döma. Jag har viss förståelse för att man kanske hittar på en ursäkt istället för att berätta sanningen ibland.

Är det det sanna skälet tycker jag att 9 veckor låter som väldigt lång tid, beroende på avstånd till mormor, Är det grannkåken kanske man ses ändå, bara att någon annat fixar mat och lek.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Lämnade ettan för några timmar med farmor när han var bara några veckor och det var alldeleles för tidigt, har jag fattat i efterhand. Jag drabbades av en förlossningsdepression och kunde inte knyta an till mitt barn, men det fattade ju inte jag. Att jag lämnade bort honom "vind för våg" utan problem gjorde ju inte saken bättre. De två yngre har jag inte lämnat med utonstående förrän de var 1½ och 2½ år och då har de varit hemma i sin invanda miljö med någon de träffat förut och känner. Och då endast för några timmar dessutom.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Sågs inte en enda gång på nio veckor, men jag släpper det. Var mest nyfiken på spontana kommentarer och det fick jag, tack.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Vad är er spontana reaktion på en mamma som lämnar bort en 2-åring i 9 veckor? Till mormorn då alltså.

Min spontana reaktion är att det beror på att föräldern inte mår så bra. Sen om vederbörande vet om det eller ej är ju en annan fråga.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Oj, det tycker jag låter oerhört märkligt !

9 veckor ????? utan att träffas ...
 
Sv: Lämna bort sin baby

Jag har svårt att förstå hur man kan lämna bort en sån liten så länge... Det är ganska så stor risk att bebisen inte känner igen sina föräldrar när dessa kommer hem igen. Mamma och pappa lämnade mig hemma, med min mormor och morfar när jag var runt året och var borta 5 nätter, när de kom tillbaka tog det ett par timmar innan jag acepterade dem igen.

Själv har vi inte så många som vi litar på tillräckligt mycket och som vill ställa upp så vi har väldigt ont om barnvakter...

Elin var 18 mån första gången vi var borta över natten, sen har hon varit borta över natten kanske 5 gånger... I och för sig så sov hon hos min mamma och syster när vi var på bröllopsresa, men de hade lägenheten vägg i vägg och vi träffades nästan hela tiden. En natt sov hon hos oss då för att det skulle bli lite semester för mamma och syrran oxå.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Första gången jag var iväg från Sebastian i mer än 1-2 timmar så var han 3 mån gammal, och då var han hemma hos oss med sin farbror. Jag var på julbord, och var borta i ca 9 timmar.
Innan det fick jag tyvärr ha barnvakt någon gång i veckan i 1-2 timmar, för att lyckas med mitt körkort, som verkligen behövdes när jag var ensam med liten bebis långt ute på landet. Då var det personer som jag litade på, och som Sebastian träffat många gånger och inte var rädd för.

Nu i helgen var det andra gången som jag lämnat bort honom "på riktigt", och då firade jag och hans pappa min brors 30 årsdag. Sebastian var hos mormor från ca 21 till 14 dagen efter. Det gick superbra och han var precis som vanligt, däremot saknade jag honom massor.
Han är strax 7 mån gammal nu.
 
Sv: Lämna bort sin baby

7 veckor när barnet var ett år. Sen några omgångar med 2-4 veckor emellanåt, men det längsta var 9 veckor.

Pallas: Jo, det är klart så att det ligger annat bakom. Det som irriterar mig är när mormodern bestämt och envist hävdar att det är något helt normalt och som "alla gör" eller "borde göra". Men det är en annan historia ;)
Tack för input.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Jo, det är klart så att det ligger annat bakom. Det som irriterar mig är när mormodern bestämt och envist hävdar att det är något helt normalt och som "alla gör" eller "borde göra". Men det är en annan historia ;)
Tack för input.

Förstår att det kan kännas fånigt för dig, men faktum är att det är väldigt tabu för många att prata om sjukdomar utanför familjen. Låt oss säga, för diskussionens skull, att föräldern i ditt exempel drabbats av tex en svår depression, så är det inte bekvämt för alla att basunera ut det för "allmänheten". Då är det enklare att slå upp en försvarsmur av skäl som man anser vara mer legitima.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Visst är det så. I detta fallet är det ganska komplicerat och inte någon depression. Det jag tycker är mest tragiskt är ett barn som redan är otryggt och som inte mår bättre av att inte veta vad som är hemma och vem som är mamma.

För att återgå till ämnet. Jag tror att det är väldigt individuellt när och hur länge man lämnar. Har barnet träffat personen/personerna väldigt mycket känns det säkert okej tidigare. Ibland brukar det pratas bland expertisen om ett dygn per år barnet är. Alltså två dygn för en tvååring, då har de knytit an tillräckligt och klarar den tiden utan att känna sig övergivna. Sen är det olika från barn till barn hur trygga de är osv och om det finns syskon med t ex så kan det vara en trygghet.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Jaha..
Här kommer "kärringen mot strömmen"!:p

Har lämnat mina bebisar till mamma, för en natt, redan efter några veckor.

Min mamma klarade av mig och mina syskon så jag tror nog att hon klarar av mina små med!;)

Mamma har även varit här som barnvakt redan första veckan med alla tre då jag har behövt göra något ärende med någon av dom andra eller bara vara "jag" en stund.

Ja, utöver när pappan givetvis har varit med dom. Men det räknar jag ju inte med.

Jag är även sådan som "släpar" med dom precis överallt!

Jag tycker att man ska känna det själv i hjärtat vad man klarar av och vad som känns rätt för en själv!

Däremot hoppas jag att ingen mamma sitter hemma med "dåligt samvete" för att hon längtar ut en stund själv eller för att man bara vill kunna sova en hel natt!

Det är det previlegiet vi har som föräldrar..att vi själva känner vad som är bäst för oss och våra barn!:love:

Jag blir i alla fall väldigt glad över att mina busisar har blivit sociala och tillitsfulla små varelser som med en inneboende trygghet klarar av att bli bortskämda av övrig släkt o vänner utan att få panik över att mamma åker.

Senast idag på förskolan log min äldsta när jag kom för att hämta honom;

-Åneej..inte mamma! Morfar ska komma istället!:D
 
Sv: Lämna bort sin baby

Vad är er spontana reaktion på en mamma som lämnar bort en 2-åring i 9 veckor? Till mormorn då alltså.

Jag har inga direkta moraliska idéer om det. Förutsatt att mormorn har bra hand med barnet och känner det sen tidigare så bör det väl inte gå någon nöd på barnet direkt.
MEN; jag har en bekant som blev bortlämnad till mormor/morfar under kanske 2-3 veckor när hän var 2-3 år och hän har berättat att föräldrarna (som var på semester utomlands) blev väldigt illa berörda och bestörta när de kom hem och barnet inte ville komma och krama dem och betedde sig som om de var "främmande" den första timmen/timmarna.

Så; om en mamma eller pappa frågade mig skulle jag säga: var bara beredd på att ditt barn kommer att kunna agera som om du är okänd när du kommer tillbaka. Det går ju säkert över, men är väl inte så roligt som förälder när mormor plötsligt blivit = mamma.
 
Sv: Lämna bort sin baby

Jag blir i alla fall väldigt glad över att mina busisar har blivit sociala och tillitsfulla små varelser som med en inneboende trygghet klarar av att bli bortskämda av övrig släkt o vänner utan att få panik över att mamma åker.

Så är mina yngsta också, som inte lämnats bort alls mer än 6 timmar när jag och maken var på konsert.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 418
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 851
Senast: MML
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 926
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp