Krav för att få bli förälder?

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

Villeroy

Jag läser Kats tråd om att skaffa barn och funderar över detta med hur stabil man måste vara för att skaffa barn.

Några i tråden tycker inte att man ska skaffa barn om man är allt för labil...
Men hur vet man om man är det?
Vilka krav kan/bör man ställa på sig själv och sin mentala "standard" innan man väljer att skaffa barn?

Tänk om man kommer fram till att man inte håller måttet! Vad hemskt det vore!:(

Hur tänker ni?
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Är detta något som man inte får ha några åsikter om eller???
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Tydligen...:crazy:

Ibland bli jag väldigt låg. Det är lite så att man funderar om det skulle göra mig till en inte good enough förälder...
Inte för att det är aktuellt nu. Jag bara funderar...
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Jag tror att det räcker väldigt långt att man är tillräckligt stabil för att inse sina brister och planera för hur man skall hantera sina brister i relationen till sina barn. Om man till exempel vet med sig att man kan ha en tendens att bli oresonligt arg så bör man se till att ha tänkt över detta och förvissat sig själv om att man inte kommer att slå barnen om de är extremt jobbiga. Att man har uppbackning i sin omgivning är nog också viktigt.

De flesta mognar ju när de blir föräldrar - ingen kan VETA att man blir en bra mamma/pappa men man bör i vart fall ha en befogad tro att man kommer att bli det.

Din fråga/fundering är ganska vagt hållen - kan du precisera lite mer hur du menar?
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Jag undrar om man kan vara alltför instabil för att skaffa barn och om det är så hur vet man det???

Visst är det säkert så att människor mognar när de skaffar barn men jag har även i jobbet bl a sett föräldrar som brister så mycket i sin "vuxenhet" att de kanske egentligen inte borde ha blivit föräldrar...

Eller kan man ens säga så?

Har alla "rätt" att skaffa barn?
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Tänk om man kommer fram till att man inte håller måttet! Vad hemskt det vore!:(

Men det vore väl bra!? Då kan man fixa till sig själv innan man får barn.

Jag blev inte "färdigfixad" förrän jag var över 30. Då träffade jag min man, som tyvärr oxå hade en hel del att fixa innan han kunde bli en bra förälder.

Vi visste inte hur lång tid det skulle ta att fixa honom, eller om det ens gick. Men eftersom jag älskade honom ansåg jag att jag borde nöja mig med att åtminstone ha funnit den stora kärleken. Det är inte alla som gör ens det. Att få barn ihop skulle förstås vara ännu ett kliv uppåt mot mina drömmars mål, men det steget tillät jag mig inte ta förrän vi var mogna för det.

Ett tag trodde jag att det nog inte skulle bli några barn för mig. Jag hade tagit för lång tid på mig att bli färdig, och sedan hittade jag en ofärdig man. Men i så fall hade jag fått göra det bästa av situationen. Jag tror det är bra att ha lite is i magen och se vad livet för med sig.

Men det gick fortare än vad jag trodde! När min självkänsla väl började växa gick det fortare och fortare. Även min man utvecklades jättefort, trots att han hade mått psykiskt dåligt i många, många år.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Det där låter väldigt hoppingivande!:)

Ibland vill man ramla iväg och forcera tillvaron för att man känner sig stressad över att bli lämnad kvar ensam i världen och livet.
Jag tror egentligen också på is i magen. Man kan ju liksom inte tvinga fram mognad.
Ibland är det dock frustrerande när hjärnan inser vad mognad innebär medan hjärtat och magen har drabbats av akut oemottaglighet inför denna insikt...
Men man får väl bara ge sig till tåls...
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Jag undrar om man kan vara alltför instabil för att skaffa barn och om det är så hur vet man det???

Att skaffa barn är idag ganska enkelt, om man är fertil och kvinna. Även de kvinnor som är så instabila att de inte ens hittar någon som vill befrukta dem, kan ju befrukta sig själva via spermadonator. Om man är man är det dock svårare.

Men din fråga avser (tror jag) om ens instabilitet kan göra att man är olämlig som förälder. Det tror jag absolut!

Om man vet med sig att man är instabil har man dock bättre förutsättningar än om man lever i total förnekelse. Då är man ju i alla fall medveten om de problem man har, och väljer förhoppningsvis att söka hjälp när/om problem uppstår, samt undviker att skuldbelägga barnet.

Jag tycker att man dessutom bör välja en stabil partner, och se till att man har ett nätverk av människor (vänner eller släktingar) runt sig som kan kompensera de egenskaper man själv saknar.

Fast det bästa, tycker jag, är att ta reda på vad instabiliteten beror på, och göra något åt den. Innan man börjar vägleda en ny liten människa i livet.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Ibland är det dock frustrerande när hjärnan inser vad mognad innebär medan hjärtat och magen har drabbats av akut oemottaglighet inför denna insikt...

Det som blockerar hjärtat och magen är rädsla, tror jag. Den botas genom att omge sig av människor som tror på en, som ser vilken god vilja man har längst där inne (även när det som kommer ut blir fel och verkar dumt/elakt). När man inte vågar tro på sig själv behöver man någon annan som gör det. Då kan det gå riktigt fort.:bump:
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Det som blockerar hjärtat och magen är rädsla, tror jag. Den botas genom att omge sig av människor som tror på en, som ser vilken god vilja man har längst där inne (även när det som kommer ut blir fel och verkar dumt/elakt). När man inte vågar tro på sig själv behöver man någon annan som gör det. Då kan det gå riktigt fort.:bump:

Du är klok!:bow:
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Jag läser Kats tråd om att skaffa barn och funderar över detta med hur stabil man måste vara för att skaffa barn.

Några i tråden tycker inte att man ska skaffa barn om man är allt för labil...
Men hur vet man om man är det?
Vilka krav kan/bör man ställa på sig själv och sin mentala "standard" innan man väljer att skaffa barn?

Tänk om man kommer fram till att man inte håller måttet! Vad hemskt det vore!:(

Hur tänker ni?
med tanke på hur de flesta mognar och växer när de blir föräldrar så är det svårt att kommentera.
men jag kan citera en gammal film ' det krävs licens för bil, det krävs licens för tv, det krävs licens för vapen, men vilket pucko som helst kan bli förälder'

man kan inte avgöra detta innan, klart är du extremt psykiskt instabil så är det ingen hit, MEN du kanske får kontoll på dig själv med ett barn som behöver din uppmärksamhet.

är det några som inte skall skaffa barn är det de som satsar 110% på sin karriär där barnen kommer att bli något man föser bort till andra för uppfostran.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Har just haft denna diskussion på ett annat forum, där vi kom fram till att alla verkar ha rätt att bli föräldrar men barnen verkar inte ha rätt till föräldrar som kan ta han dom dem:smirk:
Har träffat många lysande exempel på folk som inte skulle fått bli föräldrar.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

För egen del är jag tveksam ibland.
Jag vet inte om det faktum att "barnen i alla fall har en stabil pappa" räcker. Tänk om vi går skilda vägar då? Eller han dör...?

Och ändå är jag inte speciellt sjuk.

Jag vet faktiskt inte, det är en väldigt svår fråga.
Jag är känslig - om det är ärftligt får jag ett känsligt barn - som behöver en stabil mamma för att må bra... Och så vidare.

*kliar mig i huvudet*
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Min pojkvän tänker inte skaffa barn. Han är både orolig för att barnet ska påverkas av arv och av miljön.(han är rädd att barnet skulle ta efter honom)

Vill jag skaffa barn en dag, så får jag troligtvis ordna det på egen hand.
Förr så trodde jag att jag var diskad ur avelsynpunkt, men har kommit fram till att jag faktiskt inte är så misslyckad, utan snarare tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Krav för att få bli förälder?

Jag undrar om man kan vara alltför instabil för att skaffa barn och om det är så hur vet man det???

Visst är det säkert så att människor mognar när de skaffar barn men jag har även i jobbet bl a sett föräldrar som brister så mycket i sin "vuxenhet" att de kanske egentligen inte borde ha blivit föräldrar...

Eller kan man ens säga så?

Har alla "rätt" att skaffa barn?

Nej jag tycker inte alla har rätt att skaffa barn, även om jag inser att det inte finns nåt rimligt sätt att motverka det. Vi kan inte införa tvångsteraliseringar igen,

Jag blir mörkrädd ibland när jag tänker på vilka människor som skaffar barn.:eek:
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Människor med våldstendenser skulle inte få skaffa barn:mad: . Har ett utmärkt exempel på det på min nuvarande arbetsplats.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Människor med våldstendenser skulle inte få skaffa barn:mad: . Har ett utmärkt exempel på det på min nuvarande arbetsplats.


Hmmm svårt att kategorisera men visst, våldsamma människor med kort stubin låter inte som en drömförälder.

Missbrukare är en kategori jag spontant känner INTE borde få bli föräldrar, nej.

En annan grupp jag är skeptisk till är anorektiker.
Hela deras personliga sfär/aura är förgiftad.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Att inse sin otillräcklighet tror jag snarare är en styrka (då först har man ju möjlighet att börja jobba med sig själv). Det jag tycker är värst är de som inte inser sin otillräcklighet vilket gör att deras barn tar hela smällen. Sedan ska man vara medveten om att det inte finns någon perfekt förälder....:smirk:
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Att inse sin otillräcklighet tror jag snarare är en styrka (då först har man ju möjlighet att börja jobba med sig själv). Det jag tycker är värst är de som inte inser sin otillräcklighet vilket gör att deras barn tar hela smällen. Sedan ska man vara medveten om att det inte finns någon perfekt förälder....:smirk:


Men bara för att man inser att man har problem är det ju inte säkert att man kan lösa dem.
Bara för att man är medveten om sina problem/otillräcklighet så innebär det inte att man blir en bättre förälder eller drägligare att leva ihop med.

När det gäller gravare problem, som de jag nämnde tidigare, ska de nog absolut vara övervunna och färdigbearbetade innan man sätter barn till världen.

Smådefekter har vi, som du nämnde, allihop.
 
Sv: Krav för att få bli förälder?

Tja du... svår fråga. Men jag kan säga såhär i mkt kortfattad form. Hade man inte ett problem i världen INNAN man skaffar barn så har man det i alla fall efter. Om man kan leva med den vetskapen så...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Sitter och funderar över hur män fungerar egentligen på denna aspekt. Behovet att bli pappa verkar vara stort. Men behovet att vara en...
Svar
5
· Visningar
1 382
Senast: Badger
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 992
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 555
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 687
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp