Kvotfråga

Sar

Trådstartare
Vi har oturen att stå med ett hösilage med mycket låga värden (27 g per kilo foder). Jag kan dock få siffrorna att stämma hyggligt med avelsmüsli, betfor, 1 dl soja samt mineraler (hon gillar inte lucern).
Problemet är dock att kvoten endast blir 5,5 (plus att jag antagligen får ännu större problem när hon ska fodras upp för dräktigheten).

Hur ställer man sig till det faktum att hästen verkar kunna få i sig vad den behöver trots att kvoten är lägre än vad jag hade önskat?

Sv: Kvotfråga

HelenaHandberg (som ju är vår foderguru här på Buke) har ju fullt förmedlat budskapet att se mindre på kvoten och mer till att behovet faktiskt är fyllt.

Jag lutar nog åt samma teori, och vara noga med att följa upp med öga och kännedom om hästens lynne (så den inte tacklar av, menar jag). Men det är ju inget unikt för just din häst, utan gäller för mig alla foderförändringar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
663
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 382
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka