lägg barn - problem

Status
Stängd för vidare inlägg.

KisseNova

Trådstartare
Min son har alltid varit en ängel att få att lägga sig och sova i sitt rum.

Men sen ett tag tillbaka så består minst 1/2 timme varje kväll med att ta tillbaka honom till sängen för han springer upp så fort man vänder ryggen till.
Han sover med stängd dörr, och den har han lärt sig att öppna.Då började med att låsa fast hans dörr med såna där dörrstoppare, men nu har han kommit på knep att ta sig förbi dom oxå :crazy:

Alla rutiner är precis likadana som dom alltid har varit, äta kvällsmat, borsta tänder och sen sova.

Det börjar gå mig på nerverna och speciellt med tanke på att jag inte vet varför han krånglar nu! Någon som har tips, eller vinner den som är envisast??
 
Sv: lägg barn - problem

Hur gammal är han?

Mina har alltid varit enkla att lägga, fast visst har det funnits perioder när de försöker "komma undan".
Där är jag stenhård, är det läggdax så är det. Det är okej om de sitter i sängen och "läser" (så mkt en 2- och 4-åring nu kan "läsa" :D) en bok en stund, bara de lugnt är kvar i sängen. Och de brukar oftast släcka lampan och lägga sig ner efter en stund.
 
Sv: lägg barn - problem

Han är 18 månader, och jag kör med den teorin att ett barn som har nattats ska INTE få lov att komma upp förrän dagen efter.

Så det kan iofs vara en "testperiod" eftersom han är så liten och aldrig har kårnglat innan.
 
Sv: lägg barn - problem

Så BÖR det kanske vara, men man får inte vara alltför hård med det ändå, tycker jag. Det viktigaste för mig i alla fall är att barnen är trygga i sitt sovande. Vaknar de och är oroliga så gör jag det som behövs för att få dem att somna om.
Men vi har ju helt olika metoder du och jag. Du stänger in ditt barn medan jag har dörren öppen så att de kan se mig och jag kan prata med dem utan att behöva resa mig ur fåtöljen vid TVn (där jag sitter kvar till de har somnat) och jag kan ryta i direkt om de börjar tramsa och klättra ur sängen eller liknande. För oss har denna metod fungerat jättebra och vi har barn som gärna lägger sig och sover och nästan alltid stannar i sängarna.
 
Sv: lägg barn - problem

ameo skrev:
Så BÖR det kanske vara, men man får inte vara alltför hård med det ändå, tycker jag. Det viktigaste för mig i alla fall är att barnen är trygga i sitt sovande. Vaknar de och är oroliga så gör jag det som behövs för att få dem att somna om.
Men vi har ju helt olika metoder du och jag. Du stänger in ditt barn medan jag har dörren öppen så att de kan se mig och jag kan prata med dem utan att behöva resa mig ur fåtöljen vid TVn (där jag sitter kvar till de har somnat) och jag kan ryta i direkt om de börjar tramsa och klättra ur sängen eller liknande. För oss har denna metod fungerat jättebra och vi har barn som gärna lägger sig och sover och nästan alltid stannar i sängarna.

Jo, så skulle jag oxå vilja ha det men då finns det absolut ingen chans att han somnar.Utan då springer han bara upp ur sängen och ut i lägenheten.Jag har testat, i början sov han nämligen med öppen dörr. Samt att han vaknade om jag fick besök.
Och att jaga honom runt lägenheten bara för att han inte vill sova tycker inte jag känns bra. Jag vill oxå att han ska kunna somna utan problem, därför skrev jag ut den här tråden för hjälp och råd.

Hur gamla är dina barn förresten? För jag tror inte att den teorin skulle fungera på min son ÄN.
 
Sv: lägg barn - problem

Han gör det för att han har kommit på att han kan;)
Jag tycker i och för sig inte att en halvtimme är så allvarligt men det är ju olika.
Vad gör du när han lagt sig? Hör han dig? Barn i den åldern kan bli väldigt känsliga för att bli "lämnade".
Prova att han "hör" att du är i närheten, förklara lungt att nu ska vi sova, dra ner persiennerna i god tid så det blir mörkt i lägenheten, det kan vara pga ljuset som han inte vill sova, förra gången det blev ljust var han ju så liten så då spelade det ingen roll.
Minns att jag alltid hade endel bekymmer framåt vår kanten när mina var små, Nu är jag glad om jag är vaken när de lagt sig;)
Vilket inte händer så ofta när barnen blivit tonåringar:love:
Försök att inte bli irriterad på honom utan se det som en del av hans utveckling som att tala eller gå.
Det är ju hans egen lilla personlighet som håller på att utvecklas:love:
Kul att se någon från Falköping förresten! Bor själv strax utanför!
 
Sv: lägg barn - problem

Ja, det är ju iofs ett tips som jag får testa ikväll, att man försöker mörka lägenheten och inte bara i hans rum.

Jo, men han vet att jag är i närheten för han ropar ofta "mamma" när han inte vill sova, och då brukar jag prata med honom att det är natten och att man ska sova.
 
Sv: lägg barn - problem

KisseNova skrev:
Jo, så skulle jag oxå vilja ha det men då finns det absolut ingen chans att han somnar.Utan då springer han bara upp ur sängen och ut i lägenheten.Jag har testat, i början sov han nämligen med öppen dörr. Samt att han vaknade om jag fick besök.
Och att jaga honom runt lägenheten bara för att han inte vill sova tycker inte jag känns bra. Jag vill oxå att han ska kunna somna utan problem, därför skrev jag ut den här tråden för hjälp och råd.
Och jag gav dig ett tips som fungerar hos mig.
Jag har också jagat barn som försökt springa runt, men jag har bestämt satt stopp för det. Man ska vara hård och principfast även mot små barn... Det är där man lägger grunden.
Håller alltså med Tinywiny:
Han gör det för att han har kommit på att han kan
OM han sen vaknar om du har folk där - i så fall hade jag petat igen dörren DÅ, när han väl somnat.

Hur gamla är dina barn förresten? För jag tror inte att den teorin skulle fungera på min son ÄN.
Mina barn är 4½, 2½ och 13 månader. Och det fungerar på dem allihop.
 
Sv: lägg barn - problem

När Emil lärde sig att klättra ur sängen hade vi lite trassel ett tag (han har alltid varit lätt att natta innan) Han är en liten "fegis" så hann började inte klättra förren han var drygt två, han kommer oftast springande till oss vilket förenklar det hela eftersom man slipper "jagandet" och då sätter vi lungt tillbaks honom i sängen kanske med nån leksak. Ibland kommer han 10-15 ggr innan han ger sig och ibland inte alls. Vi försöker alltid vara lungna och inte bli arga på honom för att han kommer utan säger bara att hann ska vara i sängen för att det är natt. Klart att man blir irriterad ibland men om vi blir sura och börjar "skälla" så börjar han retas och springa runt så det fungerar bättre för oss att inte försöka förbjuda honom att komma upp, men att han vet att det är raka vägen tillbaka till sängen igen. Det var jobbigt i ca en månad men nu är det ytterst sällan han krånglar. Lycka till
 
Sv: lägg barn - problem

Han kanske har kommit in i en annan sömnrytm.
Hur ser hans dagar ut?
Har du provat att lägga dig med honom?
 
Sv: lägg barn - problem

Hur gick det igår kväll?
Kom på att han kanske behöver mindre sömn än vanligt så att han kanske faktiskt inte behöver sova förren en halvtimme senare? Han blir ju större...
 
Sv: lägg barn - problem

Dominic går på dagis 10 timmar per dag, och därför anser jag att han behöver lägga sig senast 18.30 eftersom han går upp 06.00

Det slutar med ifall han är övertrött att min pojkvän lägger sig med honom tills han somnar. Jag klarar inte av att sova med honom tills han somnar, för då måste jag lägga mig pga liknade migrän-anfall.

Dom två senaste kvällarna har min pojkvän nattat honom, och då är det inga problem.
 
Sv: lägg barn - problem

Ja då behöver han sin sömn... Vad bra att det har löst sig:)
Känner igen det där med huvudvärken vet fler som reagerar så det är:devil: jobbigt
 
Sv: lägg barn - problem

Oj! 10 timmar. Det var mycket för en så liten parvel.
Han kanske är lite mammasjuk efter en så lång dag borta från dig.
 
Sv: lägg barn - problem

fjolltroll skrev:
Oj! 10 timmar. Det var mycket för en så liten parvel.
Han kanske är lite mammasjuk efter en så lång dag borta från dig.

joo, jag har funderat i dom banorna oxå eftersom han klappar på kudden och "ova" medan han tittar på mig. Då vill han att jag ska lägga mig brevid honom, men jag klarar inte av det som du kan läsa i inlägget ovan :crazy:
 
Sv: lägg barn - problem

Men du kan väl sitta brevid honom i sängen? Elin har haft perioder då hon har sovit sämre av olika andledningar och då har någon av oss suttit brevid henne i sängen och typ hållt en hand och det har lugnat henne.
 
Sv: lägg barn - problem

Har testat det oxå, men då ska han upp och visa mig sina leksaker och allmänt göra annat än att ligga i sängen :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 806
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
718
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 560
Senast: Voeux
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 663
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp