Kronhäst?

Lingon

Trådstartare
När jag var liten så fanns det på min ridskola en häst som sas vara kronhäst (kronans häst eller nåt liknande). Han var en valack född på slutet av 70-talet.

Vad betyder det?
 
Det var endera en regelrätt "arméhäst", utplacerad på ridskolan, enligt det gamla systemet när försvaret hade en massa hästar, eller en häst enligt det här systemet som finns än idag:

http://ackordhast.se/index.html

Nedan citerat från Ackordhäststiftelsens hemsida

"För länge sedan fanns en Ackordhästorganisation för militärt ändamål. Hästarna tillhörde försvarsmakten och hyrdes ut till lantbrukare, ridskolor och privatpersoner den tid de inte var med på militära övningar.
I samband med att armén avhästades skapades, år 1976, Stiftelsen för Ackordhästorganisationens Bevarande. Grundare till Stiftelsen var Avelsföreningen Svenska Ardennerhästen, Avelsföreningen Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH) och Ridfrämjandet som sedan blev Svenska Ridsportförbundet.
Den nybildade Stiftelsen tog över ackordhästarna och fortsatte verksamheten med att köpa in unga hästar och hyra ut dem. Stiftelsens hade som syfte att bevara ackordhästorganisationen och att stödja den svenska uppfödningen av hästar.

Idag
Ackordhäststiftelsen är lika aktiv idag. Varje år köper stiftelsen in svenskfödda hästar av raserna ardenner, nordsvensk brukshäst och varmblod för utplacering hos olika fodervärdar. Eftersom Stiftelsens syfte idag också är att stödja utbildning placeras hästarna i första hand på ridskolor och utbildningsanläggningar.
Ackordhäststiftelsen äger idag drygt 300 hästar, relativt jämt fördelat på de tre raserna."
 
När jag var liten så fanns det på min ridskola en häst som sas vara kronhäst (kronans häst eller nåt liknande). Han var en valack född på slutet av 70-talet.

Vad betyder det?
På ridskolan där jag red som tonåring var samtliga hästar "kronhästar". De var jättefina svenska halvblod allihopa. Vi red dessutom med militärens utrustning dvs alla hästarna hade sk manskapssadlar med rejäla grå ylleschabrak. De var förmodligen bekväma för hästarna, men stora för oss små ryttare; inte minst stigbyglarna var stora och tunga och det var lätt att få foten igenom om man var nybörjare och lite fumlig...!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 598
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 155
Senast: Ananazen
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 171
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp