kvällsgiva hösilage!

knasida

Trådstartare
hejsan!
Jag har en kallblodstravare på 17 år som har en hel del övervikt. Jag har precis tagit över honom och där han varit innan har han inte gått speciellt mycket och lagt på sig i vikt.
Under dem 4 månader jag haft honom har han minskat en hel del i vikt men är fortfarande rund. Han får gå ute från 8 till 20-21 på kvällarna och vi har precis vant in hästarna med storbal med slowfeeding nät i hagen.
Dem har börjat vänja sig nu och står inte och äter vid balen hela tiden.

Jag brukar ge honom mellan 1,5-2 kg hösilage och ca 2 kg havrehalm i sitt nät i boxen på kvällen. hur lite kan man ge? Han behöver ju minska i vikt och jag rör på honom mellan 1-2,5 tim om dagen 6-7 dagar i veckan.

Jag undrar då hur lite vågar man ge så att de inte blir för lite? eller klarar han sig på så lite eller bör ja ge mindre? Hösilaget är rätt torrt och ja har ingen analys på det än ska be bonden om de.
Har även tillgång till vetehalm är det bättre att ge till ett runt kallblod än havrehalmen?
Eller om du har något annat tips=)
 
Sv: kvällsgiva hösilage!

Hur länge räcker kvällsgivan?

Testa att klocka för att se hur lång tid det räcker, sen kan du dra bort om det är möjligt men ingen häst ska stå utan mat för länge.

Annars hade jag nog bara serverat halm inne tex.

Ska man banta en häst så kan man inte bara dra bort från ett mål så att den sedan "svälter" i flera timmar som bantingsmetod, speciellt om den har fri tillgång i hagen då den kommer att proppa i sig som en galning då efter att ha svultit natten igenom och då blir viktnedgång omöjligt.

För mig handlar det aldrig om hur mycket man ger per tillfälle, utan det som är av vikt är hur länge maten räcker och eventuellt näringsinnehåll som man måste rikta in sig på i första hand. Så du kanske även bör motionera hästen hårdare om möjligt - har du analys på grovfodret som kan ge dig ledtrådar?
I vissa fall är det dessutom högst nödvändigt att byta grovfoder för att det ens ska bli möjligt med viktnedgång utan att svälta hästen vilket inte är okej.
 
Senast ändrad:
Sv: kvällsgiva hösilage!

Tack för svar:)
Ja har inte kollat hur länge det räcker. Ska göra de. De har ja inte tänkt på. Nej precis det är ju inge bra om han står utan för länge. Han verkar ju inte överdrivet hungrig när man tar ut honom på morgonen. Och han går ifrån flera gånger på dagarna. Går det att enbart köra på halm? Vilken vad är bäst då? Havre eller vetehalm? Jag kan definitivt öka på motionen men jag vill inte överanstränga honom så jag ökar lite åt gången då han har några år på nacken:-)
 
Sv: kvällsgiva hösilage!

Det spelar inte någon roll vilken halm du tar. Välj den som är av bästa kvalite. Sedan hade jag valt den som hästen äter lagom mycket av. Jag håller med tidigare inlägg. Dra ner på höet och se till så att den har halm. Om den äter massor av halm bör den också begränsas annars kan den atagligen stå på halm. Då har den tillgång till något att äta hela tiden. Sedan måste den naturligtvis få i sig tillräckligt med proteiner och andra näringsämnen (som i stort sett inte alls finns i halm).
 
Sv: kvällsgiva hösilage!

Om det fungerar med hönät ute, köp ett likadant att ha inne så du kan ha samma giva/mindre men med längre ät tid =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
451
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 611
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 344
Senast: CFrisk
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp