Krav för att få bli förälder?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Krav för att få bli förälder?

Håller med dig om missbrukare. Men KAN anorektiker öht bli med barn? De har väl varken mens eller ägglossning längre?
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Ingen lätt fråga. Rent spontant så känner jag lite så här, att om man är så svårt sjuk att man måste medicinera och inte fungerar utan medicinen, så ska man kanske inte skaffa barn. Åtminstone inte förrän man kan fungera utan. De flesta mediciner mot psykiska problem är väl sådana att man helst inte ska ha tagit dem ett antal månader före befruktning och sen inte under graviditet eller amning? Det kan ju ställa till en hel del problem... Men jag vet inte, det finns ju så mycket olika sorters psykisk ohälsa, man kan ju inte dra alla över samma kam heller tycker jag.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Håller med dig om missbrukare. Men KAN anorektiker öht bli med barn? De har väl varken mens eller ägglossning längre?

Jodå de kan bli med barn, mot alla odds får man väl säga.
Sedan har du ju anorektiker som har någon typ av kontroll på sin sjukdom och inte hunnit bli så fysiskt sjuka.

Min syster är sådan.
Hon är väldigt smal men utmärker sig inte om man bara ser henne.
Det är när man lär känna henne (hon öppnar munnen) man inser att något inte är som det skall.


Gällande detta med svält, för lite underhudsfett och rubbad mens kontra fortplantning.
Har inte du funderat över hur utmärglade människor i svältområden i tex Afrika kan bli gravida?
För det kan de ju tydligen bli...mot alla odds.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Nej jag har faktiskt inte funderat så mycket på det här. Har inga anorektiker i min närhet heller. Men nu när du säger det så stämmer det såklart (ang Afrika etc). Antar att det är den oerhört starka biologiska driften att fortplanta mänskligheten som sätter in?

Förstår i alla fall vad du menar och håller med dig. (Som en liten parentes anser jag att man öht ska vara väldigt försiktig med hur man uttrycker sig om sin kropp och vikt inför barn. Det är skrämmande att 6-7 åringar bantar och räknar kalorier nuförtiden).
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

*KL*
Vet inte om ni mest syftar på extremfallen, som tex missbrukare. Men annars tror jag att frågan är mycket mer komplicerad än så. För man blir ju förälder först i situationen och med det barn man får, som förälder ÄR man ju inte bara oavsett omständigheter. Jag tror tex att det finns kvinnor som kan vara utmärkta föräldrar åt söner men blir mer eller mindre skadliga för sina döttrar eftersom de identifierar sig för mycket med dem och inte kan låta bli att peta i flickornas sätt att vara hela tiden. Dessutom beror det ju på vad det är för unge och vad den har för intressen. Föräldrarna kan ju vara duktiga att förbereda en unge på det liv de lever men helt misslyckade på att förbereda ungen på det liv den vill leva och de värderingar ungen kommer att välja. Sånt vet man ju inte i förväg.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Exakt det du skriver är det som gör det till en svår fråga! Allt är ju inte bara svart och vitt här i livet. Extremfallen är ju lättare att sortera bort, i teorin i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Sitter och funderar över hur män fungerar egentligen på denna aspekt. Behovet att bli pappa verkar vara stort. Men behovet att vara en...
Svar
5
· Visningar
1 382
Senast: Badger
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 992
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 555
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 687
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp